Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken farge du ser best i mørkt vann - Test


Phille123
 Share

Recommended Posts

Den 19.10.2019 at 18.09, Phille123 skrev:

https://youtu.be/RF27PZ6W5tc

Har alltid lurt på hvordan farger påvirkes av det mørke vannet, så jeg testet meg selv!

Hvilken farge bruker du når vannet er mørkere?

fiskefärg klar.png

Hei

Dette var interessant.

Bra laget og informativt. 

Good job by you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fiskemannen skrev:

Husk at fisk flest ikke ser i samme spekter som mennesker. 

Farger som reflekterer UV (som hvit) vil nok synes best for mange fisk. 

Stemmer det.

Har god erfaring med å binde inn UV farger i fluene mine.

Siluett derimot vil jeg tro oppfattes rimelig likt av både menneske og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et interessant eksperiment, men det spørs likevel hvor mye man egentlig kan hente ut av dette. Dette er jo et tema man kan skrive lange avhandlinger om! ;) 

hvilke farger som synes best er åpenbart avhengig av vannkvalitet og farge, det er avhengig av dyp, noen farger synes bedre i dypet enn andre, og det er avhengig av lysforholdene (sol/overskyet, når på døgnet?). Og så kommer siluett-effekten i tillegg, som andre er inne på. 

Det er også viktig å påpeke et par ting til; pga sidelinjeorganet vil rovfisket nesten sikkert vite at byttefisken (agnet) er der, lenge før den ser den. Og selv om fisken ser agnet, vil den gidde å oppsøke agnet hvis det er mer an kanskje to meter unna? Min erfaring - dog med mange unntak - er at rovfisk ofte ikke gidder å angripe agnet før den har det rett foran snuten, og da spiller muligens ikke farge så stor rolle? Det betyr ikke at farger ikke kan være viktig, vil bare påpeke at hvilke farger som er best, og hvor mye de egentlig har å si vil variere over tid, med forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Syns kanskje det blir litt for mye fokus på farger og synlighet noen ganger.

For å ta det første først, fargenes gjennomtrengingsevne i vann varierer med farge eller mer korrekt lysets bølgelengde. Rødt har dårligst evne, blått har best og så ultrafiolett osv

Dette skaper en litt merkelig effekt, spesielt når den røde fargen forsvinner. Ting som er røde får plutselig en slags grønnaktig farge, og blir vanskelige å se. Rødspettas røde flekker f.ex fungerer som en slags kontrastbrytere, og forsterker kamuflasjen dens.

En annen ting med sterke og godt synlige farger på kunstige agn er at de kan like gjerne fungere som en advarsel for byttejegere, et signal om at de er giftige eller har en eller annen form for forsvar. Fargen sier rett og slett "spis megt og se hva som skjer.

Jeg har vel så gode erfaringer med farger som er mindre synlige for fisken. Da er den mindre skeptisk, og hugger ofte på direkten for ikke å gå glipp av byttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får meg til å lure på hvordan fisken oppfatter slukens form i forhold til bakgrunn og hvilke farger som gir best siluett.

Jeg har også i mitt ørretfiske lagt merke til at duse farger som man ikke skulle tro synes så lett gir bra med fisk.

Mulig jeg tar feil men synes å huske at ørreten ser bra ca 30 grader oppover.

Noe som burde tilsi at sluken synes godt mot overflaten.

Men hvordan synes en mørk sluk mot mørk bakgrunn i mørkt vann?

Jeg blir overrasket over hvor godt fisken oppfatter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Aurejeger skrev:

Det får meg til å lure på hvordan fisken oppfatter slukens form i forhold til bakgrunn og hvilke farger som gir best siluett.

Jeg har også i mitt ørretfiske lagt merke til at duse farger som man ikke skulle tro synes så lett gir bra med fisk.

Mulig jeg tar feil men synes å huske at ørreten ser bra ca 30 grader oppover.

Noe som burde tilsi at sluken synes godt mot overflaten.

Men hvordan synes en mørk sluk mot mørk bakgrunn i mørkt vann?

Jeg blir overrasket over hvor godt fisken oppfatter dette.

Fisk kan som nevnt merke eventuelle byttefisk fordi sidelinjeorganet registrerer bevegelsene. Blinde gjedder klarer også å jakte, om enn ikke like bra som de som ser. I mørket er alle katter grå som det heter, og det lille som er av lys når det er mørkt er oppover. Sett nedenfra vil overflaten se vagt gråaktig ut. Det betyr at jo mørkere sluken er, desto bedre kontrast vil den danne mot overflaten. Det er trolig derfor mange erfarer at helt svarte sluker fisker best i mørke.

og btw, det er pga kamuflasje mot den lysere gråaktige overflaten at mange fiskearter, særlig byttefisk har helt hvit buk...

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor vinter brukte jeg omtrent bare denne sluken i svart/hvitt. (etter sjøørret)

0039230_lawson-kriller-16-g-black-silver-grey.jpeg

Tanken var at den skulle gi mest mulig kontrast uansett forhold.
Det fungerte meget bra om vinteren men når vannet ble varmere virket det som mer naturfargede sluker gav mer fangst, ihvertfall i klart vann. I farget/uklart vann synes jeg sluker med mye hvitt er overlegne uansett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Kom noen interessante betraktninger her.

Som piscator sier, fisk oppfatter som regel en byttefisk lenge før den ser den med øynene.

Sidelinjeorganet som består av trykksensitive "punkter" oppfatter lavfrekvente trykkbølger rundt fisken, og dette forgrener seg på fiskens hode til et effektivt sanseorgan. Laks og ørret har usedvanlig følsomt sidelinjeorgan (noe som er typisk for predatorer) og finner byttet i ganske så grumsete vann.

Synet er effektivt først når fisken er nært byttet og skal sette inn angrepet.

Dette gjør at sluk som regel er mye mer effektivt enn f.ex flue i farget vann, da flua ikke gir noe særlig trykkbølger i sammenligning med sluk.

Jeg vil tro dette også gjelder gummiagn.

Jeg har best erfaring med naturens eget fargevalg både til flue og sluk til det meste, kanskje untatt laksefiske, der er det litt andre ting som gjelder, da det ofte er provokasjonselementet som kommer inn.

Den flua jeg har tatt mest sjøørret på i mørket er faktisk ei blå reke. Den burde være tilnermet usynlig for fisken, men den ser den, og den hugger som regel ganske så friskt på den (det ligger et bilde av den på aurejeger sin fluetråd på sørlandsforumet)

Et moment er er også at verdifulle byttefisker som sild, brisling osv gir ganske mye "støy " når de svømmer, spesielt i stim.

En kutling f.ex som flytter seg litt vil være ganske anonym i forhold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.