Gå til innhold
Fiskersiden

Tilslag med braid vs mono til laksen


Lakselars
 Share

Recommended Posts

Jeg har mistet mye laks I år på braid.Jeg gir ikke tilslag med braid da jeg mener jeg leste engag, at man drar da kroken ut av munnen på laksen.  Jeg har fått tips om å ha en halvmeter med fluorkarbon fremst og har også fått tips om å ta av braid og bare bruke mono.

Gjør dere tilsalg med Braid? Har dere kraftig eller let brems?
Gjør dere tilslag med Mono? (regner med ja) Har dere kraftig eller let brems?

Har det noe å si om man har en halvmeter med florkarbon på braid?

Jeg synes det er kjedelig å fiske med mono, siden du kjenner så dårlig nappene til fisken, men samtidig har jeg ikke lyst å miste fisk mer. Hva fisker DU med og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du med mark eller sluk?

...tror fluorokarbon gjør det bare litt mindre synlig for oss mennesker) ellers ingen forskjell når det gjelder noko tilslag..

..min teori er at det er ikke spesielt forskjell på braid eller mono (klart at braid fører over mer energi i mindre tid.. ) ....det er mest timingen som bestemmer alt..åpner fisker munn, rører fisken på seg i den tida du gir tilslag så kan alt være fortapt ikke sant? ... 

Og det med timingen er fryktelig vanskelig))

Mistet selv ett par laks (mest med flue så kanskje annen kapitel) og den eneste resultat var å gå opp med diameter)

Tror laks er en spesiel art når det gjelder å miste fangst...han er flink til å rømme))

Fisker selv med braid når det gjelder spinning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk mono til tungt elvefiske. Jeg har begrenset erfaring med laksefiske i elv, men desto mer erfaring med storørretfiske i stri elv. 

Tviler på at jeg hadde berget en eneste fisk med multifilament. Har hatt stenger som har gjort at jeg mistet store mengder fisk fordi stanga ikke har fjæret nok. Erfaring fra sjøørretfiske og fjellfiske etter ørret er at fisken kan bli helt "idiot" og være mer over enn under vann hvis jeg ikke har nok mono eller FC fortom som støtdemper. 

En annen grunn til ikke å bruke multifilament i elv er at hvis en sliter av mye snøre så kan en høl bli nærmest umulig å fiske hvis det er mange flytende multifilamenter som henger i strømmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.