Gå til innhold
Fiskersiden

Kastelengde og utstyr vs teknikk vs armstyrke


Trygve Brox
 Share

Recommended Posts

For å kaste på vak og bunnmeite på dypere vann har jeg gjort mitt beste for å øke kastelengden min, uten stort hell, og jeg begynner å lure på hva jeg egentlig gjør feil.

Jeg hadde fra før en UL 7' Berkley Lightning rod jeg er veldig fornøyd med til spinner og lette sluker, men som kom til kort med tyngre dupper. For å kaste lengre kjøpte jeg nylig også en Shimano 9-10' STC 5-25g med Abu MGX 20 snelle. Begge er utstyrt med 0.12 fireline og full spole.

Problemet er at jeg egentlig ikke synes jeg kaster så mye lengre med den nye stanga heller, og LANGT kortere enn antydet i butikken. Har ikke fått målt hvor langt jeg kaster, men tviler på at vi snakker om mer enn kanskje 30-40 meter med 20g dupp/bombarda/sluk.

Har noen her erfaring med dette utstyret eller tanker om hvor langt det burde nå? Innbiller meg at kasteteknikken min er "grei", men har ikke klart å finne gode sider/videoer/artikler som forklarer kasteteknikk på en god måte. Hvis utstyr og kasteteknikk er ok står jeg igjen med armstyrke, men hvor mye har det å si hvis teknikk og utstyr skal gjøre mesteparten av jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger noen videoer på Youtube med kasteteknikk for karpefiske. Ved å se på disse får du en forståelse av hva som skal til for å kaste langt.

Når det gjelder armstyrke så trenges det ikke stort da alt er ren teknikk. Hvis du er høyrehendt så skal ikke høyrearmen gjøre stort mer en å holde stangen mens venstre utfører alt arbeidet.

Kasting med UL gjøres ofte med en "håndleddsflikk" som ikke passer på lengre stenger. Kasting med Bombarda utføres med en større bue og mindre kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer vel ikke over 30-40m med 25g stang og 20g slukk..

Kasteteknikk ved spinnfiske er vel bare tull) du bare kaster så godt_langt du kan - hvis du trenger det og ferdig med det)... 

.. dupp eller bombarda?...den flyr dårlig selvfølgelig..

Dette kan ende med 40g stang...og 30g slukk (slukk som er liten i form,men tung, Savage Gear lager bra ting som flyr langt ... )

Jo lengre stang jo bedre..

0,12 fireline er topp...(men kan ryke fort om du går over til 25-30g slukker..)

Tenk på vindretning..det har mye å si også)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Å opplyse om at kaste teknikk på spinnfiske bare er tull, er jo bare feil.

Selvfølgelig har det noe å si hvordan du svinger stanga. Som BAN nevner er det mye å lære på YouTube.

Og ang. bombarda er det som å kaste en rakett. Den er kompakt, gir liten luftmotstand og er passe tung i forhold til størrelse og utforming og flyr som bare det...med rett kaste teknikk vel å merke. Min erfaring er at en bombarda flyr vesentlig lenger enn en sluk...med rett kaste teknikk.

Jeg kaster eksempelvis lengre enn 30-40 m med en 25 gr bombarda med en Shimano BeastMaster dx 10-30 gr.

Jeg også bruker 0.12 fireline.

Det samme gjelder lettere bombarda på lettere stang.

Men dette er jo bare mine erfaringer, jeg ser uansett ikke bort fra at det også kan gjelde andre enn kun meg.

Endret av Aurejeger
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart. Tok en kjapp sjekk på en plass jeg kaster litt sluk, og med 9 fot stang, 12g sluk så kaster jeg 60m pluss minus med 0,18 braid, 0,35fc med uni-uni skjøt som skal gjennom ringene.

Er forskjellige kasteteknikker til forskjellige greier i enden av snøret. I tillegg så har jo alt å si på aksjon og lengde på stanga. Forskjellige sluker med samme tyngde kaster også forskjellig. 

Men én ting er sikkert, du trenger IKKE være sterk i armen for å kaste noe langt. 

 

Til trådstarter så høres 30-40 meter kort ut på det du beskriver.

