Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mye sene har jeg på spolen ?


mada1906
 Share

Recommended Posts

Hallo folk. Nettopp spolt på fireline på den nyeste snellen min. Dette resulterte i enda en halvfull (?) senerull som kan legges til arsenalet som har passert to-sifret for lenge siden. Undret litt på om det var mulig å få utnytte de mange rullene med sene til overs etter påspolingen.

Hadde derfor vært artig å vite nøyaktig hvor mye sene jeg faktisk fikk spolt på, derav hvor mye som er igjen på rullen. Sneller har ofte en pekepinn på senekapasitet (150m 0.14mm), men ved bytte av senetype, samt diameter blir det i noen tilfeller vill gjetting hva som er på til slutt.

Noen som vet av en omgjøringskalkulator for oss som ikke er matematisk begavet ? Eventuelt om man kan måle hvor mye sene man har på i antall gram snellen har økt etter påspoling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Den 5.6.2019 at 21.23, cannonbang skrev:

Hei

det du trenger er en sånn en, da holder du kontrollen. De er å få kjøpt i norge også hvis du googler litt

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=line+counter+meters&_sacat=0

Det er vel en fare for at den egentlig teller antall omdreininger for spolen, og da er resultatet rimelig nøyaktig bare med en bestemt mengde (diameter) sene/snøre på spolen?

Dette er i så fall godt nok til mye av den tilsiktede bruken, men neppe for å måle hvor mye sene det går på en snelle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brukbar omregnings-kalkulator finnes her: https://www.pattayafishing.net/fishing-reel-line-capacity-estimator/.

Imidlertid så er det som er oppgitt på snella, i kataloger e.l. ofte ganske unøyaktig av diverse årsaker - og dessuten så hersker det forskjellige oppfatninger om når en spole er "full", og hvor stramt snøret skal spoles på. Begge deler kan medføre store variasjoner.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg bladde ikke nedover etter å ha åpnet linken, og så ikke at slike tellere også var listet der. Uansett så antar jeg at et nøyaktig resultat avhenger av noen mekaniske faktorer, som du (eller jeg) egentlig ikke har full kontroll over (friksjon, både "her og der")?

Mitt egentlige poeng er at den sikreste måten å finne ut hvor mye som er på  snella er å ta beina fatt, langs ei oppmålt "løype". Når det er gjort med en snøre-tykkelse, så er det enkelt å regne om til andre med den kalkulatoren som jeg linket - men dette forutsetter selvsagt at du kjenner faktisk dimensjon på sena/snøret, som sjelden stemmer helt med den oppgitte.

Multifilament er I så måte spesielt vanskelig, da den sjelden er helt rund, og dessuten lett deformeres av måle-redskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.