Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret om sommeren


Recommended Posts

Hei, lurer på om noen her på forumet har fått noe særlig til sjøørret/havabbor i Junimåned, da spesielt i Oslofjord, drammensfjord område?

Hva slags fremgangsmåte burde jeg bruke nå? Jeg har veldig troa på rosa rekeimitasjon, føler den er et rimelig sikkert valg, også fisker jeg ofte om kvelden mellom 22 - 03, hender jeg ser et par vak, men får lite fisk. Jeg er nybegynner i fluefiske, så en del tid brukes på å surre med knuter, fikse krøll i sena osv osv. Hva slags plasser burde man se etter om sommeren, leopardbunn og det spiller vel lite rolle nå, er det mer berg og steder ut til dypt vann som gjelder nå, eventuelt skjær, og strømutsatte områder?

Jeg tenkte å prøve meg i ytre oslofjord i kveld, i ytre oslofjord, ettersom jeg har hørt det skal være betraktelig bedre enn indre oslofjord, hvor jeg befinner meg. Har noen her noen meninger om det? (Indre oslofjord vs ytre oslofjord vs drammensfjorden).

Også lurer jeg på. gjør jeg noe feil om det er lenge mellom hver sjøørret om sommeren, eller er det bare slik det er for alle, selv de beste? Er det noen her som klarer å lande sjøørret nærmest hver fisketur om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Litt sent svar kanskje, men mitt tips er å flytt fisketiden til 03-0900. Opplever som regel at fisken er mer bitevillig på morran da vannet har fått lenger tid til å kjøle seg og kanskje fisken er mindre skremt etter en rolig natt. Ellers er sø fisket dårlig midt på sommeren, sats heller på havabboren. Om du skal fiske SØ i skumringen så bruk mørke fluer som gir silluett mot himmelen, fisk med synkeline på steder hvor du får fisket av kanter ned til dypet. Varier inntrekket, men i hovedsak trekker jeg med begge hendene, kanskje litt saktere når det er mørkt. Fiskeimitasjoner som clouser, jiggy og teppesild er fine, i Oslofjorden er det mye brisling som har ett grønnskjær så jeg bruker mye grønt når jeg binder. Ellers så er vaskebjørnen en ganske fin flue til det meste, fikk nettopp flere pene havabbor, jeg tok med meg en hjem til middag og den hadde magen full av krabber. Skal du fiske havabbor så prøv og ikke ta med deg alt du får, er ikke en veldig sterk bestand i Oslofjorden. Skitt fiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyckats landa ett par havsöringar utanför Fornebu under Juli/Augusti, men dock från kanot och väldigt djupt.

Har medans jag suttit i kajaken sett flertalet havsöringar hoppa högt ur vattnet, antar dom försöker göra sig av med diverse parasiter (?)

Alla har tagit på denna i just den "sillblå" färgen;

https://duo-international.com/products/spearhead-ryuki-95s-wtsw-limited/

Endret av i9sangler.se
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren fisker jeg helst SØ grytidlig morgen eller natt, men dersom jeg skal fiske på dagen gjør jeg det i båthavnene. Jeg har fått en og annen SØ utenom båthavner på dagtid sommerstid også, men de aller fleste har tatt i umiddelbar nærhet av brygger eller andre ting som gir ly/ skjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.