Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av påhengsmotor kontra innenbords.


FjordWing
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg en brukt liten båt (ca 18 fot) til kos pensjonistturer på fjorden. Jeg har sett på mange båter på Finn.no, men har funnet ut at FjordWing 18 er riktige båt for mitt behov (har tidligere hatt en Fjord 24 Weekender i nesten 10 år, er veldig godt fornøyd med båter fra Fjord). Jeg ser at mange FjordWing bygges om fra innenbords til utenbordsmotor. Hvis dette gjøres "amatørmessig" er jeg usikker på styrken i hekken. Noen som har en mening om det? Videre har jeg lest meg opp på at 4 takts påhengsmotorer kan få vanngjennomtregning i blokka (vann i olja), hvordan er godtfolk her erfaring med det? Jeg vurderer en FjordWing fra 1972 med en 2005 mod. Yamaha 4 takts motor (kun gått 300 timer på 14 år - er ikke det betenkelig?), noen som har noen meninger om det - disse sp.mål? Takker for all hjelp og svar.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet. :)

I følge en svensk importør av påhengere jeg snakket med for et par år siden, så går i snitt en påhengsmotor i Sverige 25 timer per år (det inkluderer proffbrukere) og jeg regner med at det er omtrent det samme i Norge. 300 timer på 14 år gir et snitt på drøye 21 timer så bruken må sies å være akkurat slik den pleier. De fleste påhengere STÅR i stykker, de GÅR ikke i stykker, om du skjønner hva jeg mener. Dvs de tæres i stykker lenge før de slites ut.

Ja, hvis ombyggingen gjøres av en idiot har du et problem som venter på å bli synlig. Men den risikoen har du uansett med en båt, og desto eldre båten er med desto flere eiere, desto større er risikoen for at det har vært en idiot inne i bildet på et eller annet tidspunkt. Men hvis ombyggingen er gjort skikkelig blir det minst like bra og solid som om båten var bygget for påhenger fra fabrikkens side. 

Et typisk problem på litt eldre båter ala disse er vanninntrengning i skroget, typisk forårsaket av tidligere nevnt idiot som eier.... Det skal ikke mer til enn at man hoppet over tetningsmiddel da motoren ble boltet eller ekkoloddgiveren montert, og vips så vil treplaten i akterspeilet gradvis bli forvandlet til noe som likner på våt cornflakes. Så vær nøye når du ser over båten og se etter tegn på nettopp vanninntrengning i skroget eller akterspeilet.

Alle eldre motorer er utsatt for tæring, og selvfølgelig er det desidert værst for de som er brukt i saltvann. Personlig hadde jeg ikke kjøpt en så gammel motor i det hele tatt dersom den har gått i saltvann, men det er naturligvis også et spørsmål om budsjett. Nyere påhenger koster unektelig svært mye mer enn en som er 15 år gammel.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik skrev:

Hei og velkommen til forumet. :)

I følge en svensk importør av påhengere jeg snakket med for et par år siden, så går i snitt en påhengsmotor i Sverige 25 timer per år (det inkluderer proffbrukere) og jeg regner med at det er omtrent det samme i Norge. 300 timer på 14 år gir et snitt på drøye 21 timer så bruken må sies å være akkurat slik den pleier. De fleste påhengere STÅR i stykker, de GÅR ikke i stykker, om du skjønner hva jeg mener. Dvs de tæres i stykker lenge før de slites ut.

Ja, hvis ombyggingen gjøres av en idiot har du et problem som venter på å bli synlig. Men den risikoen har du uansett med en båt, og desto eldre båten er med desto flere eiere, desto større er risikoen for at det har vært en idiot inne i bildet på et eller annet tidspunkt. Men hvis ombyggingen er gjort skikkelig blir det minst like bra og solid som om båten var bygget for påhenger fra fabrikkens side. 

Et typisk problem på litt eldre båter ala disse er vanninntrengning i skroget, typisk forårsaket av tidligere nevnt idiot som eier.... Det skal ikke mer til enn at man hoppet over tetningsmiddel da motoren ble boltet eller ekkoloddgiveren montert, og vips så vil treplaten i akterspeilet gradvis bli forvandlet til noe som likner på våt cornflakes. Så vær nøye når du ser over båten og se etter tegn på nettopp vanninntrengning i skroget eller akterspeilet.

Alle eldre motorer er utsatt for tæring, og selvfølgelig er det desidert værst for de som er brukt i saltvann. Personlig hadde jeg ikke kjøpt en så gammel motor i det hele tatt dersom den har gått i saltvann, men det er naturligvis også et spørsmål om budsjett. Nyere påhenger koster unektelig svært mye mer enn en som er 15 år gammel.

Takker for innspillet her. Veldig mange gode råd som jeg helt klart vil bruke. Jeg vet godt at en motor ødelegges av å stå, den bør brukes - derfor syntes jeg at 21 timer pr. år var lite. Nå var nok  jeg en ihuga bruker med min Fjord 24 Weekender, ute hver helg + minst 3 uker sommerferie fra rundt 1. mai når båten gikk på vannet og fram til ca. oktober når den gikk i opplag slik at timeantallet ble ganske mye mer. I den hadde jeg en Volvo v-8'er som ble konservert av samme båtmekaniker hver vår og høst. Den var saltvannskjølt og jeg byttet toppene og manifoilene en gang i løpet av den tiden jeg hadde den. Dessverre har jeg ikke kunnskap nok om påhengere. Takker igjen for alle råd og tips. 

0001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tæring i blokka skyldes i de fleste tilfellene dårlig vedlikehold. Mange som kjøper en brukt motor tar den bare på land på høsten, kanskje skyller gjennom den med ferskvann og skifter olje, og det er det. Annet vedlikehold som sinkanoder blir ikke ofret en tanke, spesielt de innvendige i manifoiler og i kjølekanalene. Da ber man om å få tæring i motoren. Sjekk servicehistorikk og at den er skikkelig vedlikeholdt, så går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.