Gå til innhold
Fiskersiden

Elite 9 ti + tm 185m eller tm260


JanPetter
 Share

Recommended Posts

Hei,

prøver med ett spørsmål siden det vil koste litt å teste sjølv relatert til havfiske og generelt fiske i saltvatten.

 

Vil man med ti ekkoloddet og 185m giver kunne manuelt stille frekvens til 135 KHz for å få den smalaste konen (11 grader) når eg skal finne kor flata slutter og bakken begynner i djupe fjorder? 

Valget står jo mellom tm260 og tm185m. Til scenarioet over så ville jo 260 med 6 grader kone være optimal, men eg trur kanskje at til det meste annet ville 185m være bedre pga chirp? 

Eg har i tillegg en elite 7 ti som eg bruker totalscan på og en 50/200/455/800 hdi kobla til elite 9en i båten i dag, 

kva trur ekspertisen? 

Tusen takk for alle tilbakemeldinger.

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke faste frekvenser fra 85 til 135 kHz med Elite Ti. 

Jeg hadde gått for TM185M, CHIRP gir bedre oppløsning. Jeg har fått svært gode tilbakemeldinger fra alle jeg har hatt kontakt med som har B175M og TM185M på norskekysten. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding begge to,

Det er akkurat det scenarioet som Erik trekker opp her som gjere at eg er litt i tvil. 

Djupt havfiske der man vil utforske 250meter +. Dette er jo noko som eg har tenkt å utforske då det er mykje 3-400 meter der eg kjem frå på vestlandet. 

Er det mulig å kvantifisere «bedre på hard/mjuk botn»? 

Er det natt og dag? Eller nesten det samme? 

Bedre er bedre, det er klart, men utforsking av 250 + meter er kanskje ett par % av fisketida.

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiell grunn til at du vil ha TM istedet gjennomgående ?
Jeg synes gjennomgående er fantastisk deilig nå som jeg endelig har det. Mister ikke bunn cruise på 18-19knop. 
I vinter fant jeg torskestimer når jeg gikk i denne farten.

En rett montert TM vil sikkert være like bra, jeg bare innbiller meg det er litt mer knot og at en da får mer støy ved bakking.

Endret av Daggad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at kanskje enkelte blander "ekkoloddet viser bunnlinjen" med "ekkoloddet gir god bunndeteksjon", så her kommer en dose teori. Førstnevnte ser dere feks i bildet til dbrownie og det er ingen som bestrider at 175/185-m gjør den jobben godt ned til større dybder enn de fleste finner på å fiske på. 

Bunndeteksjon handler om å kunne si noe om bunnen er hard eller myk (også kalt komposisjon), og da helst med nogenlunde presis bestemmelse av hvor bunnen skifter fra det ene til det andre. Det er typisk ved disse overgangene og på mindre områder med hard bunn blandt store områder med mykere bunn, at man finner fisken. Fast frekvens er bedre på bunndeteksjon enn chirp, sannsynligvis på grunn av begrensninger i ekkoloddene våre som rett og slett ikke klarer å prosessere all data fra chirp opp mot dybde. Nå kan alle bedre chirp-givere brukes i fast frekvens, så den biten er ikke noe problem.

Det som er et problem er konevinkelen, og den har ikke noe med chirp å gjøre. Desto smalere konevinkel du har, desto mer presis bunndeteksjon får du på skjermen din og dette forsterkes med dybde. På grunn av konevinkelen "ser" du et større område av bunnen under båten desto dypere det er, og på store dyp blir dette området enormt. Siden ekkoloddet ditt tar et gjennomsnitt av bunnen og viser deg på skjermen din, vil du derfor ikke finne disse mindre områdene med hard bunn med en ekkoloddgiver med vid konevinkel. 

På grunn av konevinkelen "ser" ekkoloddet ditt ikke bare rett ned, men også fremover, bakover og til begge sidene. La oss tenke oss at du ser på ekkoloddet at NÅ har du kommet over hard bunn. Har du kommet over hard bunn nå, eller kom du inn over hard bunn 100 meter lengre bak i slepesporet ditt? Ekkoloddet vil vise hard bunn når hele konen er over hard bunn, og da er båten din allerede langt inn på området med hard bunn. Hvor langt bakover du skal bakke for å finne skillet kan du beregne nogenlunde basert på konevinkelen din og dybden. (Hvis vi nå tenker oss at den overgangen er drastisk da, altså et klart definert skille mellom områdene og ikke en glidende overgang.) Prinsippet er akkurat det samme der man leter etter et vrak, eller en liten grunntopp. Når du ser det på ekkoloddet, skal du bakke - og hvor mye du skal bakke er gitt av konevinkel og dybde. Frem med kalkulatoren.

