Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske i Oslomarka


PellePill
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hei!

jeg er helt ny på fluefiske, men meldte meg på et fluekastekurs med Oslo Sportsfiskere. Kjempebra kurs og de holder til på Holmendammen i Oslo så det er gode kastemuligheter mtp øvelse.

har forsøkt meg i Lortjern og østre- og vestre- Aurtjern rett etter Ullevålseter. Ble ikke fisk, men åpne fine steder å kaste.

 

ang spørsmål om klekking så står det noe om det i OFAs fiskebok om du har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

dere bør tone ned fokuset på klekkinger og insektlære litt. som nybegynnere så skaper dette mange ekstra momenter å holde rede på, og selve fiskingen er mere krevende både med tanke på kasteteknikk og plasser å fiske fra.

Klekking av insekter er mere enn bare ca tid på året, spesielt døgnfluer. Disse klekker gjerne i store antall på kort tid, gjerne når vanntemperaturen stiger etter kjølige perioder og når et visst nivå.

Utenom disse klekkingene så er fisken ikke selektiv, da kan mye annet fungere. Det jeg pleier å anbefale til nybegynnere er å starte med nymfer fisket med flyteline, allround nymfer som hareøre og pheasant tail er gode i de fleste skogsvann, og montana.

Som en start på tørrfluefiske så er foam maur bra utover sommeren, disse tar fisken hele dagen, også om det er litt bris på vannet. Ei tørrflue som heter cock-y-bondhu er også ei sånn flue, god flyteevne og fin hele døgnet. Den er forøvrig imitasjon av ei lita bille noe fisken er veldig glad i.

Prøv gjerne tørrfluer, men ikke ha alt fokuset på det. Tren inn kasteteknikken først, hvis ikke så ender det med frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.