Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp med paternoster


Patan
 Share

Recommended Posts

11 timer siden, Ølgylt skrev:

Jeg har testet de bommene der litt. Mye luftmotstand og ikke særlig bra med at du må bruke link eller wire mellom krok og bom.

Oppsettet ditt vil en tokilos lange bite rett over.

 

Knyt heller opphengsknuter på 0.70 og oppover, og bruk litt slange på knuten

Man kan stole på deg Ølgylt! :thumbsu: 

Jeg er så dårlig på knuter, får det ikke til...

Kan bare dobbel sluk knute og palomar knute. 

Mener du at jeg skal ta ca 1-1,5m 0,70 mono og lage opphenger løkker som jeg siden fester krokene på? 

 

Tror du den dobbel knuten som er på krokfortomen holder for små torsk, lyr og skrubbe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan til tider irritere seg grønn over knuter. Derfor er det veldig fint med tackler man kan Crimpe, men uansett

 

Knuten du har vil sannsynligvis holde, men det er stor sannsynlighet for at det vil få kroken til å henge seg opp i bommen. Test det på leppefisk, da ser du fort hvor bra/dårlig det funker.

Jeg pleier å tre krokene innpå snøret før jeg lager opphengsknuter, da får du færre svake ledd. Eventuelt knyter du opphengsløkker og klipper slik at du kan knyte kroken på tampen. Eventuelt knyter du PN, dvs at du knyter en svivel inn på ryggen av tackelet (med opphengsknute som du starmmer helt inn,) og knyter tynnere snøre på det. Mulighetene er mange, bare tenk på at det som ser ut som om det kommer til å henge seg opp kommer til å gjøre det, ihvertfall når en agntyv tar tak. jo enklere jo bedre.

Litt slange nær kroken 1-5cm, øker sjansen for å lande den store fisken som slenger innom, og er sjelden en ulempe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.