Gå til innhold
Fiskersiden

Svingervalg og mulig nettverk


Leon
 Share

Recommended Posts

Har pr i dag en lowrance elite 7ti i båten med en 50/200-455/800 svinger. Har lyst på noe med bedre følsomhet siden båten er flyttet til dypere farvann. Tenker litt på SS75H fordi jeg rett og slett syns hekkmonterte svingere er noe herk. Tror denne svingeren gir ytelsen jeg trenger for å kunne se fisk ned til over 100m. Mesteparten av fiskingen foregår på 20-60m, men jobber meg sakte syd ut i skagerak til dypder på 2-300m og ønsker å kunne se noe der ute også. Håpet er å kunne finne sei med litt størrelse ute på litt dypere vann enn helt inne ved kysten. Er det noen som har noen motforestillinger mot dette valget av svinger til denne bruken? Hvor mye bedre er den enn den jeg har fra før?

Litt av det jeg ønsker å oppnå er at jeg skal se fisken bedre definert på skjermen. Opplever i dag at selv brukbar fisk bare blir prikker på skjermen på chirp 200khz. Småfisk ser helt likt ut som alger/plankton, så er lite spennende å lete etter "grøt". 50khz har jeg gitt opp, virker som følsomheten til å oppdage fisk med dette på min svinger er for dårlig. 455 og 800khz har jeg lite nytte av.

Vurderer også å kjøpe en Simrad S2009 for å kunne kjøre bare kart på elite'n og ser for meg å koble disse sammen slik at jeg beholder muligheten til å sette veipunkter i ekkoloddhistorikken for å kunne kjøre tilbake. Håpet er også at det vil være mulig å kjøre logging til brikke på S2009 for å lage kart via Insight genesis med data fra SS75H og samtidig kjøre genesis live på elite'n med lowrance svingeren jeg allerede har. Er det mulig? Hvilke komponenter trenger jeg for å koble disse sammen? Er det NMEA eller bare Ethernet for å forbinde disse? Er mekanisk av legning, så sånne ællæktriske greier kan jeg ikke så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet her er 2-300 meter etterhvert, så hadde jeg sterkt vurdert en 175M selv om B75H er glimrende på 20-100.

Støtter ellers S2009, men siden det ikke er ethernet på Elite Ti vil du miste muligheten til å ta opp sonarlogger med Eliten (logging). Nye waypoints vil deles med NMEA2000. For å koble disse to sammen med NMEA2000 trenger du ett stykk "NMEA2000 starter kit".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på spec på b175m og ss75h og ser ikke veldig store forskjeller bortsett fra størrelsen på elementet. Er det ikke sånn at lavere frekvens mister detaljer? Hva er da poenget med 175m? Sånn ståa er i ytre oslofjord vil jeg gjerne se de minste simpene så langt ned som mulig. Er da lavere frekvens veien å gå? Stikk motsatt av hva jeg har lest tidligere. 

Okay, kan ikke logge med elite’n, men kan den kjøre gl mens s2009 lagrer logg når de står i nettverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B175M har større følsomhet, den har større max sendestyrke og lavere frekvenser dempes mindre enn høyere frekvenser i saltvann. 

Oppløsningen på B175M I CHIRP mudus er svært bra selv om B75H er bedre. Anbefaler B175M hvis du skal bunnfiske på mer enn 120m. 

Du vil se mindre fisk på større dyp med B175M enn med B75H. S2009 er et bra valg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye!

fisker litt kreps med teiner med maks dybde 100m, vil 175m gi meg god nok info om bunn til dette? Dette er litt underordnet siden jeg er godt kjent allerede, men kan være tema om jeg ønsker å fiske av kantsonene på krepsefeltene. 

Evnen til å se fisk setter jeg dermed litt høyere, men hvor nær bunnen klarer jeg å se fisk med 175m kontra lowrance 50/200  jeg har nå? Opplever stadig å få fisk jeg ikke har sett på skjermen med giveren jeg har når jeg ligger midt på båen. 

Bare det om giveren bedre klarer å skille maneter, plankton og fisk vil være en stor forbedring. Tviler på jeg får mer med ny giver, så forventer på ingen måte at jeg automatisk får mer fisk, kun gleden av å fiske mer målrettet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som Erik skriver, ja, du kan logge på s2009, så lenge den får gps data fra en annen enhet. (enten gps puck, eller en mfd.) S2009 tar opp i sl2 som kan brukes på c-map genesis. Når du laster ned kart fra c-map genesis, så velger du jo hvilken plotter du skal bruke det på. 


