Gå til innhold
Fiskersiden

Øyern-deltaet 24.07.19


erik
 Share

Recommended Posts

Sommerferie, late dager og fisketur. Livet er helt ok om dagen. 

Etter turen til Mjøsa har jeg fortsatt en uke ferie igjen, som er planlagt avviklet hjemme. Litt småfiksing av diverse ting hjemme, litt fiksing i båt og hage var planen. Men så kom guttungen på tre til meg og sa at han ville på fisketur, og han ville fiske med frosk. Slike ønsker må selvfølgelig etterkommes, så da ble det en ganske spontan tur til Øyerndeltaet. Vi satte ut ved Fetsund lenser, og parkerte ved parkeringen til museet. (Som forøvrig nektet å få betalt for parkeringen, så da kjøpte vi noen flasker vann og en is der i steden, flott sted.)

Vi begynte med å kjøre rundt og opp i Nitelva mot Lillestrøm, med Dynovika som mål. Tanken var å respektere guttungens ønske om å fiske topwater med frosk, og håpet var at vi skulle finne noen sultne abbor, gjedder eller kanskje en asp i den vika. Da vi kom frem var det strålende solskinn og inne i vika var det hele 26 grader i vannet, forøvrig samme temperatur som i lufta. 26 grader og strålende solskinn er ikke ideelt, og vi fikk da heller ikke noe her. Vi så noe småfisk innimellom vegetasjonen og inne ved utløpet, men det var det.

IMG_7872.JPG
Dynovika "in all its glory".

Det er mange år siden sist jeg har kjørt båt oppover her, så vi tok en liten oppdagelsesferd videre oppover også.

IMG_7873.JPG
Eine vil IKKE dusje i fontenen, ikke var det fisk rundt den heller.

 Vi snudde ved fontenen, uten å ha fått et napp noe sted på veien. Jeg tok en sjefsavgjørelse om å skifte strategi til dyphøler og jigg, noe som var helt ok for matrosen som begynte å gå lei av å ikke få fisk.

Vi kjørte tilbake til Glommasiden, hvor vanntemperaturen var lavere. Da vi satte ut var den 16 grader, nå hadde den steget til drøye 17. Men det er uansett bedre forhold for våre norske rovfisker enn 26.... Vi fant da også ganske fort fisk bak en av lensene, hvor det stod en stim abbor og ventet på at maten skulle komme nedover med strømmen. Dermed gikk dagens status fra bomtur til suksess i løpet av noen minutter, med denne som dagens største:

IMG_7875.JPG
640g feit og fin abbor ble dagens beste.

Vinnerjiggen var en Relax Kopyto på 14g jigghode. Jeg mistet dessverre tre jigger også, det er mye synketømmer i området.

Vi ga oss i 16-tiden, mette av sol og inntrykk og med tomme vannflasker.

På teknikksiden Har jeg koblet om litt i båten siden sist. Nå går dette på lithiumsbatteriet, et 60Ah fra Alternativenergi.no:
 

  • Lowrance Sonarhub
  • Lowrance StructureScan 3D
  • Lowrance HDS 9 Gen 3
  • Lowrance HDS 9 Live
  • Simrad 7 GO xse
  • Stereo
  • USB-lader babord side
  • NMEA2000
  • Garmin GPSmap 820xs
  • Garmin GPSmap 8410xsv
Det er for mye til at batteriet kan drifte alt på maks lysstyrke en hel fiskedag. Men jeg bruker uansett ikke alt samtidig, og heldigvis skades ikke dette batteriet av å kjøres helt ned siden BMSen i batteriet kutter spenningen før cellene skades. Så i værste fall går jeg tom for strøm, men uten større negative konsekvenser. De to Garmin-skjermene er "ekstra", på sikt skal jeg tilbake til å ha Simraden som dataskjerm og så to skjermer til fiske (ikke fire skjermer til som nå). Så skifter jeg på om de to skjermene står ved førerplass, eller en foran og en ved førerplass, alt ettersom det er vertikalfiske/ trolling eller spinnfiske som står på agendaen. 
 
Dette fortsatt går på startbatteriet, som er et 95AH AGM fra Biltema (den gule serien):
  • Simarine Pico 
  • Lensepumpe
  • Lanterner
  • USB-lader styrbord side
  • Dørkbelysning
  • Mercury 115 ProXS
Jeg har en tredje batteribank også, den er til frontmontert elmotor og består av to stykk 12V AGM-batterier. Den batteribanken står dog i boden om dagen, i påvente av en ny elmotor. Etterhvert som jeg får råd til det skal denne batteribanken også byttes til lithium, men ny elmotor og ny propell til påhengeren står høyere på prioriteringslisten så det blir neppe noe batteriskifte der før om et par sesonger. Starwelden går uansett best i vannet med litt vekt i det fremre stuerommet. Jeg har mistet et par knop toppfart etter at jeg tok ut drøye 60 kilo batterier derfra.
 
Jeg har også flyttet om på Garmin skjermene, så nå står 8410xsv på babord dash, tanken er å teste 2D og Sidevü litt mer fremover da jeg anser meg som nogenlunde ferdigtestet med LVS12. Da er det praktisk å ha skjermen nærmere der jeg sitter og styrer, kontra foran der jeg typisk står når jeg spinnfisker. Min egen 820xs er derfor flyttet frem og står nå sammen med HDS Live.  
 
Jeg avrunder teknikkpraten med et par skjermbilder fra min IPhone koblet opp med Blåtann mot Mercury Vesselview Mobile. Jeg bikket 100 timer på påhengeren min på starten av denne turen, og dermed kom det opp et nytt symbol i app-vinduet, her fremhevet med rød firkant og pil:
 
IMG_7869.PNG
Mercury Vesselview Mobile med servicesymbol.
 


Symbolet viser at jeg har nådd et serviceintervall (100 timer). Klikker jeg på symbolet får jeg frem en liste med hovedpunktene som skal tas denne gangen:
 

IMG_7870.PNG
Dette skal gjøres.
Man bør alltid sjekke dette opp mot serviceheftet som følger med motoren, men i dette tilfellet stemmer de overens. Jeg skal sjekke punktene i den venstre listen, og skifte motor- og girolje. I praksis vil jeg også skifte oljefilteret siden jeg personlig synes det er fornuftig å gjøre samtidig med oljeskift. Her kommer det forresten en hyggelig overraskelse: Oljefilteret og oljen fra Mercurys delemerke Quicksilver er prismessig nesten konkurransedyktig med Biltema. Så for første gang i mitt liv har jeg kjøpt originalolje. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.