Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske etter stor lyr


Bærgæn
 Share

Recommended Posts

Hei

Med et lite avbrekk fra fiske har jeg blitt bitt av basillen igjen å jeg hadde satt stor pris på tips og triks 

Jeg har funnet en fin plass å fluefiske etter lyr, pale /sei, og SØ

Målet er stor lyr å jeg lurer på om det er noen som har noen gode tips iforhold til setup (snøre, fortom, taktikk osv) 

Stede hvor jeg fisker er det bra med strøm og partier hvor det er rolig, mye tang og bratte skråninger fra grunt til dypt. 

Jeg har fisket for det meste ganske høyt i overflaten til 0.5m ned. Det har gitt gode resultater men veldig mye smått, typ halvkilo klassen. Nå har jeg enda ikke fått fisket i kveldingen skumringen så satser på å få gjort litt kveldsfiske etterhvert. 

Kan det være lurt å komme meg dypere ned evt noe tips? Jeg prøvde med blykuler et stykke over fluen, ble fisk på det også men usikker på om det ødelegger for bevegelsen på fluen? 

Veldig interessert å høre deres favoritt setup, på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dypt der du fisker så kjøp det raskest synkende snøret du kan finne!  Jeg fisker oftest med det og store lange slanke fiskeimitasjoner (så store du klarer å kaste nogenlunde greit) der det er brådypt langs land med fortom på maks en meter.  Fordi det tar en stund å få snøre og flue ned fisker jeg flua ganske sakte, er ikke et videre behagelig oppsett å kaste.

Har gitt meg mye stor lyr, sei og torsk.  Sjøørret tror jeg ikke du kan forvente med denne taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bærgæn skrev:

Takk for svar :)

dette med fortom er nok veldig lurt, er nok der litt av  problemet ligger med at jeg ikke får komt meg fort nok ned, har nok en altfor lang fortom som gjør at fluen synker meget tregt selv med hurtigsynk snøre. Hva bruker du til fortom for slikt fiske? Mono? 

Ja, vanlig 0,35 mono eller fluorkarbon, alt etter hva jeg har tilgjengelig. Må følge med på slitasje av fisketenner og bunn, og bytt om den blir slitt.  Flua knyter jeg med Rapalaknuten for mest mulig bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.5.2019 at 12.44, Arctic1827 skrev:

Ja, vanlig 0,35 mono eller fluorkarbon, alt etter hva jeg har tilgjengelig. Må følge med på slitasje av fisketenner og bunn, og bytt om den blir slitt.  Flua knyter jeg med Rapalaknuten for mest mulig bevegelse.

Kan melde om ny pers 3.6kg.

Hadde en svær en som var etter uendelig mange ganger men var bortpå fluen å snudde, fikk den ikke til å angripe :(

IMG_20190526_215811.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arctic1827 skrev:

Gratulerer!

Moro når det klaffer!  Ikke vær redd for å henge på ei større flue!

Ja det var utrolig gøy, jeg prøvde meg på store fluer også type gjedde strls .Tenker å prøve meg på å binde litt fluer så må nok inn på YouTube å få litt inspirasjon :thumbsup:

Endret av Bærgæn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Den 27.5.2019 at 9.14, Bærgæn skrev:

Ja det var utrolig gøy, jeg prøvde meg på store fluer også type gjedde strls .Tenker å prøve meg på å binde litt fluer så må nok inn på YouTube å få litt inspirasjon :thumbsup:

15 cm store fluer. Lys buk og chartreus overvinge bundet opp ned slik at kroken din går klar av alle bunn-nappene.  Av min erfaring fungerer disse fargene hele året rundt på stor Lyr ihvertfall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.