Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til plassering av svinger på alubåt med steglister,step og 24graders v bunn. Håpløst tilfelle?


Tase
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Planlegger å gå til innkjøp av ti 12 evt hds live 9 tommer ( synes 12 tommer hds live blir dyrt) samt airmar 185 evt 260/265.  Problemet blir nok svingeren...

Ser at svingerene som monteres på hekken er anbefalt til maks 21grader v bunn, aktuell båt har 24 gr,vbunn. Da må det vel bli gjennomgående tenker jeg.. Leste her på forumet at det burde monteres mellom steglister pga minst mulig forstyrrelse. Et annet dilemma her blir nok det steppede skroget, disse suger inn luft og lager en masser av luftbobler under båten.  Urealistisk med forhåpning om å lese bunn i plan, marsjfart 42knop....

Har ikke hatt alubåt tidligere, så her blir det vel gjerne dette også en utfordring med tenke på gjennomføring heft+evt korrosjon, + innfesting må tåle mye slag i høy hastighet. Bronsesvinger mot alu kan neppe være å foretrekke? Plastbelagt svinger kansje?

 

På forhåndt takk for alle svar. Legger ved noen bilder.

2 step.jpg

asdasd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og gratulerer med artig båt, den der er ikke dusinvare. :) Er det forresten liv i produsenten fortsatt? 

Jeg tror du skal legge listen for prestanda på ekkoloddet i plan seks fot under. Med litt flaks vil du dog få greie resultater opp til den farten hvor skroget begynner å dra inn luft, kanskje et sted rundt 4-5-6 knop men det er ren tipp fra min side. Nå er jeg på sviktende grunn, men jeg mistenker at du vil få nogenlunde samme resultat uansett om du bruker gjennomgående eller aktermontert ekkoloddgiver her. 

Hvis du skal ha gjennomgående giver så skal du ha en i SS-serien, feks SS175M.  B (bronse) utgår fordi du har et aluskrog, P (plastikk) utgår fordi det ligger i kortene at det vil bli grisekjøring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjennomgående svinger i rustfritt stål nær kjølen før første step er veien å gå. 

 

Du får HDS-12 Live for 30 tusen, anbefaler deg å legge i de ekstra kronene for en 12 tommer. Hvis du går for en 9 tommer er det stor risiko for at du ryker på enda en skjerm til neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Takk for det! :) , Ja det er ikke en båt man ser overalt. Jeg har ikke hatt båten lenge så begrenset med research, men slik jeg har forstått er det fremdeles sammen gjengen s som produserer disse "grove"  alubåtene i Sverige.  Fikk forklart av Smart Marine ( forhandler av Arronet) at de som bygger Arronet båtene har garantert kjennskap til min Impera, vi så blant annet at fenderlister var like og samme grove oppbygging, der imperaen faktisk var hakke vassere/overdimensjonert iht byggekvalitet. Det var en familiebedrift og det lover som regel bra :) Jeg skal ringe dem å forhøre meg litt mer om båten der. 

 Ja det var det jeg var redd for, 4-5 knop maks, håpet på 15-20knop ( båten har 0 planingsterskel).   Om resultatet ikke skulle bli drastisk bedre med gjennomgående svinger kunne jeg forsåvidt tenkt å montert svinger på hekken. Føles tryggere, samt er det nok noe jeg selv kan gjøre. Om det blir gjennomgående for det bli fagkyndige tenker jeg, eller?
  Googlet litt på denne ss175m, er dette gjennomgående versjon av tm185? Fant noen artikler på thehulltruth som viser til mye forstyrrelser rundt  ss175m, trolig installasjon men dette er båten uten step og lite lister..  Ville tm265lh evt tm265m vært et bedre valg angående signal, evt gjennomgående versjon av 265? 
  Jeg ønsker smal konevinkel, ønsker å se bunnstruktur og fisk så dypt det går. Fiskingen skal  foregår rundt grunner ved havet og dypvannfiske i dyp fjord samt jakt etter storsei. 
 Abbor har nok helt rett når det kommer til valg av størrelse på kombiplotter og at valget går i favør HDS live.... Har forøvrig sett på mjøsservice sine sider, det er 10k forskjell mellom 9" og 12", mye penger selvom oppgradering er vesentlig..   Angående plasseringen, første step sett fra baug/akter?  Vet dere om det har noe betydning på hvor nær jeg skal gå steppet evt? Legger ved et bilde, hva ser best ut av pil 1-3? 
 Ja 24grader v bunn er ikke for alle :) Men den er faktisk overraskende stabil når den ligger i sjøen med tanke på at folk flytter seg rund og henger på samme side, krenger litt men der stopper det. Men selvfølgelig ikke noe katamaranegenskaper :D Tanken er og komme seg ut på havet og ikke bare fiske inne i fjorden så det blir ved 90% marsjfart. Men uungåelig med litt grisekjøring iblant, så lenge en klarer å treffe bølgene med kjølen er båten overaskende myk i landingene selv uten demp i stolene.   Fra trav til galopp :)
 G2 er en rå motor!,,,,, når den fungerer... Samtlige jeg har hørt med som forhandler g2 selger ikke g2 over 150hk lenger, dessverre et produkt som ble lanser litt for tidlig, men den kommer seg stadig!G2''en lager jo faktisk mindre lyd enn 4-takterene på høyere turtall, imponerende rett og slett. Når de for luket ut resterende "barnefeil" er g2'en uten tvil svært mye motor for pengene med tanke på teknologi/ytelse. 
 
