Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd ; igjen:)


Per Chr
 Share

Recommended Posts

Hei her er enda en som har gått seg vill i jungelenJeg leser meg  snål og forvirret om ekkolodd ser reklamefilmer og er blitt snål:)

Derfor er det på høy tid og søke hjelp hos de som kan dette.

Ekkolodd til trolling i ferskvann, mest i de store vannene i Telemark, med ganske så klart vann. Aller mest  trolling men også ligge å jigge litt , når røya står i stim. Har forstått at  alle merker i grunnen har noe snasent å tilby. Men at Lawrance er fiskerens venn.

Vil gjerne ha noe som ikke er mikkmakk og som er greit å stille inn og er brukervennlig. Å stille og leke seg er morro det ,men ikke sånn til å begynne med ;

og heller ikke hele tiden.  Prioriterer  større skjermer fremfor oppløsning. Vil gjerne lage kart og logger, og i fremtiden kople på elektrisk visp eller egen  dorgemotor. Hva bør jeg se etter. Vannene der i Telemark er dype men mye av det er ørken og fisken lever i de øvre lagene. Kommer man i mål med ca ti store lapper + svinger? Tenker at 9 tommers skjerm er det rette. Og kunne utvide systemet  etter hvert med extra skjerm eller nettbrett og annet er også bra.

 

Takk for meg:)

Endret av Per Chr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, erik skrev:

Lowrance Elite Ti2 treffer blink der. Som ekkoloddgiver til er det unektelig litt "smak og behag" ute å går, "3 in 1" som gir deg full funksjonalitet med 2D, DownScan og SideScan er helt ok.

Tusen takk for  raskt og greit svar, da blir det ikke fomling videre.

 Må nesten spørre om svinger ,kjøper man orginalt eller  er det egne merkenavn som gir  bedre kvalitet bilde. Det er kanskje disse  som bygger for ekkolodd produsentene også?

 

Endret av Per Chr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle svaret er "ja". :)

Det litt mer utdypende er at ulike ekkoloddgivere gir store forskjeller i hva du ser på ekkoloddet ditt. Særlig på 2D (det tradisjonelle ekkoloddbildet) kan overgang til en ekkoloddgiver fra Airmar utgjøre stor forskjell. Ja, Airmar produserer også ekkoloddgivere for flere merker som de så selger med sine egne navn på, Lowrance sin gjennomgående HDI-giver er et eksempel på det. Men merkene produserer også noen givere under eget tak, og de kan kjøpe inn fra andre produsenter av ekkoloddgivere, men da snakker vi stort sett om enklere givere. 

Til trolling og aktermontering er "kongen på haugen" av ekkoloddgivere Airmar TM185HW (som jeg har selv).

Screenshot_2019-05-05_05.25.45.png 

Screenshot_2019-04-19_23.43.52.png

Modellen under er TM165HW, den er så ny at den ikke har kommet til Norge enda men blir tilgjengelig på vårparten. Den har jeg ikke prøvd dessverre. TM165HW har lavere effekt enn TM185 (600 versus 1000 maksimal effekt), litt større konevinkel, og vil ha noe lavere følsomhet siden det kjeramiske elementet rent fysisk er mindre. Men den vil sannsynligvis være meget bra på feks 0-30 meter og produsere liknende bilder som de over.

Nest steg ned er TM150M. Også den har jeg hatt, og den har vært (og er) en my brukt ekkoloddgiver for all de som etterhvert vil oppgradere fra "standardgiveren". Den har  lavere maksimal effekt (300W) og jobber på lavere frekvenser, men gjør en god jobb uansett. Siden den koster under halvparten av TM185HW må den dessuten sies å gi mye for pengene.

Men (det er alltid et men) dersom vi vil ha både en slik Airmargiver OG sidescan/ Downscan, er du i praksis på HDS-serien og ikke Elite. Elite kan ikke kombinere dette, så der får man enten holde seg til "3 in 1" for full funksjonalitet, eller leve uten SideScan/ DownScan dersom man vil over på Airmar for 2D.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale Hook2, med ett unntak. Han som bare fisker grunt (0-10 meter), ikke bryr seg om dybde i plan, er mer opptatt av skjermstørrelse enn hva skjermen viser og ikke har noen ønsker om fremtidig oppgradering.
 

Jeg hadde kjøpt feks Garmin Striker eller Simrad Cruise i steden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, erik skrev:

Jeg vil ikke anbefale Hook2, med ett unntak. Han som bare fisker grunt (0-10 meter), ikke bryr seg om dybde i plan, er mer opptatt av skjermstørrelse enn hva skjermen viser og ikke har noen ønsker om fremtidig oppgradering.
 

Jeg hadde kjøpt feks Garmin Striker eller Simrad Cruise i steden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer og lærer , siden jeg har begynt og lese om Lowrance føler jeg det er lurt og holde meg litt der enda.

Og da er spørsmålet: vil ekkolodd fra forskjellige serier  kunne komunisere med hverandre ? Feks ha en mindre   som hovedsaklig brukes som plotter med lite bilde for  det man ikke føler er viktigst og en større Elite man bruker som ekkolodd for f eks  side scann?  Kan jeg trykke på HDI og se dette blir utført på Elite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elite Ti2 kan bare kommunisere med Elite Ti2. Alle HDS modeller kan kommunisere med andre HDS og også med alle Simrad NSS. Lowrance og Simrad er begge Navico varemerker og deler det meste av teknologi. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for  greit svar:)Siden Elite serien virker topp for mitt bruk blir det nok den ja.  Vil to eliter i nett med forskjellige givere lage klabb for hverandre? F eks en 7 tommer som tar seg av kart navigasjon styre el motor og kanskje en giver, og så den andre Eliten med annen giver. Dette blir sikkert et veldig dyrt oppsett, men jeg og sikkert flere liker nok og ha  kart på en skjerm, og ekkolodd på en større.

Forstyrrer givere hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du har to (eller enda flere) ekkoloddgivere i gang samtidig vil du bruke forskjellig frekvens. Men siden to Elite Ti2 kan dele en ekkoloddgiver for 2D over WIFI kan du også slå av giveren til skjerm A og se giveren til skjerm B på A eller omvendt. 
 

Sitter jeg ved konsollen, eller står bak og fisker, bruker jeg den aktermonterte ekkoloddgiveren min. Går jeg frem (typisk for å spinnfiske) bruker jeg ekkoloddgiveren i elmotoren og da setter jeg den bak på pause så lenge.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de slites ut. Dette ser man sjelden fordi det går så jevnt og over lang tid. Følsomheten reduseres, evnen til å detektere små mål eller mål i konens ytterkant blir gradvis dårligere.
 

Dette var dog en større sak før da de fleste ekkolodd brukte høyere effekt enn i dag, selv på grunt vann. Samtidig ser jeg at dyre givere også varer lengre enn de billige. Feks skiftet jeg giver annethvert år da jeg brukte HST-WSBL (den billigste giveren til Lowrance), dvs ved ca 500-600 timer, mens min TM150M hadde omtrent samme følsomhet da jeg testet den ved 100 timer og 1000 timer. (Jeg solgte den ved 2000 timer og den er i bruk fortsatt.)

Måten man tester dette på er å bruke ett kjent mål (dupptesten) på samme dybde og samme innstillinger (dvs manuell modus). Ta skjermbilder, gjenta etter x-antall timer og sammenlikne med de første skjermbildene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.