Men om du har planer om å kjøre ekkoloddgiver både i s2009 og i eliten, så bør du passe på at de ikke forstyrrer hverandre.

Men! C-map genesis og saltvann er vel foreløpig et prosjekt jeg ville holdt meg langt unna... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget karer! Da blir det S2009 med TM185M i tillegg til elite ti'en.

Er lenge siden jeg har brukt cmap genesis siden det er så mye mas å ikke ha kart når jeg logger siden Ti bare har en minnekortport. Har derfor kjørt live.

Er det sånn at det er sperret for å laste opp saltvannslogger helt i genesis nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Nytt ekkolodd og svinger ble innkjøpt og montert i båten tidlig i våres og brukt i vårens krepsesesong, sommeren og høstens fiske og hummersesongen før båten ble tatt opp.

Det ble ikke B175M, men TM185M sammen med S2009. Dette ble koblet i nettverk med elite 7ti og en lowrance link 9 vhf.

Brukergrensesnittet på S2009 med knapper og hjul er langt å foretrekke fremfor touchskjerm til mitt bruk, langt raskere i bruk og mindre klædding på skjermen som blir grisete nok av salt om jeg ikke skal kline agn på den i tillegg. Sjekk av bunnhardhet gjøres bare med et trykk på range og vri hjulet til ønsket dybde og kan gjøres med store gummihansker på henda. Mye enklere enn menyen på elite. Ser jeg noe interessant på loddet er det gjort på sekunder å endre range eller zoom for å se detaljene.

 

dash.jpg.fcfb89661e96931a8e1b2bc0f3c997b6.jpg

Ble trangt på dash'en...

TM185M viser seg å være en meget kompetent svinger til mitt bruk. Følsomhet er i en helt annen klasse enn lowrance HDI giveren jeg har fra før. Det eneste som har krevd litt tilvenning er noe større konevinkel enn HDI når begge chirpes. Skal teste litt mer til våren med faste frekvenser på TM185M. Klarer ikke få optimal ytelse i hastigheter over 14-15 knop, noe jeg tilskriver skrogfasongen på båten som har mange smale steg siden båten er "klinkbygd" i fasongen. Stegenes bredde er knapt like brede som svingeren, så virker som det blir en del turbulens som forstyrrer. Til våren skal det sparkles og støpes et parti til mindre skrogvinkel og slå sammen to steg på styrbord side. Tror det bør hjelpe, særlig siden svinger pga v bunn også må ploge litt på ene siden.

Nettverket fungerer helt perfekt. S2009 logger helt strøkent med gps signal fra elite ti og det er helt suverent å sette veipunkter i ekkoloddhistorikken på S2009 som er på plass umiddelbart på elite. Når jeg i tillegg får inn ais via vhf på elite er alt perfekt.

Elite brukes fortsatt med HDI svingeren til humring og leting etter struktur og fisk på grunt vann.

jonia.jpg.f413ccb7dcdc0de0db7293ab02850ddb.jpg

Vrak funnet med downscan

 

vrak.jpg.0e480b42242a33f9fee318ea85e2ffb3.jpg

Vrak funnet med TM185M

 

Neste steg må bli 36v baugmontert elmotor... pga strøm på 2-3 knop har jeg ikke turt å ankre på vrakene med dregg. Derfor har det foreløpig kun blitt bare noen få fine lyr fra vraket i 455 bildet og null og niks på TM185M vraket. Så rask drift på det dypet har gjort det meningsløst å fiske der selv om det tydeligvis bor noen der som jeg gjerne skulle fått opp i båten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har endelig fått fingeren ut og handla ett S2009 lodd nå jeg og. Så nå er det bare å vente på at det kommer. Som deg skal jeg koble dette sammen med en Lowrance Elite 7ti. 
Har du en link til det du handla for å koble de sammen i nettverk?

Er det så enkelt som denne?

Foreløpig blir det bare en HDI 50/200 455/800 svinger, men den skal oppgraderes på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elite Ti har ikke Ethernet så NMEA 2000 er eneste mulighet for å koble de sammen. Ja, et NMEA 2000 starter kit er hva du trenger. Noen inneholder alt du trenger, for noen vil du trenge en ekstra kabel. Du trenger to nettverkskabler, en strømkabel, to T-koblinger og to terminatorer. 

 

50/200 kHz HDI er en bra svinger, senere kan du oppgradere til B175M eller TM185M. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 28.4.2021 at 23.47, abbor skrev:

Elite Ti har ikke Ethernet så NMEA 2000 er eneste mulighet for å koble de sammen. Ja, et NMEA 2000 starter kit er hva du trenger. Noen inneholder alt du trenger, for noen vil du trenge en ekstra kabel. Du trenger to nettverkskabler, en strømkabel, to T-koblinger og to terminatorer. 

