Gå til innhold
Fiskersiden

Noe jeg gjør feil?


Recommended Posts

Hei!

Jeg har vært på noen turer nå etter sjøørreten (5-6). Hovedsakelig har jeg fisket i juni og da på enten stigene eller synkende vann rett før sola går ned til ut på natten og rett før sola går opp. Jeg har flere ganger sett fisk som er oppe og jager eller vaker. Senest i går natt stod jeg på ett skjær i Oslofjorden og fisket, jeg brukte en #7 med flyteline ( har også intermediate, men lest at flyt er bedre på sommer/varmt i vannet) og 14 fot fortom, jeg fisket med det meste, pattegrisen, tanglopper, sort wooly med gullhode. Det vaket en del fisk og på ett tidspunkt hadde jeg på en ganske pen. MEN, jeg fisket i nesten 5 timer og det var kun den ene som bet på wooly buggeren, jeg kastet på vak, ved siden av vak, langs land, inn på grunna, ut på dypet ( over alt). Jeg varierte inntrekket fra ekstremt kjapt til sakte og rykk og napp (handtwist med loppa). Dette var første turen jeg kjente ørret i andre enden, men ikke første gang jeg så fisk. Kan legge til at det var en del stimer med makrell tidlig på kvelden. I går var det helt blikk stille vann og fisken vaket "jevnlig".

Jeg skjønner ikke helt hva jeg gjør feil, men er det noen som har noen tips og komme med? Jeg er ingen mester fluefisker, men får nå ørret i ferskvann jevnlig, men den salte står jeg uten. 

 

PS: Jeg fisker hovedsakelig i indre Oslofjord langs Nesodden-landet så hvis noen har noen lokal-tips tas det gjerne i mot enten her eller på PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ikke noe feil, hvis det er noen trøst. "Det bare er sånn", som jeg innimellom må svare treåringen når ting går utenfor min forstand. Jeg opplever det samme selv, jeg ser at ørreten er der men den bare nafser litt eller så overser den det jeg serverer fullstendig. 

Vær litt obs på at både sei, lyr, makrell og sild kan finne på å vake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så tre typer vak, tidlig på kvelden, 2200 ish, var makrellen og skremte opp småfisk som hoppa, så stimene passere 1 meter fra meg, i 23 tiden så vaket det inne på grunna (1-2 meter) veldig forsiktig, minnet om ørret som spiser klekkere og ut på natten så så det ut som små fisk som prøvde å svømme med hode over vann (av mangel på bedre ord), dette var på 5-8 meters dyp over en marbakke. Dette kan så klart ha vært lyr/sei etc., men jeg velger å håpe noe av det var ørret :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er mørkt bruker jeg nok 90% WB. Sort sådan med litt glitter i halen. Størrelse må man nesten bare prøve seg litt frem på. Ellers skal man ikke kimse av noe i overflaten, en muddler eller mindre popper kan lage liv og røre. Med popper blir selv mengdefiske etter makrell morsomt.

Når det er lyst varierer jeg litt mer men bare så vidt. :) Reker og decivere er vel det som det går mest i men jeg faller tilbake på Mickey Finn med ujevne mellomrom, bare for å bruke noe som river i øynene. I Indre Oslofjord er gjerne småsilden ganske grønn over ryggen, så decivere med grønt i er personlig favoritt. Men fra juni og utover fisker jeg ikke på dagtid lengre i det hele tatt, bare tidlig morgen og en og annen kveldstur.

Jeg fisker fra båt,og da primært på steder man ikke når fra land. (det er litt av poenget når man har båt, komme seg vekk fra resten av folket.) Så plassvalg kan jeg ikke bidra med dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.