Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken treblekrok og hvilken størrelse til Laks?


Lakselars
 Share

Recommended Posts

Hei, takk for at jeg fikk bli medlem på dette forumet:) Jeg er en ivrig laksefisker som fisker etter laksen i havet med 32 grams eller tyngre Møresild\viking herring.

Problemet er at jeg mister så innmari mye laks, bare idag mistet jeg 5 lakser, og en kamerat av meg mistet 2 stk. Jeg fisker med Owner ST41 størrelse 1, han fisker med Mustad TG76NP-BN størrelse 1. Det jeg ikke liker med disse krokene er at de er så korte. Jeg ønsker heller ikke tips om å bruke samme kroker i mindre størrelse, da det er prøvd før uten mer hell. Jeg bruker også ekstra splitring (owner size 7).

Er det noen som kan tipse meg om noen gode treblekroker (merke, navn og størrelse) til Møresilda 32 og større sluker?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ST-41BC er en 2x krok, 3x som betyr at den er laget av tykkere tråd skjærer seg ikke så lett ut ved tøff kjøring i strid elv. Har selv mistet mye fisk med ST-41BC og bruker den ikke mer til tungt elvefiske. 

Jeg foretrekker Mustad 36329NPBLN og en Gamakatsu 3x jeg ikke husker navnet på. VMC, Eagle Claw og Owner har også greie 3x kroker. ST-56BC er nok den det er lettest å få tak i her hjemme. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Varierer krokstørrelse avhengig av sluktype. Brede sluker krever større kroker. Orginalkroken er ofte et bra utgangspunkt, gå for noe med tilsvarende størrelse. Bruk ikke for store kroker, jo større krok jo lenger momentarm og enda tykkere gods trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, abbor skrev:

Varierer krokstørrelse avhengig av sluktype. Brede sluker krever større kroker. Orginalkroken er ofte et bra utgangspunkt, gå for noe med tilsvarende størrelse. Bruk ikke for store kroker, jo større krok jo lenger momentarm og enda tykkere gods trengs.  

Jeg bruker 42 grams sluk, litt tykkere en møresilda 32 gram, men samme lengde. Hvilken krok størrelse anbefaler du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abbor skrev:

Tykkere eller breiere?  

Om du skal fiske med møresilda 32 gram (samme størrelse som pilgrim 42 gram). Hvilken treblekrok størrelse velger du da :) er det size 1 eller 1\0 fra mustad? Size 1 fra mustad du anbefaltetil lakselars synes jeg ser veldig små ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom I prat med en selger fra USA som fortalte at krokene han selger mest av til laks er WMC kroker som heter 9626.

Kroken jeg har er 22mm bred og 24mm lengde.
Størrelsene han selger mest av var:

"We stock the VMC Oshaughnessy-style model 9626 in sizes 5/0, 4/0, 3/0, 2/0, 1/0, 1, 2, 4, 6, 8. Here is a 9626 size chart for your convenience:

(Size 8 = approx 11mm wide, approx 16mm long),
(Size 6 = approx 14mm wide, approx 19mm long),
(Size 4 = approx 16mm wide, approx 22mm long),"

Men jeg synes dem virker veldig små for sluker I størrelse 32 gram og 42 gram?

Jeg ville valgt

(Size 1 = approx 20mm wide, approx 28mm long),
(Size 1/0 = approx 23mm wide, approx 30mm long),

Noen som er enig eller uenig med meg og hvorfor?

Endret av Lakselars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg mister så mye laks at jeg har lyst å skrike!! Jeg fisker i en tidevannstrøm der laksen ofte tar et par timer før flo og når strømmen snur. Jeg hadde på 4 lakser i kveld, der alle sammen ramlet av etter ca 10 sekunder. 2 av dem var godt over 5 kg. Jeg hadde hard brems, slakk brems og midt i mellom og alle 4 forsvant.

