Gå til innhold
Fiskersiden

Vinterfiske på Vestlandet


Aleksander Andreassen
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg drevet med kystmeite i ca 6 måneder og har fått mye spennende på kroken. Men nå som vinteren er på vei så lurer jeg på hva jeg går i møte. Er det større sjanse for stor fisk f.eks? Vil noen arter forsvinne? 

Eller blir det ingen merkbare endringer i det hele tatt?

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det første du merker er at du fryser på fingrene og nesa.:P

Men til saken, det vil nok bli mindre å få, mange arter trekker litt dypere på vinteren når overflatevannet blir kaldere. Men du skal også være obs på at det er nå utover høsten det kanskje er aller best. Passe temparatur, mørkt på kveldene og mye mat for div fiskearter inne på grunna.

Sjøtempen ligger vanligvis en måned etter lufttemp, slik at når det blir kaldere i lufta, så holder sjøen på varmen ei stund.

Fram til jul går det nok ganske bra, men etter jul blir det nok litt mindre å få. Torskefiskene begynner å trekke til gyteområdene, det samme med flyndrene, de også gyter på seinvinteren eller tidlig vår.

Leppefiskene trekker også litt dypere nå, de er varmekjære.

Det som kan være verdt å prøve nå er torsken inne på grunna, den går ganske grunt nå når det blir mørkt på kveldene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.