Jeg sniker inn et lite spm her, da det passet tematisk. 

Jeg går om planer om å koble noen "greier" sammen, og vurderer derfor et NMEA nettverk. Det selges diverse "starter kit", men de har litt forskjellig benevning. Noen kalles bare "starter kit", mens andre kalles "Garmin starter kit". Er det forskjell på disse settene avhengig av hva slags spotter man har, eller er de i praksis de samme uavhengig av hva de kalles?  Jeg har Lowrance plotter(e). 

Og så antar jeg det er slik at man trenger en T-kobling med kabel for hver "dings" man skal koble til, slik at et starter kit passer for to "dingser"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Lowrance og Garmin benytter samme NMEA2000-koblinger (kalles Micro C) og kan derfor brukes om hverandre. Jeg foretrekker Garmin sitt fremfor Lowrance, fordi Garmin er litt billigere og har mykere kabler som er lettere å tre i båten. I Garmins sett mangler du dog en T-connector og en dropkabel for å koble to ting sammen hvis dingsene ikke kommer med egen dropkabel. Skal du feks koble sammen en plotter og en VHF trenger du altså en T og en kabel til. Kobler du sammen en plotter og en Point-1 (som har kabel) trenger du en T til (så lenge kabelen som er festet til P1 er lang nok til å "nå" din ekstra T).

En ting som taler for å bruke bare ett merke på selve nettversktingene (kaabkler og T) er at de ulike merkene har ulik vinkel på "tappen" i kontaktene. SÅ setter du en Garmin-T inntill en Lowrance-T så blir vinkelen dem i mellom feil.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, erik skrev:

Både Lowrance og Garmin benytter samme NMEA2000-koblinger (kalles Micro C) og kan derfor brukes om hverandre. Jeg foretrekker Garmin sitt fremfor Lowrance, fordi Garmin er litt billigere og har mykere kabler som er lettere å tre i båten. I Garmins sett mangler du dog en T-connector og en dropkabel for å koble to ting sammen hvis dingsene ikke kommer med egen dropkabel. Skal du feks koble sammen en plotter og en VHF trenger du altså en T og en kabel til. Kobler du sammen en plotter og en Point-1 (som har kabel) trenger du en T til (så lenge kabelen som er festet til P1 er lang nok til å "nå" din ekstra T).

En ting som taler for å bruke bare ett merke på selve nettversktingene (kaabkler og T) er at de ulike merkene har ulik vinkel på "tappen" i kontaktene. SÅ setter du en Garmin-T inntill en Lowrance-T så blir vinkelen dem i mellom feil.

Takk for svar! Da skal jeg forske litt. 
 

Jeg kom nemlig i skade for å kjøpe en større båt i sommer. Jeg får lage en egen post om det prosjektet når jeg får tid. Men på den båten sitter det en Suzuki 90 hk. Og så ble jeg etterhvert klar over at det er mulig å få motordata fra den inn på plotteren, og det virket gøy. Så satt jeg en dag å fiklet litt på nettet og før jeg viste ordet av det, hadde jeg bestilt noen kabler fra USA. Kablene kom før øvrig på døra imponerende kort etter bestillingen. Med kablene fulgte det en T-kontakt. I tillegg har jeg nå tre Lowrance-skjermer liggende, og tenkte at to av dem skulle få plass i båten. Men siden alle tre er av forskjellig modell (Ti, TI2 og TiFS), må det vel nettverk til for å koble dem sammen. 
 

Så da ble det altså et lite prosjekt. Og siden jeg i praksis ikke har fritid, og har ymse andre prosjekter på båten samt et sommerhus å male, så passer jo det fint :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.9.2022 at 10.12, erik skrev:

Ohh, ny yacht. Grattis! Venter i spenning på prosjekt-tråd. :beer:

Tråd kommer, men først et siste (?) spørsmål i denne. 
Det dumpet ned ymse kabler i postkassa. Hva er den tredje lederen, dvs den blanke, i strømkabelen til? AB382E03-83E5-4A4B-AEED-CECA8388F180.thumb.jpeg.24a7171265f0033dd2b9700e1d1fb0ad.jpeg

Den finnes ikke på det koblingsskjemaet jeg fant på nett: 7F87DA19-5A9C-4576-8003-D84728DD5846.thumb.jpeg.c46edcda23545e0764f6491f577a3b10.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.