erik Skrevet September 20, 2019 Rapporter Share Skrevet September 20, 2019 Over to artikler har jeg beskrevet hvordan man skifter girolje, motorolje og oljefilter på påhenger: Hvordan skifte girolje? Hvordan skifte motorolje? Lagrer du båten din utendørs i minusgrader er dette noe du absolutt vil ha gjort før kulda kommer. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet October 29, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet October 29, 2019 Siden jeg våknet til -2 grader i dag, og det derfor er på høy tid å få ut fingeren med tanke på oljeskift, er jeg frekk nok til å gi denne en bump. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet October 29, 2019 Rapporter Share Skrevet October 29, 2019 Bumping er innafor! Jeg antar at "høy tid" er relatert til kulda? Jeg formoder også at dersom man har motoren stående i varmegrader, er dette ikke like akutt? Den ene av mine tre motorer står nemlig i kjellerboden. Planen var selvsagt at oljer skulle vært skifta på denne nå, men tiden strekker lissom ikke til … Jeg har ferskvannskjørt den og tømt den for bensin, men altså ikke skifta oljer. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet October 29, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet October 29, 2019 (endret) Takk. Begge antagelser er korrekt. Har man vann i oljen, og oppbevarer motoren utendørs, vil dagens temperatur kunne gi frostspreng og det får fort katastrofale konsekvenser. En bonus ved å ta dette nå, er at når vårsolen begynner å varme og det brenner i fiskefeberen, så kan den første fridagen man får brukes til fiske og ikke motorstell. Endret October 29, 2019 av erik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet November 22, 2019 Rapporter Share Skrevet November 22, 2019 Da kan jeg følge opp her med å si at nå er olje skiftet, så nå kan våren bare komme! Det som imidlertid ikke var like enkelt, var å skifte oljefilter. Det slo meg da jeg kjøpte filteret, at det jo egentlig var ganske billig. Og det er jo sjelden følelsen ved kjøp av båt-stæsj. Så skjønte jeg at det var fordi man bare kjøper selve filteret, uten filterhus mv som det pleier å være. Filter, i all sin enkelhet: Problemet var at hvor hen jeg enn lette, så fant jeg ikke stedet filteret skulle sitte. Instruksjonsboka ga ingen hjelp, og ikke søk på norsk heller. Men et søk på engelsk tilsa at jeg måtte skru av sidedekslene under motorhuset. Der, bak det grå lokket!: Selv om arbeidet var overkommelig, synes jeg ikke Suzuki har valgt en veldig forbrukervennlig løsning her .... PS. Ved skifte av olje, ikke bruk en gammel melkekartong til å samle oljen i. Og særlig ikke en som tidligere er brettet flat. Tidligere brettede kartonger svikter lett, og i kombinasjon med oljete fingre, gir det lett oljesøl. Erfaringsmessig .... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet November 23, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2019 Huff, det var en klønete løsning ja. Suki er det eneste merket med oljefilter på 4-6HK, noe jeg så på som en fordel frem til jeg så det der. Godt å få det gjort uansett. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet November 24, 2019 Rapporter Share Skrevet November 24, 2019 On 11/22/2019 at 9:35 PM, TT said: PS. Ved skifte av olje, ikke bruk en gammel melkekartong til å samle oljen i. Og særlig ikke en som tidligere er brettet flat. Tidligere brettede kartonger svikter lett, og i kombinasjon med oljete fingre, gir det lett oljesøl. Erfaringsmessig .... Hei Kanner som er egna til oljeskift finner du på alle bensinstasjoner. Det er bare å se etter de store kurvene som er satt ut for tomme spylevæskekanner, og ta med et par. Disse kannene er normalt 4 liter, noe som er stort nok for de fleste påhengere. Her kan du skjære til toppen på de slik at avtappingen går greit uten søl, olje og frost Her har du med to typer olje å gjøre, med ganske forskjellige egenskaper. Motorolje emulgerer ikke med vann, men med mye vann i oljen så vil oljepumpa blande olje og vann til en "grøt" av disse. Vannet vil etterhvert skille seg fra oljen igjen, og synke til bunnen av denne, da det er tyngre. Hvis det er så mye vann i oljen, så har man andre og større problemer enn oljeskift før kulda kommer. Noen dråper i bunnen av bunnpanna vil ikke skape problemer her. gearolje derimot emulgerer med vann dvs den blander seg. Her vil ikke vannet skilles ut igjen, og oljen får en konsistens som spenner fra en litt matt farge til en mørk fløteaktig konsistens Den kan imt emulgere med opptil 20-25 prosent vann uten at den mister smøreevnen og gearet skades Felles for disse oljetypene er at selv om det er vann i de, så fryser de ikke til fast is som vann gjør, det blir en slags grøt av det som ikke klarer å skape frostspreng på samme måte som fast is. Dette er ikke for å kritisere erik her, at noen tar seg tid til å lage slike tråder er prisverdig. Men med endel års fartstid som maskinist på større fiskebåter så har jeg vørt borti dette endel. Fortsatt fin helg til dere begge 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.