Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance, Genesis og Social Map-Innlogging


Frode Reppe
 Share

Recommended Posts

Hei alle gode medlemmer. Jeg håper at noen kan hjelpe meg. Jeg har kjøpt meg en 12" Carbon, og har foreløpig en 3 in 1 giver på den. Har bestilt en Airmar TM185M som skal monteres i tillegg. Jeg er en novise når det gjelder ekkolodd og plottere generelt, og at jeg har en læringskurve som er rimelig bratt har jeg etterhvert skjønt. Jo mer jeg leser jo mindre skjønner jeg har vært mantraet her en stund. Vel, i dag skulle jeg logge på social map direkte fra plotteren ombord. Jeg har wifi der båten ligger. Alt gikk greit. Fikk lagt inn land, og Sør-Trøndelag, men så var det bom stopp når jeg kom til kommune. De tre mulighetene jeg hadde var Røros, Selbu og Tydal. Jeg trodde jo dette var en spøk, da disse kommunene ikke har kystlinje :) Etter fliringa, så skjønte jeg at dette var på ramme alvor, og at jeg sto dønn fast. 

Hva er det jeg gjør feil her? 

Endret av Frode Reppe
misspelling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det triste i det her er at Ivan for lengst har logget opp alle områder han har interesse av, inkludert datakablene som går fra Norge. Da arkivene etter Sovjet ble degradert, var det endel svensker som ble overasket over at Ivan hadde mye bedre militære kart over Stockholms havn enn svenskene hadde selv. 

Ett eksempel på russisk logging: https://www.nordlys.no/russisk-spionskip-ligger-utenfor-lofoten/s/5-34-274742

Så summa summarum har Ivan det han trenger, mens sivilister som oss uansett ikke får forbedre våre egne kart i fellesskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, abbor said:

Det har du ikke kontroll på hvis dataene er lagret på en server som Navico disponerer;)

 

Hehe :) Det tror jeg nok vi kan enes om ja. 

1 hour ago, erik said:

Så summa summarum har Ivan det han trenger, mens sivilister som oss uansett ikke får forbedre våre egne kart i fellesskap. 

Jeg tror nok Ivan har like god kontroll på våre farvann som vi har det i Pechenga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Til info. Det er fullt mulig å logge i sjøen og laste opp på C-Map Genesis. Det ligger også data som er lastet opp fra andre der. Gå inn på C-Map Genesis og last ned "North Sea". Merk at du bør sjekke at det faktisk er data i området du fisker. Er det ikke det så er det bare å logge i vei og laste opp. Gi det noen uker så kan du laste ned igjen med genererte koter for området du har logget. Jeg har gjort dette i både Drammensfjorden og Oslofjorden. :)

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.