Begge giverne er fremragende, og jeg tipper du blir fornøyd uansett hvilken du velger, skikkelig ilandsproblem. :) Dette med å vektlegge bruk A mot bruk B er det til syvende og sist bare du selv som kan gjøre.

Les ellers litt om hvordan man tolker bunnlinje her:

http://teamcolibri.blogspot.com/2015/01/bruk-av-ekkolodd-for-se-bunntype.html

Ekstremt eksempel på konevinkel kontra hvordan bunnen vises:

https://www.instagram.com/p/Bt0iOQpjm_0/?utm_source=ig_web_options_share_sheet

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dbrownie skrev:

Legger ved ett bilde tatt fra ett lowrance live med en Ss175m om det er noe til hjelp. 

Screenshot_20190605-135332_Link.jpg

Der ja, akkurat hva jeg mener. Kanskje sei vi ser på rundt 170m der ?

Erik: Takk for forklaringen !
Jeg har laget en liten lapp med hvor stor diameter konen min er på laveste og høyeste frekvens ved forskjellige dybder. Dette hjelper veldig i å visualisere og forstå bildet bedre i hodet mitt.
Spørsmål: Ref bildet over, hvor viktig/hva gjør den "Modus" innstillingen øverst i menyen ? Selv er den bare på Normal hos meg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daggad skrev:

Spesiell grunn til at du vil ha TM istedet gjennomgående ?
Jeg synes gjennomgående er fantastisk deilig nå som jeg endelig har det. Mister ikke bunn cruise på 18-19knop. 
I vinter fant jeg torskestimer når jeg gikk i denne farten.

En rett montert TM vil sikkert være like bra, jeg bare innbiller meg det er litt mer knot og at en da får mer støy ved bakking.

Godt spørsmål, for min del så er båten en skjærgårdsjeep på 18 fot (Amt 185r) med safe to port og tett inliner. Om eg bruker TM så fikser eg montering etc sjølv uten å bore 5 toms hol i inlineren. 

Om historia har lært meg noko så er det vel at eg har hatt 3 båter siste 6-7 år, og en ting er å sende med en p66, noe heilt anna er ss175m. Å la en slik svinger gå med båten vil i aller fleste tilfeller være perler for svin. 

En tm185m vil bli skrudd av og tatt med til neste båt

tusen takk til alle med tilbakemelding.

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Daggad said:

Der ja, akkurat hva jeg mener. Kanskje sei vi ser på rundt 170m der ?

Erik: Takk for forklaringen !
Jeg har laget en liten lapp med hvor stor diameter konen min er på laveste og høyeste frekvens ved forskjellige dybder. Dette hjelper veldig i å visualisere og forstå bildet bedre i hodet mitt.
Spørsmål: Ref bildet over, hvor viktig/hva gjør den "Modus" innstillingen øverst i menyen ? Selv er den bare på Normal hos meg tror jeg.

Tror mesteparten av det du ser der er Vassild. Sto en flere hundre meter lang stripe der å vet at noen fikk vassild i det området. 

De mindre flekkene kan godt ha vært sei, men jeg prøvde ikke å fiske på de. 

Angående modusene tror jeg abbor eller Erik kan forklare bedre. 

Var bare ute å testet litt forskjellige innstillinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, erik skrev:

Støtter abbor her. Det eneste unntaket er der fisket primært foregår på 250+ meter, da hadde jeg gått for TM260M i steden som gir bedre bunndeteksjon (hard/ myk bunn) på store dyp enn TM185M. 

Grunnen til at jeg ikke er noen stor fan av x260 og x265LH er at 50KHz og lav CHIRP på 1kW svingere har så stor signalkon at de gir svært begrenset informasjon om bunnstruktur når en er på de dybdene hvor 200kHz og høy CHIRP har for lav følsomhet. Derfor anbefaler jeg 1kW medium CHIRP for de fleste som driver bunnfiske her hjemme.

Lav CHIRP på 2/3kW svingere med smal signalkon er suverene til store dyp, men pris og størrelse gjør at dette er uaktuelt for de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.