Mange jeg ser som legger alt for mye kraft i kastene og du hører "vish" i lufta. Da går det ikke spesielt langt..

 

Noen raske tips som kan være verdt å teste:

1. Ha mer sene ute fra stangtoppen før kastet enn 2cm som noen bruker. Jeg bruker gjerne en stanglengde når jeg kaster. 

2. Ha fokus på å spenne opp stanga - det er jo trossalt den som skal gjøre  jobben. Hvis du ikke behersker dette, så tren, tren, tren, tren. Dette er lettest å øve på hvis du bruker feks et søkke marginalt tyngre enn hva stanga er klasset til (her snakker vi gram, ikke titalls gram). (Ikke gjør dette på UL greier..) I snittet så er stenger underklassifisert fra produsent, så de kan tynes ganske mye.

3. Tren på pendelkast og kast feks sluken når den er lengst fra deg

 

Kunne sikkert ha skrevet ganske mye mer, men det er lettere å finne ut av det når du lærer deg å kjenne de spesifikke stengene du bruker og hvordan de skal oppføre seg under "load".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved slukkasting glemmer veldig mange og utnytte all energien en spenner opp stanga med i kastet, og stanga blir egentlig kun brukt som en lang pinne til og forlenge sentrifugal energien. Akkurat som med fluekasting trengs en brå stopp av stanga for og få overført oppladet energi av stanga til fart på sluken, før snøret frigis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er selvsagt veldig viktig at stanga er skikkelig spent opp I bakre stilling - men også her så finnes flere veier til målet. Noen metoder krever faktisk en del armstyrke, som pendelkast med lang stiv stang og tunge kastevekter. 

Uansett så vil ofte forholdene rundt fiskeren diktere (begrense) hvilke teknikker som er mulig i praktisk fiske, herunder hvor stiv stangen bør være ift kastevekt, og typen aksjon den bør ha.

Jeg er ikke enig I at dagens stenger som oftest er under-klassifiserte mtp max kastevekt, det er oftere det motsatte som er tilfelle - om man ikke forholder seg til rene "lompekast" (som ikke bør være styrende for klassifiseringen, selv om det er slik mange kaster).

Uansett så har de som klassifiserer stenger en nærmest umulig jobb, siden det finnes så mange variabler.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det desidert mest effektive virkemiddelet for å øke rekkevidden ved fiske er en flytende farkost, alt annet er bagateller i forhold. :)

I teamet går vi gjennom mange stenger i løpet av et år, og mitt inntrykk er at de stort sett er riktig klassifisert med tanke på øvre kastevekt men at endel har nedre grense satt for lavt. Dette er særlig merkbart på «allroundstenger» som typisk klasses 7-28, 10-30 etc. Akkurat det er det en viss logikk i, tregangeren mellom nedre og øvre grense er neppe mulig å få til uten at en av de lider. Samtidig er kastelengde som regel korrelert med stanglengde, en lengre stang av god kvalitet kaster lengre enn en kortere stang av samme kvalitet. 

Men for å komme tilbake til tema er utvilsomt teknikk viktigere enn stangens kvalitet(er). Hvis du er i tvil, så la en femåring låne gromstangen din mens du kaster med femåringens juniorsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

imponerende å kaste så langt med en sjufotsstang! Selv kaster jeg anslagsvis 70 meter med en 11-fotsstang, 0.15 braid og en 20-grams Atomsild (som jo er en kompakt sluk). Under praktisk fiske har luftmotstand veldig mye å si. Under en test for noen år tilbake men en 12-fots karpestang (2.75lbs testkurve), 0.30 mono og kun et 80-grams søkke klarte jeg å kaste drøye 110 meter, målt på en fotballbane. Med full rigging, med fortom og agn (boilie), samt en stringer, slet jeg med å kaste lenger enn 50-60 meter med samme stang og sene. Kastelengden ble altså i praksis halvert. Det var litt tankevekkende husker jeg. Men om luftmotstand betyr mye, er jeg også enig i at teknikk betyr vel så mye, og mulig min teknikk ikke er spesielt god. Senetykkelse har også åpenbart mye å si, det påvirker både friksjonen mot ringene, og luftmotstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.