Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Ultegra brems


 Share

Recommended Posts

jeg har en shimano ultegra 5000 jeg brukte på fisketur idag, så satte jeg meg i bunnen og greide ikke slite braiden, så jeg satte bremsen på maks, og gikk bakover helt til jeg kom opp med sjøpølser som satt fast i en stein osv. MEN etter jeg gjorde dette så er bremsen blitt helt "rar", får på fisk og selv om den er satt på stramt så raser det av og til ut tau, og jeg må sette bremsen hardere og hardere, men for hver fisk jeg får må jeg stramme. Tror dere jeg kan ha ødelagt bremsen, og kan det repareres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Vesterålen fisker skrev:

jeg har en shimano ultegra 5000 jeg brukte på fisketur idag, så satte jeg meg i bunnen og greide ikke slite braiden, så jeg satte bremsen på maks, og gikk bakover helt til jeg kom opp med sjøpølser som satt fast i en stein osv. MEN etter jeg gjorde dette så er bremsen blitt helt "rar", får på fisk og selv om den er satt på stramt så raser det av og til ut tau, og jeg må sette bremsen hardere og hardere, men for hver fisk jeg får må jeg stramme. Tror dere jeg kan ha ødelagt bremsen, og kan det repareres?

Regner med at det er bremseskivene som er maltaraktert. Bare å bestille nye og sette inn. De sitter i spolen. Det er en enkel jobb å fixe som tar 30 sekunder, og som all bør kunne :-D

Du kan tste det om du har en reservespole. 

Neste gang du sitter fast, så finn en pinne, surr taumen rundt den og dra. Da unngår duy press på snelle og stang. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vesterålen fisker skrev:

Jeg testet med en tilsvarende snelle, var ikke noe problem når jeg tok spolen over på den andre snellen. Så må være noe feil inni snellen da og ikke spolen?

Fulgte feilen spolen du har problemer med når du prøvde den på annen snelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok spolen og satte den i en tilsvarende snelle (har 2 stk) så funket snellen jeg byttet til uten problem. Men snellen jeg hadde spolen i når jeg strammet bremsen etc, er akkurat likens om jeg bruker denne spolen, eller tar over spolen fra den andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vesterålen fisker skrev:

Når jeg tok spolen og satte den i en tilsvarende snelle (har 2 stk) så funket snellen jeg byttet til uten problem. Men snellen jeg hadde spolen i når jeg strammet bremsen etc, er akkurat likens om jeg bruker denne spolen, eller tar over spolen fra den andre

Da har ikke jeg flere forslag annet enn å gå til forhandler med den....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vesterålen fisker skrev:

Når jeg tok spolen og satte den i en tilsvarende snelle (har 2 stk) så funket snellen jeg byttet til uten problem. Men snellen jeg hadde spolen i når jeg strammet bremsen etc, er akkurat likens om jeg bruker denne spolen, eller tar over spolen fra den andre

Kan jo være at gjengene i ''DRAG-KNOB'n'' er gåen slik at du ikke får strammet bremsa. Tar du med denne når du flytter spolen til snella som virker? Kan jo også være gjengene på hovedakslingen som er utslitt(lite sannsynlig, men en mulighet). Kan være at også hele hovedakslingen har løsnet slik at den rotere av og til.

Du har jo tydeligvis brukt ganske stor kraft på mekanikken.

 

Bruk sprengskissa, så finner du nok ut av problemet. :-)

Ganske enkel mekanikk på disse snellene.

17ULTC5XGFB.pdf

Endret av jehembre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.