Gå til innhold
Fiskersiden

For tynt sen? Mister tyngre sluk


Fredrikfikser
 Share

Recommended Posts

Hei!
 

Har Fireline 0,15mm sen, som er helt nytt. Ble anbefalt dette til kystfiske fra land, og tildels båt. 
Benytter Sølvkroken snapvirvler og palomar knute. Med sluker over 40g + jigg har jeg opplevd å miste sluker under kast. Tenkte egentlig det var noen form for slitasje fra et eller annet. Men i dag lagde jeg et oppheng med 2 kroker, 50g søkke og litt gulp agn, som selvfølgelig røyk tvers av... 
Så nå er det nok... Er det virkelig senet? Hvilken tykkelse anbefaler dere? 

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar du bruker haspelsnelle. Knyt inn noen meter med 0.35mm mono fortom. Denne vil strekke seg litt under kastet og dempe kreftene på knuter. Jeg foretrekker Stroft GTM som fortom og bruker uni-uni knuten til å skjøte multifilament og mono. Lengden på fortommen må være så lang at den går noen runder rundt spolen, jeg spoler på en så lang fortom at jeg over tid kan kutte av noen meter og fortsatt ha noen runder mono på snella når sluk eller søkke er knytt på. 

Jeg hadde gått for litt tykkere multifilament for 40-50g kastevekt, ikke tynnere enn 0.19mm. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.