Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiskesett Penn


Reeky
 Share

Recommended Posts

Hei. Har lenge sett på havfiskesett og skittfiske har nå et greit tilbud på Penn Regiment XT 7 og Penn Fathom 30 Lever Drag 2-Speed.
Er det noen som har noe erfaring med det settet? I tillegg er jeg svært i tvil om jeg skal gå for XT 7 15-40 LBS  og 30 Penn Fathom  Lever Drag 2-Speed, eller 12-30 LBS og 25 Lever drag snellen. 

Fisket som er tiltenkt er en del agnfiske etter lange/bromse på 200M+, og en del kveite/torske fiske på en del grunnere vann. Er i utgangspunktet lysten på lettest mulig stang, men er usikker på om en 12-30 LBS stang vil holde til f.eks kveitefiske med mål om 15-30 kilos fisker. 

Noen som har noen erfaringen og dele, eller tips når det gjelder hvilket sett jeg bør velge. Eller eventuelt om det er bedre alternativer innenfor havfiskesett jeg bør se på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎27‎.‎06‎.‎2019 at 18.53, Reeky skrev:

Hei. Har lenge sett på havfiskesett og skittfiske har nå et greit tilbud på Penn Regiment XT 7 og Penn Fathom 30 Lever Drag 2-Speed.
Er det noen som har noe erfaring med det settet? I tillegg er jeg svært i tvil om jeg skal gå for XT 7 15-40 LBS  og 30 Penn Fathom  Lever Drag 2-Speed, eller 12-30 LBS og 25 Lever drag snellen. 

Fisket som er tiltenkt er en del agnfiske etter lange/bromse på 200M+, og en del kveite/torske fiske på en del grunnere vann. Er i utgangspunktet lysten på lettest mulig stang, men er usikker på om en 12-30 LBS stang vil holde til f.eks kveitefiske med mål om 15-30 kilos fisker. 

Noen som har noen erfaringen og dele, eller tips når det gjelder hvilket sett jeg bør velge. Eller eventuelt om det er bedre alternativer innenfor havfiskesett jeg bør se på. 

Hei. Har ikke all verden av erfaring, men en 20-30 stang dekker stort sett alt av fiske i Norge. Har en Prey 5,6'' 15-40 stang som er veldig kjekk til torsk/kveite ned mot 100 m. Den er litt stiv til torsk da.   

Selv bruker jeg korte stenger 5,6'' - 6,8'' etter kveite, litt avhengig av dyp. Til djupet er nok en litt lengre stang å foretrekke, feks ca 7'' + . Da sies det at det er kjekt med en litt myk tupp for større følsonhet med agnet.

Når det gjelder snelle, så må du sikre at du har nok snørekapasitet. 25 eller 30 varianten av Fathom er jo samma snella, men med større snørekapasitet på 30 modellen. vekta er omtrent lik.  Sterke nok begge to.

Det er jo alltid svakheter med fiskesett, de mest proffe her på forumet vil nok anbefale deg å kjøpe stang/snelle hver for seg. men det spørs jo på budsjett da.

Dette settet er ganske skuddsikkert mtp kvalitet, tld snellene er solide: https://www.skittfiske.no/shimano/154488/beastmaster-cx-boat-7-6-20-30-lb-tld-20-stang-plus-snelle

I andre enden av prisskala har du dette toppsettet: https://www.skittfiske.no/shimano/190776/antares-bx-boat-7-6-20-30lb-talica-16-havfiskestang-og-snelle-2-gir

Imidlertid er Talica 16 ei stor snelle, så 12 eller 10 er store og sterke no her på berget.

Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.