Gå til innhold
Fiskersiden

grov ørret i rogaland og omegn


Geir Hansen
 Share

Recommended Posts

Hei Godtfolk,

 

Vi er en fin gjeng kollegaer som prøver få en tur i året med lavvo, fiske, godt drikke og med enda bedre humør. 

Vi er på den stadige jakten etter den gode opplevelsen å kunne fiske litt grov ørret istedenfor å få det småtjafset som en til vanligvis får.

vi er til stadighet på nettet og googler for å finne noe som kan være aktuelt men det er jammen ikke lett å finne noe som på en måte oppfyller de "kriteriene" selv om vi ikke er vanskelige å ha med å gjøre.

Vi vil nemlig vekk fra dette RV504 fiske og reise litt avgårde (kjøre litt vekk fra folk og fe er deilig). Men ettersom vi har lavvo og masse utstyr å drasse på så kan det heller ikke være så avsidesliggende...(ja høres paradoksalt ut..:)

Nå prøver vi bare å finne denne plassen som vi kan reise til og kose oss med flotte opplevelser.

Noen som har litt erfaring på område og som gjerne kunne tipset meg/oss. Vi fisker ikke ut den grove fisken for å si det kraftig mildt. Da er det snakk om stenger selvfølgelig med mange pauser og bålkos!

Hadde vært gledelig å kunne fått tips, og de skal selvfølgelig eventuelt ikke videreformidles til noen.

 

ville satt pris på ethvert tips så flott natur kan nytes og noen fine ørreter/røyer ville ikke vært feil på panna!

 

Mvh

 

Geir

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe sted i Rogaland. Men jeg kan bidra med litt erfaring. Den grove ørreten er så og si alltid rovfisk. Som lever av å spise andre fisk som byttedyr. Småfisken altså byttedyrene gjemmer seg gjerne på dagtid for så og komme frem under skul av skumring/ natt for å spise. Dette vet den grove ørreten også så de er også mest aktive rundt denne tiden. På meg virker det også som de grove som har gått opp i elv for å gyte og dermed ikke spiser er mer hissige rundt denne tiden. Fiske gjennom skumring til soloppgang har ofte gitt bra resultat for meg når det gjelder grov ørret. Det kan være at det er en liten dødtid fra rundt midnatt til klokken to ca morgen. Så klart det vil være variasjoner fra sted til sted litt avhengig av hva som finnes av byttedyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tipset i foregående post er kanskje noe for dere, et par kanoer vil gi store muligheter til å bruke vannveiene inn i villmarka. Magasin som blåsjø og roskreppfjorden er muligheter da, med de mindre vanna som gir tilførsel av vann ned til disse.

Noen tips til hvordan man vurderer vann mtp fiskebestand og størrelse på fisken har jeg dog.

Det viktigste er gyteforhold, et vann som ligger i et vassdrag med større bekker eller elv som renner gjennom vannet vil som regel være overbefolket av småfisk, se derfor etter vann som har mere beskjedne gytemuligheter. Vann som har dette i kombinasjon med relativt stor andel grunne områder er som regel førstevalget mitt. Gjerne med holmer og skjær i. Dette gir høy næringsproduksjon og derfor muligheter for større fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil da fiskemulighetene være i oktober da? de søker vel på dypere vann på grunn av kulden, eller er fisken i siste stadiet før den forsvinner ned i dypet? Vi kunne veldig tenkt oss Sandvigvatnet/håhelleren. Dette vannet skal dog være langgrunt og det taler vel ikke akkurat for oss på denne tiden av året....

 

Noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/14/2019 at 9:47 PM, Geir Hansen said:

Hvordan vil da fiskemulighetene være i oktober da? de søker vel på dypere vann på grunn av kulden, eller er fisken i siste stadiet før den forsvinner ned i dypet? Vi kunne veldig tenkt oss Sandvigvatnet/håhelleren. Dette vannet skal dog være langgrunt og det taler vel ikke akkurat for oss på denne tiden av året....

 

Noen formening om dette?

Hei

Håhellervatnet er delvis langgrunt ja, men det er også deler der det er litt dypere inn til land. Men området rundt rastellassen på veisida er langgrunn, untatt inn mot bukta mot nord. (jeg mista en på ca halvkiloen der på flue en gang)

Men...

Det er ikke særlig lurt å dra  dit nå så sent på året, dere kan risikere å snø inne der oppe før dere rekker å blunke.Et brått væromslag er alt som skal til, og veien ned til suleskar er smal og svingete, (og bratt) i tilegg til at det er ganske høye vegkanter overalt. Sklir dere ut så blir dere stående der.

Ta heller turen til neste år, det er et flott område, Og det er fint å slå leir rett utenfor rasteplassen der, da har dere tilgang til toaletter også. Jeg vet det er tatt stor fisk i dette vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.