Gå til innhold
Fiskersiden

Nedstrømsfiske i elv, superteknikk for blank fisk


GriseFlax
 Share

Recommended Posts

Før sankthans går fisket som lyder under ordlyden "gratisfiske" for lokale laksefiskere i Alta. Som kjent er ikke Altaelva "grisebillig" å fiske i, men tidelig på når elva går flomstor som nå, får man muligheten til å fiske for en rimelig slant. Det store lakseinnsiget kommer som kjent i juli, men mulighetene for at man treffer på er alikavel tilstede, og det er vel gjerne slik at dem store kommer først :showoff:

I denne forbindelse var jeg ute for å prøve å lure min første laks i Alta, som jeg enda ikke har klart i hverken sjø eller elv. Har alltid måttet ta til takke med brutale bifangster som kveite og Sjø-ørret, noe jeg feller tårer for hver gang. Gledestårer, vel og merke, for ingen ting er mer gøy enn å få fisk :D

Etter å ha fisket i timevis med tradisjonell teknikker på tverrstrøms, la sluken flyte nedover, og nærmest droppe og veive inn mot slutten, måtte jeg prøve på min superteknikk som har gitt hell før. Kaste rett opp mot strømmen, og sveive helt sinnsykt fort med stangtuppen NED mot vannskorpen. Sveive i sånn tempo at sluken klarer å danse i vannet selv om den går i medstrøm.  Tips: Kast kort og se og observe sluken når den har medstrøm, må sveive FORT, avhegning av strøm. Kastet sluken "Langt oppover" men NÆRE land. Da smalt det.  Ble ingen laks som jeg håpet på men nedstrømsteknikken, gav meg 2 flotte sjørreter på 1,8 og 1,1 kg , på slutten av en 12timersøkt. Kanskje kan dette være teknikken på å lure laksen også, skal prøve videre i morgen.  I dag var det ingen andre ringrever enn møresilda 32G sølv og rød som gav fangst, men jeg tror teknikken er mer avgjørende enn slukvalget når det blir sånn her. (Under gratisfisket er sluk og "alt mulig" lov i altaelva). Nedstrømsteknikken funker sålangt det er tyngde på sluken, Tassere og metallskjeder av ymse slag er supert. Vanskelig med wobblere i mye strøm.  

 

 

 

62140927_449664732513754_8915357417840050176_n.jpg

Endret av GriseFlax
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.