Jeg har brukt owner st 41 size 1 og de har jeg også mistet mye på. Har forsøkt i kveld med VMC i størrelse 2 og 4 der alle ramlet av. Hva bør jeg kjøpe om jeg kjøper fra Ebay etc, og hva bør jeg kjøpe om jeg handler fra Norge? Alt annet et Owner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags stang bruker du?

Anbefaler at du prøver mono og gir tilslag. Multifilmement med bare en halvmeter fortom gir veldig lite elastisitet, blir veldig store belastninger på krokfestet. Jeg ville ikke engang vurdert multifilmement etter laks og storørret i strømmende vann. Jeg bruker Stroft GTM 0.40 eller 0.45mm kombinert med stenger med litt dyp rolig aksjon til mitt elvefiske etter storørret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Abbor:)

Jeg bruker en stiv stang, Lawson Northern L 12 fot 30-70 gram kastevekt.
Det som jeg liker med multi er at du kjenner det minste napp og du vet nesten alltid om det er en laks som tar eller sei f.eks.

Jeg brukte Mono før og jeg mistet faktisk like mye da + at jeg synes det er kjedeligere fiske fordi du kjenner ikke så godt napp, og det er vanskeligere å si hva du har hatt på kroken etc.  Ser i andre tråder du bruker Owner size 2 kroker, gjør du det fortsatt?

12 minutter siden, abbor skrev:

Jeg ville ikke engang vurdert multifilmement etter laks og storørret i strømmende vann

Om du ble tvunget hehe, ville du da hatt lett brems? og tilslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Owner str 2 (ST36BC) til trolling. Til elvefiske bruker jeg Mustad 36329NPBLN og en Gamakatsu 3x. Mister alt for mye fisk, selv med mono, med Owner ST-41BC, går litt bedre med 3x kroken ST56BC. 

Hvis noen hadde prøvd å true meg til å bruke multifilament til tungt elvefiske får vi håpe for vedkommendes skyld at han er svært god til å svømmeB)

Hvis du skal fortsette med multifilament må du ha ei stang med dyp rolig aksjon. Til trolling så har jeg svært lett brems og mono, da fungerer ST36BC bra. 

Hvis du ikke ga kraftig tilslag umiddelbart da du brukte mono så er nok det forklaringen på at du mistet mye fisk. Slet veldig med samme problem for 30-35 år siden, fikk ikke skikk på dette før jeg fikk automatisert tilslaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, abbor skrev:

Hvis du skal fortsette med multifilament må du ha ei stang med dyp rolig aksjon

Takk for svar igjen:) Hva mener du med dette? At jeg må ha en mykere stang en lawson stangen jeg har?

Jeg fisker mest i tidevannstrømmer

 

50 minutter siden, abbor skrev:

Bruker Owner str 2 (ST36BC) til trolling. Til elvefiske bruker jeg Mustad 36329NPBLN og en Gamakatsu 3x. Mister alt for mye fisk, selv med mono, med Owner ST-41BC, går litt bedre med 3x kroken ST56BC. 

Owner har jeg veldig dårlig erfaring med, dyre kroker som ikke fanger fisk for meg. ST36 og 41 variantene har jeg prøvd med dårlig hell:)  Den Mustadkroken 36329NPBLN  finner jeg ikke i størrelse 2 i Norge, hvor kjøper du dine fra? 

 

52 minutter siden, abbor skrev:

Hvis du ikke ga kraftig tilslag umiddelbart da du brukte mono så er nok det forklaringen på at du mistet mye fisk.

Ved bruk av Braid så skal man ikke gi tilslag ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den lokale sportsbutikken til å bestille en del 36329NPBLN for noen år siden. Måtte bestille hele kartonger (antar det er 10 pakker i en kartong). Har fortsatt en god del igjen. 

Anbefaler ei stang som bøyer seg langt ned, 3/4 aksjon er bra, bør heller ikke være i veldig spenstig grafitt. De beste stengene jeg har kjørt fisk på er Hardy og Bruce & Walker stenger fra -90 tallet. Bruker fortsatt Hardy Norwegian Spin 10' mye. 

