Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano aernos 2500 fb hakker i innsveivinga


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi

Jeg har en Shimano 2500 fb som er relativt ny men har begynt å murre eller hakke litt i sveiven når jeg sveiver inn.

Noen som vet hva som har skjedd?

Er dette noe som kan repareres, bytte lagre eller liknende eller bør jeg bare kjøpe ny snelle og styre unna shimano fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

''Murrer/hakker'' den kun når du har belastning på snella(som ved å sveive inn sene med en sluk på), eller også under sveiving uten belastning(''tørrsveiving'')? Har du brukt den i saltvann?

Er trolig lageret i snøreføreren som er problemet. Er jo ikke et ukjent problem. Varierende etter bruksområde og vedlikeholdsrutiner.

Kan selvfølgelig også være enveislageret eller lagrene til pinion-gearet, eller noe annet. 

14ARNS25.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for innspillet.

Ja jeg bruker den kun i saltvann.

Den murrer hele tiden.

Først når sveiva passerte et visst punkt så gikk den over til å hakke og murre hele tiden.

Jeg har forstått det slik at den bør sendes på service hos Elbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.8.2019 at 22.18, Aurejeger skrev:

Det kjennes rett og slett ut som om lageret i sveiva kan være gåent. 

 

Skulle jeg gjøre en ''wild guess'', ville jeg tippe at del nr 15423 eller 8554 er rustet.

 

Men det er veldig enkelt å finne ut av. Demonter snella og sjekk potensielle feilkilder/lager. Det hjelper ikke å spekulere i hva som kan være feil. Blir ikke fikset eller verifisert før snella blir demontert. Lett match disse snellene til Shimano, spesielt med de gode exploded view's som finnes. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.