Gå til innhold
Fiskersiden

Stang og snelle til dypt og tungt meitefiske


Kristian Ramstad
 Share

Recommended Posts

Hei!

Ønsker og handle oppsett til litt dypere fiske typ 150-700m, da trenger jeg noen annbefalinger på både stang og snelle som tåler litt lodd og påkjenning...

 

Bruker for tiden shimano boat ax slim 20-30 med daiwa saltist men for dere som kjenner til denne vet at det er ekstremt myk/følsom tupp og det blir for mykt når jeg skal på med mye lodd og dypt så tenker da og gå til innkjøp av et sett til.. Jeg vil ha kvalitetsutstyr men ikke fra øverste hylle med tanke på pris!

 

takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis du må ha stang for å nå ned til 700m ville jeg vurdert Penn Regiment i enten 15-40 eller 20-60 lbs. Har den selv i 15-40 lbs og har brukt den ned mot 500m og lodd på 750 gram. God nappindikasjon og meget god rygg. 15-40 er vel kanskje i spinkleste laget for 700 meter. Ville vurdert hvor ofte du kommer til å fiske så dypt da det vil være artigere å fiske på 200 meter med 15-40 enn 20-60.

Angående snelle kan du jo kombinere med en Penn Fathom 2speed. Jeg har den selv i størrelsen 30 med ca 850-900 meter 0,25 snøre på. Du burde vel hatt størrelsen 40, evt 60 for å kunne fiske greit ned mot 700 meter. Personlig foretrekker jeg å fiske med så små sneller som mulig, mtp vekt og komfort.

Dette er stang og snelle som gir deg mye glede og kvalitet for pengene. Lykke til med valget av kombo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, vil ikke fiske ofte så dypt nei. Ser der er mange regiment og velge mellom så fint om du gidder og legge til link.

Den penn snellen var faktisk den jeg bestilte til mitt nåvernde oppsett men da var leverandør utsolgt så tror det blir den snella ja.

0.25 blir muligens litt tynt for så tungt fiske og om storfisken skal bite på? tenker i baner 0.35-0.40?

hvordan er 15-40 mtp stivhet? 

har jo som sagt 20-30lb av ax slim shimano på 7.8" som er veldig myk i tuppen igjen men gir jo en utrolig nappindikasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen. Beklager sen tilbakemelding. Det er —> denne stanga <— jeg bruker selv til agnfiske på dypet. Har den selv i 15-40 lbs og den har som nevnt god nappindikasjon, men den er likevel sterk. Den er stivere enn Beastmaster slim, men det er jo også å forvente av ei kraftigere stang. Ville som nevnt vurdert den i 20-60 lbs om du skal veldig dypt, men 15-40 takler hvertfall 750 gram søkker godt.

Det er mange fornøyde brukere av Penn Fathom og Penn Regiment, så tror ikke du vil angre om det er det du ender opp med å velge.

 

Det holder nok i massevis med 0,25 mm multifilament. Selv med 30 kilo lange i enden så klarer du ikke å legge så mye press på den at multien ryker. 0,40 mm kan du sikkert fiske håkjerring med. Fordelen med så tynt snøre som mulig er at du får mindre avdrift i det, noe det kan bli litt av om du fisker på 500m+.

Mvh

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.