Gå til innhold
Fiskersiden

Ny snelle (skal kaste langt), hva skal jeg velge?


bluefox2
 Share

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter ei snelle til og kaste langt med. Hovedsaklig vil 3-8 grams spinnere og sluker bli brukt. Innimellom 20-25 grams wobblere. Tipper 10-15 fisketurer på 3-4 timer på hver tur i året i snitt. Jeg har på de siste 10 årene hatt 3 stk sneller som alle har blitt defekte. En abu ultracast, en elbe snelle og en biltema snelle, den soleklart beste snella og bruke var biltema snella (eneste av de som var god og sveive), men den holdt også kortest, før bremsen som hindrer og sveive bakover røyk. http://www.biltema.no/products/product.asp...6&iItemId=15386.

Jeg har sett på diverse sneller: Shimano Stradic FA, og en som heter FH. Er det stor forskjell på disse? Den som heter FA syns jeg er for dyr.

Har og sett på Okuma Inspira(10+1), Tica libra (10+1) og Pflueger Predident(9+1). Det virker på meg som det er lignende teknologi bak de med 10+1 kulelager.. Jeg ser på news at flere omtaler begge snellene over som bedre enn stradic på føelse ved sveiving. Føelse ved sveiving er det viktigste syns jeg, at den glir lett og vibrasjonsfritt.

Jeg lurer på hvordan okuma sine er i forhold til twin powern.

Når det gjelder sene så kommer jeg til og bruke multifilament sene, jeg har brukt mye 0.17- 0.20mm vanlige sener, men er lei av og miste utstyr, og har hatt gode erfaringer med multi tråd sener.

Spørsmålet er hvor stor snelle jeg skal ha, den skal kunne kaste langt. Jeg mener ei snelle med stor spole kaster lengre enn ei med liten spole. Samtidig vil jeg ikke ha noen stor klumt, da det er lett ferksvannsfiske som er hobbyen. Jeg har en føelse av at stradic 2500 er riktig størrelse, 4000 for stor, 1000 for liten, men korriger meg gjerne her. Jeg har prøvd og sveive på stradic'en til 2000 kr med frontbrems hos en sportbutikk men synes ikke den var særlig bra og sveive, ble ganske skuffet. De hadde en derimot en modell som het twin power med frontbrems, og den var sinnsykt god og sveive, en annen verden vil jeg si, men den kosta også 2500. Prøvde noen abu sneller, men de var ikke noe gode og sveive. Tica libra hadde en stygg ulyd, og jeg går ut ifra at den var defekt. Den var god og sveive.

Andre ting jeg har sett på er innsveiving ratio, jeg regner med at det er en fordel med 6:1 fremfor 5:1, det vil føre til mindre rundeantall med sveiva og tyngre sveiving hvis jeg får fisk, hvis jeg har rett?

Jeg regner med at alle disse snellene har mulighet for og sveive med venstre hånd, det er et must, da jeg ikke klarer sveive brukbart med høyre. Jeg prioriterer også lav vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Shimano er litt dyrere men langt bedre. Har brukt mange haspelsneller i min tid, men kjører nå kun Shimano. 2 stk AERO GT, 3 stk AERO X, og 2 x Baitrunner 8010. Har aldri hatt problemer med noen av de. Bremsen er ypperlig, og de tåler juling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg trenger og ruste opp litt. Mine 2 beste kullfiber stenger har blitt knekt og.

Hvordan er det med og bestille fiskestenger fra usa, eller ebay? Klarer dem og pakke det skikkelig? Regner med at sneller går bedre enn stenger?

Har sett endel nettbutikker har sett med stang og snelle, til prisen av bare snella omtrendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har forsøkt flere sneller og stenger / kombinasjoner, og kommet frem til hva jeg liker best: Shimano Twinpower 2500 XTR sammen med Berkley Series One 2-12 g for wobbler /lett slukfiske og lett bunnmeite. Kaster langt og er skikkelig artig å kjøre fisk på.

For duppmeite, har jeg en Shimano Stradic X 3000 GTM som brukes sammen med en Milo Seatrout XS 13', 4-22g stang. Stradicen har en utveksling som jeg liker godt, og Milo stanga er suveren å fiske med synes jeg.

På denne linken finner du en del brukbare pakketilbud:

http://www.villmarksbutikken.net/HTML/Haspel.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Smaken er som baken, jeg synes det mest braktiske er å ha bremsen der baken er, nemlig bak. Men det er et ubestridelig faktum

at de jevneste og mest stabile bremsene ligger forran på snella, direkte på spolehuset. Shimano sine bakbremser er uansett blant de aller beste, og fordelene rent praktisk og estetisk overgår frontbremsversjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av snellene er "dyrest" veiledende her på berget?

Syns det virker som kanskje sneller med frontbrems er mest populære i usa, mens her på berget er kanskje de med bakbrems vel så populære?

Ellers like jeg bremsen på den stradic-en, kjapp og manøvrere.

Jeg behandler utstyret mitt hardt, bruker aldri stangfutteral eller lignende, og sneller ligger og slenger i fiskeveska eller står fast på stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justering av frontbrems under kjøring av fisk er kun en tilvenningssak.

Det er ikke noe mere klunder egentlig bare man blir vant til at bremsen sitter foran.

Jeg var av den oppfattning at dersom jeg raskt skulle justere bremsen ville snøret/snøreføreren/bøylen være i veien, men det er sjelden/aldri behov for rask justering. Kjøring av fisk bør jo helst skje med en hvis kontroll og med rolige bevegelser for å sikre at fisken ikke slår seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Front- eller bakbrems er en vanesak. Har aldri hatt behov for å stille bremsen så kjapt. En av mine gode fiskevaner er å dra ut litt snøre før hvert kast, og da kjenner jeg med en gang om bremsen er feil stilt og kan korrigere før jeg kaster ut. Da spiller det liten rolle hvilken brems du har.

Det er vel bare ved fiske med svært tynne sener man strengt tatt trenger fighting drag, hvor man stiller bremsen hardere enn lina tåler ved kjøring av stor fisk for å få gitt tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arnstein

Det som er bra med bl.a. Stradic'en er fightingbremsen. Den er kjapp å bruke ved behov.

Den er det flere modeller enn Stradic'en som har... og den er relativt sjelden i bruk av meg.

Min står alltid på "strike" (altså rett opp) og jeg justerer med hovedbremsen bakkerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av bluefox2

Jeg takker for all hjelp, jeg har bestilt en stradic 2500 med frontbrems.

Du kommer ikke til å angre på det. Det er en knall snelle.

Jeg har en eldre modell i 3000 klassen og er fornøyd som bare det med den.

Men jeg vil anbefale deg å kjøpe et snelle futeral...

For som du selv skrev : "Jeg behandler utstyret mitt hardt, bruker aldri stangfutteral eller lignende, og sneller ligger og slenger i fiskeveska eller står fast på stanga."

Med et snelle futeral tar du bedre vare på snellen din i fiskevesken. Ikke er de dyre heller... tror jeg har sett de til 98,- og denne snellen er verdt å ta vare på.

Det er ikke noe som er mer fortærende enn utstyr som går i stykker på en fisketur.

Bare et tips.

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.