Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke spinnere foretrekker dere


Torskemannen
 Share

Recommended Posts

Usikker på hvor jeg skulle plassere topicen, men tar sjansen på at jeg kan poste her selv om det ikke handler om sluk. Faktum er at jeg er godt skodd når det kommer til sluker, men jeg har nesten ingen spinnere. Spinnere er veldig greit å ha i grunnere vann, grumsete vann, bekker, elver, kulper og osv. 

Men er egentlig litt grønn når det kommer til spinnere. Er det samme prinsipp her som for sluk? (Blanke farger ved klare vann/sollys osv).

Og hva foretrekker dere av Panter Martin, Vibrax, Abu (disse kaster vel ganske langt), Sølvkroken og Mepps? Hver av disse merkene har jo sin egen utforming på spinneren. Er flue på kroken bare en gimmick, eller har dette noe for seg?

Kaster de 9-grams spinnerne langt? Kunne vært artig å prøvd på fjellet. 

Skal hovedsaklig fiskes etter ørret (både til skogs og fjells).

Endret av Torskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har ikke så kjempe mye erfaring, men har personlig fått mest ørret på svart spesial spinner med gule prikker. Både i Nordmarka og femundsmarka.

Tror ikke produsenten er så farlig, men svart med gule prikker, og andreplassen blir blank med røde prikker. Men det er bare min begrensede erfaring.

Endret av Testicular momentum
Additions
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Forholdene dikterer i stor grad hva som er mest egnet - det finnes ingenting som er "best" under alle forhold.

Den gangen jeg ofte brukte spinnere så var Mepps Aglia favoritten når det gikk an - men for lengre kast så ble det ofte Droppen, Reflex og etter hvert Panther Martin. Det er imidlertid LENGE siden jeg har brukt spinnere i noen særlig grad (tidlig på 1980-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.8.2019 at 0.06, geirm skrev:

Litt artig at testvinneren på spinnere i Villmarksliv koster bare 19.90 (Nordsjø - blank med røde prikker) hos Europris.

 

 

Hva "testet" de egentlig? Såkalte "tester" i slike blader er som regel beheftet med vesentlige feil, mangler og unnlatelser. Nivået i det aktuelle bladet er generelt omtrent det samme sørgelig lave som for journalistikk generelt - men jeg kjenner ikke til denne "testen", så jeg kan ikke kommentere den konkret.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, dagniko skrev:

Hva "testet" de egentlig? Såkalte "tester" i slike blader er som regel beheftet med vesentlige feil, mangler og unnlatelser. Nivået i det aktuelle bladet er generelt omtrent det samme sørgelig lave som for journalistikk generelt - men jeg kjenner ikke til denne "testen", så jeg kan ikke kommentere den konkret.

Så lenge de redegjør for «metoden» i testen, så er det vel greit nok. Da kan man vurdere resultatene ut ifra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er kopperblad med røde prikker i lavere liggende vann, sølv med røde prikker i høyere vann. Om det er Mepps ABU eller Sølvkroken tror jeg ikke betyr så mye.

Mest brukt  Sølvkroken sine som vel er identiske til de som Panter Martin hadde navnet sitt på før her.  Selv med frakt og moms er det en helt annen verden om en bestiller fra  Sverige og Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.12.2019 at 12.31, TT skrev:

Så lenge de redegjør for «metoden» i testen, så er det vel greit nok. Da kan man vurdere resultatene ut ifra det. 

Nettopp. 27 fiskere hadde testet 19 spinnere på like vilkår gjennom en sommersesong (mai-sept.) med resultater: 1. Antall ørreter på land 2. Antall sikre napp. Spinnerne hadde bl.a. ulike farger og vekter. Helt optimal får man jo aldri en slik test til å bli. Selv legger jeg mye vekt på krokkvaliteten. En gjenganger blandt de med godt resultat var Vibrax Hot Pepper

Så får man mene hva man vil om hvor verdifull en slik test er - poenget mitt var at en billigspinner tok mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.