Lakselars

Hvilken treblekrok og hvilken størrelse til Laks?

Recommended Posts

Hei, takk for at jeg fikk bli medlem på dette forumet:) Jeg er en ivrig laksefisker som fisker etter laksen i havet med 32 grams eller tyngre Møresild\viking herring.

Problemet er at jeg mister så innmari mye laks, bare idag mistet jeg 5 lakser, og en kamerat av meg mistet 2 stk. Jeg fisker med Owner ST41 størrelse 1, han fisker med Mustad TG76NP-BN størrelse 1. Det jeg ikke liker med disse krokene er at de er så korte. Jeg ønsker heller ikke tips om å bruke samme kroker i mindre størrelse, da det er prøvd før uten mer hell. Jeg bruker også ekstra splitring (owner size 7).

Er det noen som kan tipse meg om noen gode treblekroker (merke, navn og størrelse) til Møresilda 32 og større sluker?

ST-41BC er en 2x krok, 3x som betyr at den er laget av tykkere tråd skjærer seg ikke så lett ut ved tøff kjøring i strid elv. Har selv mistet mye fisk med ST-41BC og bruker den ikke mer til tungt elvefiske. 

Jeg foretrekker Mustad 36329NPBLN og en Gamakatsu 3x jeg ikke husker navnet på. VMC, Eagle Claw og Owner har også greie 3x kroker. ST-56BC er nok den det er lettest å få tak i her hjemme. 

Edited by abbor
  • Like 1

Okei, da skal jeg forsøke å få tak i mustad kroken du anbefaler :) skal gi rapport når jeg har fått testet dem.

Den 5.7.2019 at 20.48, abbor skrev:

Jeg foretrekker Mustad 36329NPBLN

Hvilken krok størrelse er det du bruker til laksefiske med  Mustad 36329NPBLN ? 1 eller 2 ? Jeg synes både size 1 og 2 ser veldig små ut?