Gå til innhold
Fiskersiden

Sene til ørretfiske


Nimbi
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har en ny og billig Abu Garcia stang på 6 fot. Har hittil klart meg fint med små teleskopstenger.

Fulgt med Abu Garcia cardinal classic 20 snelle. Fått anbefalt å bytte sene da de som følger med ofte ikke er så bra.

Var på en butikk og spurte etter ny sene til bruk i feskvann etter ørret. Opp mot 3-4 kg. Hørt mye bra om Fireline og Trilene. Men de anbefalte monosene så jeg kjøpte det. Men den er i 0,30 mm og er ikke det ganske tykt? Men bruddstyrken er på 6,7 kg. 

Kastet litt kortere med denne sena enn jeg gjorde i forrige uke med sena som fulgte med..

Det er så mye anbefalinger og tips om utstyr så vet ikke hva man skal tro.

Men vil kaste litt lengre igjen (vet det begrenser seg med liten stang) og gjerne slippe å bruke fortom. Men kan det hvis det er bedre. 

Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

0.30 til ørret med dagens sener er nok ganske solid overkill. Jeg bruker det til dorging etter sø i sjøen. Du kan trygt gå ned til 0.20, det holder i massevis. Og, ikke kjøp den fra den butikken som anbefalte 0.30, gå til noen som har litt mere greie på det, frisøren din f.ex

Ja, mener også at 0,20 høres mer fornuftig ut til ferskvannsørret..

Anbefaler du mono da eller noen av de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om du regelmessig kommer til å få ørret på 3-4 kg, eller om det er en teoretisk mulighet for slik fangst? 

Du bør jo tilpasse utstyret i retning av det du pleier å få. Til «vanlig» ørretfiske i fjell og mark bør 0,20 holde. Skal du ha større margin, feks ved elvefiske, kan du velge 0,25. Går «drømmeørreten» på 3-4 kg på, går det fint å få den opp med tynt snøre om man tar tiden til hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.