Fisker du med haspel eller multiplikator? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du fisker med haspel kan du bruke 3 stanglengder med mono som fortom (bruk uni-uni knuten) og problemene bør være løst gitt at du får tak i brukbare kroker Hvis du ikke får tak i Mustad kroken jeg anbefaler så er ikke ST56BC et dårlig alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har lest gjennom tråden her, og det ser ikke ut for meg som om det er krokene som er det egentlige problemet. Det er derimot at mesteparten av laksen du får på hugger sluken bakfra. Laks har relativt trang munn og svelg, og med de sluk og krokstørrelsene du beskriver så vil krokene kroke langt fram og fremovervendt i munnen. Det er å be om å miste den, laks er harde som horn i kjevene. Mindre sluker med tilsvarende mindre kroker vil sannsynligvis hjelpe, og flere splittringer hjelper også. Jeg dorger endel etter sø i sjøen, der er problematikken den samme, men små sluker og stenger med god helaksjon gjør at fisken får snudd når den hugger, og sitter godt. Selv om du skriver at du ikke er intr i forslag om mindre kroker, så tror jeg jeg vil anbefale nettop dette, men da med mindre sluker.

Rykkvis innsveiving med mange spinnstopp vil også bedre sjansene, og vente to-tre sekunder med tilslaget til fisken har snudd og kroken fester mot munnvika. Men sett alltid tilslag, gjerne flere. Laksefisk er som sagt veldig harde i kjevene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

Har lest gjennom tråden her, og det ser ikke ut for meg som om det er krokene som er det egentlige problemet. Det er derimot at mesteparten av laksen du får på hugger sluken bakfra. Laks har relativt trang munn og svelg, og med de sluk og krokstørrelsene du beskriver så vil krokene kroke langt fram og fremovervendt i munnen. Det er å be om å miste den, laks er harde som horn i kjevene. Mindre sluker med tilsvarende mindre kroker vil sannsynligvis hjelpe, og flere splittringer hjelper også. Jeg dorger endel etter sø i sjøen, der er problematikken den samme, men små sluker og stenger med god helaksjon gjør at fisken får snudd når den hugger, og sitter godt. Selv om du skriver at du ikke er intr i forslag om mindre kroker, så tror jeg jeg vil anbefale nettop dette, men da med mindre sluker.

Rykkvis innsveiving med mange spinnstopp vil også bedre sjansene, og vente to-tre sekunder med tilslaget til fisken har snudd og kroken fester mot munnvika. Men sett alltid tilslag, gjerne flere. Laksefisk er som sagt veldig harde i kjevene

Takk for at du bidrar i tråden du også :)
Sluken jeg har går veldig fint i vannet og ikke minst så får jeg kastet den langt (er spesielle plasser som som regel kun jeg når med kast) som laksen ofte tar i tidevannstrømmen jeg fisker, som gjør at jeg er avhengig av sluker i 32 - 42 gram størrelse. Og relativt mange napp får jeg jo.

Jeg har en bekjent som forsøkte størrelse 4 krok på sin 42 gram, og han fikk en laks han berget på 3.5 kg og mistet 2 fine lakser etter noen sekunder. Den orginale kroken på sluken ser jo ut som en 1\0 i størrelse, så synes det er pussig at størrelse 1 skal være for stort til laks. Vil det å gå ned til 2-er krok fortsatt være for stor?

Du og abbor nevner at jeg bør bytte stang til en som bøyer seg lettere, det hadde jeg før, men synes det ble så tungt i strømmen at den bøyde seg (ble tyngre å sveive inn) vs lawson stangen som er stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

ang stangen så er ikke stivheten det eneste som teller. Jeg bruker også relativt stive stenger til dorging, men jeg bruker stenger med dyp aksjon, noe som gjør at stengene gir relativt mye fleks med bra motstand. Ei stiv stang med toppaksjon vil ha mye kortere slaglengde, og dermed også mindre fleks.

