Gå til innhold
Fiskersiden

Gjennomgående svinger på Buster - Erfaringer


Alu
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som har brukt gjennomgående svinger på Buster båter? Da lurer jeg på hvor langt fra kjølen svinger ble montert, og hvordan resultatet ble i litt fart, 18-25 knop sånn ca?

Har selv en Buster XL og hadde lyst på en Airmar SS175M. Men det er et potensiellt problem. For å ta det positive først, så har båten ingen steglister, så det forenkler jobben. Men, langs hele kjølen er det punktsveiset på en 1x2cm brei beskyttelseskinne som jeg tror er vanlig på nesten alle Buster båter. Jeg er temmelig sikker på at den skaper en del turbulens, men det jeg ikke vet er om denne turbulensen holder seg rett ved siden av skinnen hele veien bak, eller om den sprer seg mer og mer ut til sidene jo lenger bak på båten man kommer? Pga av innvendige stringere og forsterkninger til akterspeil, så må jeg nok montere svinger så at innerste del av den bare kommer ca 10 cm fra kjølskinnen. (og ca 30 cm fra akterspeil) Frykter det kan bli akkurat litt for nært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et par bilder som sikkert forklarer bedre enn ord. Svinger havner ca der kapsel til målbånd er. Hadde armene mine vært ca 60 cm lengere med et ekstra ledd, så hadde jeg bare kuttet vekk litt skum og montert på andre siden av stringer, men såvidt jeg kan se, må halve båten plukkes i småbiter for å komme til der på et humant vis.UtzpVo1.jpgizorhE7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.