Gå til innhold
Fiskersiden

Spørsmål om båtlån og Viksund 700 Cabin


mariav
 Share

Recommended Posts

Heihei.

Er ikke sikker på om dette er riktig forum, men fisker etter noen svar likevel :D. Har tenkt mye på å kjøpe båt, og har spørsmål om både båten og hvordan dere på forumet selv har ordnet finansiering.

Har snuset på muligheten for å kjøpe en Viksund 700 Cabin, lik denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=155060740. Det virker som en stabil og god båt, særlig for trolling. Med en prislapp rett over 130.000 er det også en båtdrøm jeg kan oppfylle.

Det første jeg lurer på er om noen av dere har erfaringer med denne modellen, og vet noe om opp/nedsidene?

Jeg liker selv at akterdekket virker til å ha mye plass, som gjør det enklere å røre på seg. Har også lest at den er ganske så stabil sideveis, med god fordeling av vekt. Jeg er ingen "speeder" på vannet, så trenger kun noe med god kvalitet.

Og når det kommer til å låne penger til båtkjøp. Hva er det dere velger å gjøre selv? Har spart opp rundt 70.000, så jeg trenger mellomfinansiering på 50-60.000 kroner. Har gått med tanker om å ta opp et forbrukslån, men ser også at det finnes egne båtlån med krav om egenkapital på 35%: www.xn--forbruksln-95a.no/båtlån/). Nedsiden blir at det er dyrt å tinglyse disse dokumentene pluss at det er flere krav til forsikring.

Å kunne finansiere opptil 65% av båten er jo optimalt for meg, men er usikker på om det blir litt vel mye styr å skulle pantsette 50.000 kroner i en båt, fremfor å låne hele beløpet uten sikkerhet, da med kjapp tilbakebetaling.

Tar gjerne i mot tips...;)

Endret av mariav
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen problemer ved å lånefinansiere deler av båtkjøpet slik du tenker deg her, men unngå forbrukslån om du kan. Lån penger på bolig eller bil isteden, da får du bedre rente. (Jeg hadde selv en liten periode med lånefinansiering på egen båt men cashet ut lånet etter noen måneder med vann og nudler.) Sørg for å nedbetale lånet fort, særlig med tanke på neste punkt som er motor:

Hvis du skal ha en båt med såpass gammel motor (og det skal du med det budsjettet og det ønsket om størrelse) så forsøk å finne en som har gått i ferskvann. Hvis ikke det er mulig, så ha en plan for å skifte ut påhengeren, og da heller før enn siden. Hva gjør du om det er tæring i motorblokken her så du må skifte motor neste sommer? Sørg for å ha en plan for det, og om ikke planen kan finansieres innen den tid så være mentalt forberedt på at det kan skje. Det er absolutt ikke sikkert det skjer, men planlegg for katastrofe så er det fint å bli positivt overrasket. ;) Skal du først ha eldre saltvannskjørt motor er ikke den i linken din den værste, for det er nesten brakkvann ved den marinaen og lav salinitet er lik lang levetid for en motor.

Ha i bakhodet at du må ha egnet bil og førerkort for å frakte dette på land. Du er nok oppe å snuser på 1800-2000kg her med tilhengeren. Legg inn i budsjettet at bremser og hjullager på hengeren må ha en service. La selger ta opp båten etter prøvekjøring, og følge med på hva han gjør. Er hengeren under vann kan du trygt anta at alt skal skiftes ut for det er neppe første gang han bader hengeren sin.... Hvis du ikke har bil/ førerkort/ henger så må det budsjetteres med å betale andre for transport, og for å sette båten ut/ ta den opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, erik skrev:

Jeg ser ingen problemer ved å lånefinansiere deler av båtkjøpet slik du tenker deg her, men unngå forbrukslån om du kan. Lån penger på bolig eller bil isteden, da får du bedre rente. (Jeg hadde selv en liten periode med lånefinansiering på egen båt men cashet ut lånet etter noen måneder med vann og nudler.) Sørg for å nedbetale lånet fort, særlig med tanke på neste punkt som er motor:

