Gå til innhold
Fiskersiden

Bruk av ekkoloddet til trolling/dorging


Daggad
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle høre litt hvordan dere bruker ekkoloddet ved dorging/trolling. Forøvrig er jeg ikke så glad i dette "trolling" navnet, det er jo bare engelsk for dorging..men skjønner jo at en på en måte skiller mellom ren dorging med stenger bak båten og bruk av paravaner og rigger.

Uansett. Til vår dorging her på vestlandet etter laks i dype fjorder ser jeg svært liten nytteverdi i min Lowrance. Det som er saken er at på dybder over 30-ish meter så blir det så dårlig oppløsning på de 10 øverste meterne og gjerne støy. Jeg har prøvd å zoome eller sette dybdeområdet til for eks 0-20m men ser ikke at dette i praksis gjør noe annet enn å skalere opp skjermen i det området, som zoomen gjør. Og vi ligger ofte på 3-400m dybder så da blir det bare vas.
Er det noe jeg har misforstått fundamentalt eller på mine innstillinger eller er det bare slik det er ?
Ville jo tro at om en forteller loddet at jeg bare vil se ekkoreturer fra 0-20m så ville det kunne gjøre det ?

En annen ting er dette med temperaturlinjer. Jeg har sett disse spesielt på grunnere (10-50m) dybder. Hva er det egentlig vi ser ? Er det små partikler som samler seg i det skillet ? Viser seg som er horisontal linje normalt sett.
Jeg har en giver med ganske smal konevinkel så skjønner det er svært begrenset hva jeg vil se uansett men noe hadde vært bedre enn ingenting.

Håper på deres erfaringer og tips/triks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les dette, og merk deg spesielt avsnittet med manuell modus, som er noe annet enn manuell justering av dybdeskala. basert på det du skriver, tipper jeg du har gjort det siste, ikke det første:

http://teamcolibri.blogspot.com/2019/04/tyrifjorden-190419-sesongstart.html

På særlig dypere vann enn 70-150 meter (litt avhengig av ekkolodd og ekkoloddgiver) må du over på manuell modus for å få kurrant oppløsning i den øverste delen av vannsøylen. Her ser du auto til venstre og manuell modus til høyre, total dybde her var ca 90 meter:

Screenshot_2019-04-20_01.51.25.png

 

Temperaturskiller, eller thermocliner om du vil, kommer og går litt, både med tid på året og med generelle forhold som vind og strøm. Det du ser er så vidt jeg har forstått ikke selve temperaturskillet, men plankton som samler seg i skillet. Et eksempel:

Oslofj+NSS+9+02.12+(7).png

Hvilken ekkoloddgiver har du? De fleste moderne ekkoloddgivere kan sende på (minst) to frekvenser, en med smalere og en med videre konevinkel. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dette forklarte veldig godt akkurat de tingene jeg lurte på !
Jeg skal prøve manuell modus neste gang det er sikkert. 
Temperaturlinjen er akkurat slik jeg ser de selv så der traff jeg i alle fall.

Svingeren min er SS75H så ikke veldig godt egnet til å se fisk annet enn rett under båten. Men jeg skiftet til denne i vinter og den er fabelaktig god til bunnfisket jeg ellers bedriver mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da traff jeg på to av tre, bommet på min antagelse om ekkoloddgiver. ;)

Ja, din SS75H har ganske smal konevinkel på 15-9 grader der den laveste frekvensen gir den videste konevinkelen og omvendt. Jeg har dessverre ingen praktisk erfaring med akkurat det elementet selv, men 15 grader er nok til at du bør se pelagisk fisk forutsatt at giverelementet har riktig vinkel i forhold til skroget (har det ikke det blir det ikke buer men bare vertikale streker). Men slå ned scroll (bildefremrulling) ett hakk, det hjelper til å få buene skikkelig frem.

Lek litt med manuell modus kombinert med å sette egnet dybdeskala, ta noen skjermbilder og post de her. Det er mye lettere å komme med hint og vink rundt fininnstilling dersom vi ser det du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring etter årets torskesesong er monteringen og vinkel bra på giveren. Jeg ser småfisk tett under båten på grunnere vann veldig bra også. Samt sluker jeg senker ned.
Dette med å se pilker, agn o.l. godt på loddet er noe jeg ikke hadde tenkt så mye på men viser seg å være svært viktig info for fisket. Selvfølgelig bare når det foregår under båten men jeg har mange eksempler på at jeg har endret taktikk på denne informasjonen. Og lykkes. Og av og til blir det litt "live" over det hele når jeg ser fisk som reiser seg mot agnet og hugget kommer like etterpå.
Veldig fornøyd med denne svingeren som dere kanskje skjønner :)
Men det er som du skriver helt sikkert veldig mye jeg kan stille på som vil utnytte mulighetene bedre. Og det samme gjelder venner med sine lodd. Jeg har spurt flere andre med Lowrance om dette med zoom/oppløsning men ingen kunne svare annet enn at de bare brukte vanlig bunnzoom noe som jo bare har gitt et oppskalert skjermbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt B75H siden 2013, fungerer utmerket til trolling på 130kHz fast frekvens. 

Her er noen sammenligninger med B175H-W som er den beste trolling svingeren som finnes. 

 

 

shot 131-picsay_zpsqbbicxv1.png

shot 130-picsay_zpspwbfmxk3.png

shot 132-picsay_zpsdbirby13.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.