Gå til innhold
Fiskersiden

Hva gjør dere med deres nye båtmotorer ?


cosworthkim
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt interessert i og vite hvordan dere forholder dere til deres moderne båtmotorer ? (påhengere) 

 

Jeg har nå vært i bilbransjen i x antall år og har tilhørende erfaring derfra, båtbransjen er mer en gråsone. 

 

Jeg kjøpte ifjor en Linder 460 med Suzuki DF50 ny, garantier og alt tilsier at servicer skal taes på ett autorisert verksted etc. for at dette skal gjelde og det har jeg ingen problemer med å verken forstå eller utføre. 

Problemet mitt dukket opp når jeg ringte forhandler og spurte om prisen på en førstegangs service da motoren har gått kanskje 7-8 timer. 

Vi er ganske nære 5 sifret, da stiller jeg meg jo spørsmål vedrørende verdien i servicen, har jeg service på denne hvert år i x antall år kan jeg kjøpe en helt ny motor, her antar jeg at jeg klarer dette helt elegant selv uten nevneverdig dårligere utførelse enn verksted. 

Samtidig dukker problemstillingen opp da jeg ved en full sommers bruk glatt overstiger leverandørens anbefalinger til intervaller og vil derfor trenge 2 servicer i året. 

 

Hva gjør dere som er i samme "garanti posisjon" ? 

Og hva betaler dere som kjører andre merker for servicene deres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien bryr jeg meg filla om, nesten uansett hva jeg kjøper. (Kanskje med unntak av nettopp bil.) Jeg bryr meg derimot veldig om reklamasjonsretten. Ergo tar jeg alt av service selv, noe jeg har gjort siden jeg ble gammel nok til å håndtere verktøy. Dvs sånn cirka de siste 30 årene. :) Jeg er på ingen måte mekaniker, men baserer meg på serviceheftet og de senere år Google, noe som har fungert bra frem til nå. So far so good.

Suki-importørens representanter har tidligere meddelt at de ikke ser på kravet om oljeskift hver 100 time som relevant ved sportsfiske/ trolling. Jeg skifter i praksis olje hver høst før kuldegradene kommer og så en gang på sen vår/ tidlig sommer. Jeg skifter da begge oljene og filteret. Om det da er ved 100 eller 300 timer kan sikkert variere litt fra år til år. Det viktige her er å ha kontroll på oljen, både hva gjelder nivå og tilstand med tanke på vann. Noe kondens i oljen blir det gjerne ved sportsfiske, og den bør helst vekk (eller i det minste minimeres) før frosten kommer.

Skulle det bli motorhavari med dagens praksis, skal jeg gjerne se den importøren som klarer å sannsynliggjøre at motorhavariet skyldes skifte av olje ved 300 timer og ikke 100. Faktum er at dagens påhengere STÅR i stykker før de GÅR i stykker.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.