Gå til innhold
Fiskersiden

Kartplotter/Ekkolodd


Solviken
 Share

Recommended Posts

Hei.

 

Fisker mye på hav og ønsker nå og oppgradere min gammle Lowrance plotter/ekkolodd. Fisker for det meste på 60-250meter hvlken av disse typene bør jeg gå for? evt noen andre løsninger til 10-11 tusen?

Simrad GO7 XSR med Active imaging 3 in 1 Giver

Raymarine Element 7hv med HV100 Giver

Lowrance Elite 7 TI2 med 3 i 1 active imaging giver

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de, og da tenker jeg spesielt på ekkoloddgiverne du nevner som er egnet mer for 0-40 enn 60-250. Til Simrad og Lowrance vil HST-DFSBL være budsjettalternativene, med 50/200/455/800-HDI ett steg opp prismessig og med tillegg av DownScan funksjonsmessig. Så er neste steg opp av typen som knekker budsjettet ditt....

Raymarine hadde jeg hoppet bukk over i denne prisklassen, men Garmin er verdt en kikk.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, erik skrev:

Ingen av de, og da tenker jeg spesielt på ekkoloddgiverne du nevner som er egnet mer for 0-40 enn 60-250. Til Simrad og Lowrance vil HST-DFSBL være budsjettalternativene, med 50/200/455/800-HDI ett steg opp prismessig og med tillegg av DownScan funksjonsmessig. Så er neste steg opp av typen som knekker budsjettet ditt....

Raymarine hadde jeg hoppet bukk over i denne prisklassen, men Garmin er verdt en kikk.

Så om jeg kombinerer Lowrance Elite Ti2 med denne 50/200/455/800-HDI givern https://www.waveinn.com/nautisk-fiske/lowrance-skimmer-hdi-50-200-455-800khz/560110/p

Så vill jeg få et bra ekkolodd som fungerer og finner fisk fra 50-200 meter? Skjønner ikke helt hvorfor denne giveren er så mye billigere enn de active imaging som følger med i pakkene? Men vill jeg da miste downscan som ska fungere ned te 90meter?

 

Endret av Solviken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke handle fra Waveinn. Som du ser er det et .com-domene. Det betyr i praksis at du får MVA og fortollingsgebyr på toppen, pluss at det er høyst tvilsomt om de gidder å respektere norsk reklamasjonsrett hvis du trenger den en dag. Mjøsservice eller Ramotech er eksempler på bunnsolide norske distributører.

Du mister SideScan med overgang til den ekkoloddgiveren, derav fallet i pris. Downscan i saltvann fungerer i praksis godt ned til 30-ish meter, men under ideelle forhold kan du få 60+ ut av det. 90 meter har skjedd (feks på et av reklamebildene til Simrad som vise Blücher i Oslofjorden), men kan neppe sies å være hverdagslig prestanda. :) Med den giveren har du dog meget bra gjengivelse av fisk ned til 80-100 meter og brukbar prestanda ned mot 150. (Bunnlinjen ser du mye dypere.)

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.