Gå til innhold
Fiskersiden

Lysing i Skagerrak


Leon
 Share

Recommended Posts

Har ved et par anledninger fått en liten tønne småfisk fra reketrål til krepseagn. Brorparten av denne fisken er lysing i størrelse 20-30cm. Er litt fascinert av denne «saltvannsgjedda» av utseende og påstått glupskhet. Halvparten av agnet er doble lysinger hvor lik fisk har slukt halvparten av den andre. 

Leser om store lysing tatt på andre kanter av landet, mens reketråleren trekker på skuldrene når jeg spør om det finnes større utgaver heromkring. 

Noen som vet om det finnes lysing verdt å fiske etter med stang i Skagerrak? Holder til i Sandefjord, så med min båt er i praksis aksjonsradius medfjordgrunnen til hakkeberget gitt bra vær. Kommer det gode tips er jeg ikke fremmed for å sette av en dag for å prøve lenger unna og ta med båt på henger. 

Har aldri hørt om noen som har fått lysing over 300g på disse kanter, så med trålen «full» virker det nesten som dette området er et sted yngelen holder til før den går ut i Nordsjøen. All info og erfaring mottas med stor takknemlighet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok

Da er det avklart. Jeg har vært med på å få den sporadisk både i reketrål og noen få i snurrevad utenfor farsund-lista. i reketrålen kunne det værer et par stykker på et hal på ca 8 timer, gjerne fra et par til 5--6 kg. dette var på drøyt 400 m dyp. I snurrevad så husker jeg kum et par stykker, men mye grunnere.

Men nå fikk jeg sjøsatt båten forrige helg, så hvis jeg skulle slumpe borti noen her rundt helgeroa sø skal jeg melde fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Har ikke fått lysing siden forrige innlegg på tråden, men har funnet noen flere spor å gå etter. 
 

på siste sesong av Truls ALA Hellstrøm var de i fiskehallen i Oslo å handlet stor lysing fra de lokale fiskerne. La dette på minnet, men ikke nok til å snoke videre umiddelbart. 
 

i dag kom jeg på dette igjen og fant ei fb side for fiskerne som driver kaisalg på rådhuskaia i oslo. Særlig en av båtene, constance, skriver stadig at de har lysing for salg. 
 

hvor denne lysingen er fisket er usikkert, men det nevnes ofte drøbaksundet ifm reker og at fisk er bifangst. 
 

leser også om isfiskere som får arten i sandebukta. 
 

følger med nå med på oslobåtene på marinetraffic for å se hvor de fisker i tillegg til de lokale i Vestfold. Veldig typisk gjør oslogutta draga sine i Drøbak eller sør for hurumlandet. 
 

antar derfor inntil videre at lysingen er å treffe i de områdene. 
 

noterer også at svenskene bak havsfiskeboken skriver om lysing tatt på stang i Langesund. 
 

med tanke på at reketrålerne i Vestfold får små lysing i trålen i tillegg begynner jeg å mistenke at arten finnes i hele oslofjorden og at det bør være muligheter til å finne fisken med stang etter litt leting. For alt jeg vet kan det finnes steder med fin lysing som er mulig å få på stang. 

lopez har nevnt arten ifm lokaliteter sør for meg, så begynner å lure på om alt det står på er for oss øst og sørlendinger å lære seg hvordan man fisker etter arten?

som tidligere mottas observasjoner og innspill med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Har fortsatt ikke fisket målbevisst etter lysing utenfor søndre vestfold ennå i mangel av noe konkret å gå etter, men oppdaget nylig at det er mulig å se leveringsstatistikk på sluttseddel for fiskebåtene. Oppdaget da at Brødrene Berggren i sandefjord av og til tar i mot lysing fra reketrålerne. Samtidig følger jeg med på marinetraffic og kan følge med på båtene med ais hvor de drar trålen og kan snevre inn søket fra ytre oslofjord til et enkelt tråldrag.

Dette kan sikkert også funke for de som måtte være interessert i andre arter som kveite og breiflabb. Noen av båtene som driver garnfiske etter disse har også ais og kan følges på marinetraffic og korreleres med sluttseddel.

Helt på sidelinjen er det også interessant å se på levert mengde torsk som er helt katastrofalt dårlig på de mindre båtene, typisk kun noen få kilo. Pigghå som det også skal stå dårlig til med leveres det derimot vesentlig større mengder av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Tror neppe nye norgesrekorden vil komme fra oslofjorden, men har sett på bilder at det er til dels fin matfisk på øyemål opp mot 4-5kg som blir tatt opp inne i fjorden. Lokalt her i søndre vestfold har jeg kun sett 2-300 grammere fra trål, men sett at noe leveres innimellom, dog mest på hvasser og utgårdskilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.