Noe som kan redusere problemet er hvis du setter en svivel, f.ex en tønnesvivel i splittringen og så en ny splittring med kroken i. Da kommer kroken et par cm lenger bak, og vil få feste dypere i fiskekjeften. Det pleier å hjelpe til fisk med hard kjeft.

Og ikke sett tilslaget på direkten, men gi fisken etpar sekunder før du setter tilslag. Og ikke spar på kreftene, sett et skikkelig tilslag, gjerne et par stykker, også med braid. Laksen er som sagt hard i kjeften, og det å miste fisk etter en liten stund er et kjent fenomen. Den sitter så lenge den går fra deg, men så snur den, og da rister den sluken ut av kjeften

Generelt så vil krokene feste dårligere jo større de er. jeg fisker bare med flue etter laks, men 4 er det største jeg bruker. Det er ikke noe problem å lande stor laks på kroker helt ned i st 10, men jeg bruker som regel 4-6 dobbelkrok eller 6-8 til treble.

En kompis av meg landa en gang en på over 16 kg på en dobbel ørretkrok st 6

Den største faren er faktisk at kroken knekker, det har jeg opplevd. Laksen tar ikke sluken for å spise, den angriper den for å jage bort en inntrenger og konkurrent. Den glefser til den og slipper den igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, cannonbang skrev:

Noe som kan redusere problemet er hvis du setter en svivel, f.ex en tønnesvivel i splittringen og så en ny splittring med kroken i. Da kommer kroken et par cm lenger bak, og vil få feste dypere i fiskekjeften. Det pleier å hjelpe til fisk med hard kjeft.

Hmm, ja det kan jo være verdt å prøve ut! Men angriper ikke laksen som regel midt på sluken når den tar? (ikke rett bak).

 

 

16 minutter siden, cannonbang skrev:

Og ikke sett tilslaget på direkten, men gi fisken etpar sekunder før du setter tilslag. Og ikke spar på kreftene, sett et skikkelig tilslag, gjerne et par stykker, også med braid. Laksen er som sagt hard i kjeften, og det å miste fisk etter en liten stund er et kjent fenomen. Den sitter så lenge den går fra deg, men så snur den, og da rister den sluken ut av kjeften

ja skal forsøke dette!


Her har du et bilde av kroken jeg bruker med orginal krok på og en løs størrelse 4 krok under. Det er jo en veeldig stor forskjell på disse 2 krokene, jeg synes det ser merkelig ut at den på 4 skal kroke bedre en den orginale. Se vedkegg

Takk for svar:)
 

Sluk.jpg.JPEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En laks som angriper et bytte for å spise vil som regel ta sluken på tvers som du sier, det er ganske riktig. Da glefser den til byttet og holder det en liten stund for å skade det før den slipper og tar det på nytt med hodet først for å svelge det.

Men når den angriper på denne måten så tar den like gjerne bakfra. Da får du dette problemet. Det er ganske kjent fra elvefiske også.

Det var forøvrig en ganske tykkstammet krok du har der. Grunnen til at mindre kroker kroker bedre er ganske enkelt at de går lengre bak i laksekjeften når de fester. Det ideelle er at den sitter i munnvika på fisken.  Krokholdet er ikke noe problem med laks, når kroken først fester så sitter den.

Men på de fleste andre fisker så er dog tankegangen din riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, cannonbang skrev:

Det var forøvrig en ganske tykkstammet krok du har der. Grunnen til at mindre kroker kroker bedre er ganske enkelt at de går lengre bak i laksekjeften når de fester. Det ideelle er at den sitter i munnvika på fisken.  Krokholdet er ikke noe problem med laks, når kroken først fester så sitter den.

Den lille 4 størrelse treblekroken er en VMC 3x. Synes du jeg skal bytte ut 1-er kroken og sette på 4-er kroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.