Takk for alle svar!
Endret av Tase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.7.2019 at 14.54, erik skrev:

Velkommen til forumet og gratulerer med artig båt, den der er ikke dusinvare. :) Er det forresten liv i produsenten fortsatt? 

Jeg tror du skal legge listen for prestanda på ekkoloddet i plan seks fot under. Med litt flaks vil du dog få greie resultater opp til den farten hvor skroget begynner å dra inn luft, kanskje et sted rundt 4-5-6 knop men det er ren tipp fra min side. Nå er jeg på sviktende grunn, men jeg mistenker at du vil få nogenlunde samme resultat uansett om du bruker gjennomgående eller aktermontert ekkoloddgiver her. 

Hvis du skal ha gjennomgående giver så skal du ha en i SS-serien, feks SS175M.  B (bronse) utgår fordi du har et aluskrog, P (plastikk) utgår fordi det ligger i kortene at det vil bli grisekjøring....

 

Den 31.7.2019 at 19.37, abbor skrev:

En gjennomgående svinger i rustfritt stål nær kjølen før første step er veien å gå. 

 

Du får HDS-12 Live for 30 tusen, anbefaler deg å legge i de ekstra kronene for en 12 tommer. Hvis du går for en 9 tommer er det stor risiko for at du ryker på enda en skjerm til neste år. 

 

Den 1.8.2019 at 10.44, -morten- skrev:

24 grader V er for spessielt interesserte!  tipper hekkmontert giver ville vært det beste på en slik type båt!

Haddee foresten fortjent enG2! :rolleyes:

Ser ut til at jeg blir nødt for å bruke hekkmontert svinger. Etter å ha tenkt meg litt om mener sikkert Abbor første step sett fra baugen? Her er det ikke tilkomst, ved gjennomgående svinger er det kun tilkomst i området jeg markerte med røde piler.

Angående montering av hekksvinger, 265lh ?  Husker en artikkel hvor Erik påpekte at "avslutningskantent/profilen"  ( på en annen alubåt) var ugunstig, slik jeg ser det har min båt en ganske lik avslutning. Fuge denne gjevnere ?

Annen utfordring blir sikkert flapsa mine, ikke mye plass til svinger lenger... Når det er sagt er motoren aldri trimmet helt inn på denne båten. Om jeg skulle få plass, kan jeg montere den jevnt med kjølen tilsvarende båter med dobbel motor installasjon ?

Jeg har mulighet til å anskaffe hds gen 3 12" med s5100 til samme pris som 12" hds live, hva anbefaler dere?

hekk 1.jpg

hekk 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mente foran første step fra baugen.

 

Blir ikke noe bedre med en hekkmontert svinger. Stegene vil lage samme problemer for gjennomgående og hekkmonterte, med hekkmontert får du de vanlige problemene som hekkmonterte gir i tillegg.

 

Med en tokanal CHIRP svinger hadde jeg gått for Gen3 med S5100, med en enkanal HDS Live. 

 

Tror du må vurdere å få på en luke slik at svingeren kan monteres i en akseptabel posisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.