Hvis du skal ha en båt med såpass gammel motor (og det skal du med det budsjettet og det ønsket om størrelse) så forsøk å finne en som har gått i ferskvann. Hvis ikke det er mulig, så ha en plan for å skifte ut påhengeren, og da heller før enn siden. Hva gjør du om det er tæring i motorblokken her så du må skifte motor neste sommer? Sørg for å ha en plan for det, og om ikke planen kan finansieres innen den tid så være mentalt forberedt på at det kan skje. Det er absolutt ikke sikkert det skjer, men planlegg for katastrofe så er det fint å bli positivt overrasket. ;) Skal du først ha eldre saltvannskjørt motor er ikke den i linken din den værste, for det er nesten brakkvann ved den marinaen og lav salinitet er lik lang levetid for en motor.

Ha i bakhodet at du må ha egnet bil og førerkort for å frakte dette på land. Du er nok oppe å snuser på 1800-2000kg her med tilhengeren. Legg inn i budsjettet at bremser og hjullager på hengeren må ha en service. La selger ta opp båten etter prøvekjøring, og følge med på hva han gjør. Er hengeren under vann kan du trygt anta at alt skal skiftes ut for det er neppe første gang han bader hengeren sin.... Hvis du ikke har bil/ førerkort/ henger så må det budsjetteres med å betale andre for transport, og for å sette båten ut/ ta den opp.

 

Hei Erik.

Takk for veldig gode tips. Hadde helt oversett viktigheten av motor, førerkort og hvordan saltvann tærer på båten. Skal ha det i bakhodet når jeg bestemmer meg. Jeg tror nok heller ikke at forbrukslån er den rette veien å gå. Det blir rett og slett for høy rente på det. Tror heller jeg fikser et båtlån med pant i leiligheten min, eller et vanlig båtlån med sikkerhet. Vil tro at mange av bankene stiller samme regel som de gjør med bil, der fartøyets alder + nedbetalingstid ikke kan være over en viss grense (tror det er 12 eller 13 år for biler.)

Uansett så setter jeg pris på tipsene du kom med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
Den 19.8.2019 at 19.45, mariav skrev:

Hei Erik.

Takk for veldig gode tips. Hadde helt oversett viktigheten av motor, førerkort og hvordan saltvann tærer på båten. Skal ha det i bakhodet når jeg bestemmer meg. Jeg tror nok heller ikke at forbrukslån er den rette veien å gå. Det blir rett og slett for høy rente på det. Tror heller jeg fikser et båtlån med pant i leiligheten min, eller et vanlig båtlån med sikkerhet. Vil tro at mange av bankene stiller samme regel som de gjør med bil, der fartøyets alder + nedbetalingstid ikke kan være over en viss grense (tror det er 12 eller 13 år for biler.)

Uansett så setter jeg pris på tipsene du kom med :)

Vurderer å kjøpe båt her, men er litt usikker på grunn av at rentene går opp. Det er jo ikke bare bare å ta et båtlån med sikkerhet. Problemet er jo at man må ha egenkapital. Ja blir vel litt høyere rente men vurderer å ta et båtlån uten sikkerhet i stedet. Men veldig vanskelig synes jeg. Tenker kanskje at noe som dette kunne ha passet https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=320807670 , men da må jeg ut med en 50000 i egenkapital hvis jeg skal ta et vanlig båtlån. Kan ikke helt bestemme meg jeg. Mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sur, halvgammel gubbe og mener nok fortsatt at luksusvarer som en båt til fritidsbruk ikke bør lånefinansieres. Må det lånes, så forsøk å låne minst mulig og ha i bakhodet at ting kan gå i stykker slik vi diskuterte tidligere i tråden. Hvis motoren ryker neste sesong, har du økonomi til å gjøre noe med det? Hvis svaret er ja, så trenger du neppe å låne penger i dag heller. Hvis svaret er nei, så er det en hel del risiko knyttet opp til å låne penger. Du kan ende med å lånefinansiere noe som er tilnærmet verdiløst om ett år, mens du fortsatt sitter med gjeld.

Om så en RIB er godt egnet for sportsfiske får bli en helt annen diskusjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.