Gå til innhold
Fiskersiden

Er fiske i indre Oslofjord helt dødt?


Torskemannen
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært noen turer rundt Bygdøy i år, og var en del ute der forrige sommer også. Hittil i år har jeg ikke fått et eneste napp, og i fjor var det også helt fullstendig dødt, med unntak av noen makrellstimer. Men med en gang stimen er borte, så er det helt dødt. 

Er det i det hele tatt noen vits å fiske i indre Oslofjord lengre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Torskebestanden er begredelig, derav kommende fredning. Sei og lyr kommer du sjelden i kontakt med fra Bygdø, og sjøørret og havabbor fisker både du og de andre 500 som var der samme uken etter så de er kroksky eller døde.

Skal du fiske fra B gjelder det å fiske natt eller tidlig morgen. Med tidlig mener jeg 04.00 til 07.00. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torskemannen skrev:

Jeg har vært noen turer rundt Bygdøy i år, og var en del ute der forrige sommer også. Hittil i år har jeg ikke fått et eneste napp, og i fjor var det også helt fullstendig dødt, med unntak av noen makrellstimer. Men med en gang stimen er borte, så er det helt dødt. 

Er det i det hele tatt noen vits å fiske i indre Oslofjord lengre? 

Jeg fisker litt runt i indre Oslofjorden, har nokk tatt fisk vid varje tillfelle hittils. :) Denne våren har det blitt Makrell, Torsk, Sej, Sjöörret, Flyndre og Horngjell, men kankse ikke så mange hver gang..

Jeg fisker uteslutende fra land, antingen LRF eller SSJ. Ska jeg fiske dypt, SSJ, allt annet LRF.

Men jeg har bare fisket i Oslofjorden i to år si ingen direkt historik hvis d är bedre eller sämre en förr.

Endret av ShoreSlowJigging
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TT skrev:

Ke?

:D

LRF = Light Rock Fishing, egenteligen bare UL fiske för saltvann typ :)

Mye disse LRF hardbaits etc eller mye dropshotting etc med disse Marukyu Isome

Sneller i 1000, stanger i opp ti 7gr, tynne snörer 0,6-0.10mm

SSJ = Shore Slow Jigging, jigging fra land. Fra 10gr ti 200gr

Mye ting som disse Palms Shore slow jigger eller disse DUO jigger

Sneller fra 2500 ti 10000 (Shimano) jigger fra 10gr ti 200gr 

Typ.. :)

Endret av ShoreSlowJigging
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, erik said:

Tja. Torskebestanden er begredelig, derav kommende fredning. Sei og lyr kommer du sjelden i kontakt med fra Bygdø, og sjøørret og havabbor fisker både du og de andre 500 som var der samme uken etter så de er kroksky eller døde.

Skal du fiske fra B gjelder det å fiske natt eller tidlig morgen. Med tidlig mener jeg 04.00 til 07.00. 

Jeg har ofte fisket fra rundt 23 om kvelden til 2-3 om natta pga båttrafikk, men kanskje jeg skulle prøvd tidlig om morgen hvis jeg klarer å komme meg avgårde så tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ShoreSlowJigging said:

Jeg fisker litt runt i indre Oslofjorden, har nokk tatt fisk vid varje tillfelle hittils. :) Denne våren har det blitt Makrell, Torsk, Sej, Sjöörret, Flyndre og Horngjell, men kankse ikke så mange hver gang..

Jeg fisker uteslutende fra land, antingen LRF eller SSJ. Ska jeg fiske dypt, SSJ, allt annet LRF.

Men jeg har bare fisket i Oslofjorden i to år si ingen direkt historik hvis d är bedre eller sämre en förr.

Fra land eller båt? Jeg fisker bare fra land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ShoreSlowJigging said:

Bare land, jeg liker og vandre runt litt :) 

Hvor er det du pleier å fiske? Jeg har aldri snakket med noen som har fått noe annet enn flyndre, sjøørret og makrell fra områdene rundt Bygdøy.

Nå fisker ikke jeg etter flyndre, men har prøvd etter sjøørret uten å få noe, men kanskje jeg er for sent ute. 

Endret av Torskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Torskemannen skrev:

Hvor er det du pleier å fiske? Jeg har aldri snakket med noen som har fått noe annet enn flyndre, sjøørret og makrell fra områdene rundt Bygdøy.

Fyller på denne Google karte litt då og då med hvor jeg bruker fiske :)

Tingen er også att jeg aldrig sett noen annen slow jigge på Bygdöy, nesten all torsk og sei jeg fanget på Bygdöy er vid fiske på bunn eller kanske max 2m ovan bunn. Det er ju en av slow jiggings styrker, att kunne kontrollera dypet veldigt exakt vid fiske fa land.

Endret av ShoreSlowJigging
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ShoreSlowJigging skrev:

:D

LRF = Light Rock Fishing, egenteligen bare UL fiske för saltvann typ :)

Mye disse LRF hardbaits etc eller mye dropshotting etc med disse Marukyu Isome

Sneller i 1000, stanger i opp ti 7gr, tynne snörer 0,6-0.10mm

SSJ = Shore Slow Jigging, jigging fra land. Fra 10gr ti 200gr

Mye ting som disse Palms Shore slow jigger eller disse DUO jigger

Sneller fra 2500 ti 10000 (Shimano) jigger fra 10gr ti 200gr 

Typ.. :)

Aha! 

Da har jo jeg fisket SSJ i Oslofjorden i 30 år uten å vite det ....

 Fin blogg du har, forresten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 30.5.2019 at 21.31, ShoreSlowJigging skrev:

Jeg fisker litt runt i indre Oslofjorden, har nokk tatt fisk vid varje tillfelle hittils. :) Denne våren har det blitt Makrell, Torsk, Sej, Sjöörret, Flyndre og Horngjell, men kankse ikke så mange hver gang..

Jeg fisker uteslutende fra land, antingen LRF eller SSJ. Ska jeg fiske dypt, SSJ, allt annet LRF.

Men jeg har bare fisket i Oslofjorden i to år si ingen direkt historik hvis d är bedre eller sämre en förr.

Hbor er det du fisker LRF? Får du noe særlig på LRF fisking i indre oslofjord? Hva bruker du av sluker og lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.5.2019 at 22.52, ShoreSlowJigging skrev:

:D

LRF = Light Rock Fishing, egenteligen bare UL fiske för saltvann typ :)

Mye disse LRF hardbaits etc eller mye dropshotting etc med disse Marukyu Isome

Sneller i 1000, stanger i opp ti 7gr, tynne snörer 0,6-0.10mm

SSJ = Shore Slow Jigging, jigging fra land. Fra 10gr ti 200gr

Mye ting som disse Palms Shore slow jigger eller disse DUO jigger

Sneller fra 2500 ti 10000 (Shimano) jigger fra 10gr ti 200gr 

Typ.. :)

Hvor får du kjøpt Marukyu Isome??? Finner det ingen steder i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Den 19.9.2020 at 9.51, cannonbang skrev:

Hehe

Dette kjelder vel det meste av utstyr til sportsfiske. Det meste er laget for å friste fiskerne til å kjøpe det, ikke for å få fisken til å bite på det

He he den var ***** meg god :D å prisene er jo til og rive seg i håret. Glad jeg har funnet noen sluker som jeg vet fungerer bra til SØ fiske nå. Har faktisk kommet over noen på ebay som er helt dødlige. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.