Gå til innhold
Fiskersiden

Når kan jeg bruke elmotor?


erik
 Share

Recommended Posts

Jeg så de kommentarene på FB, men synes de kanskje ikke er helt "spot on". Den største begrensningen i båtfiske  (til nå) har vel ikke vært reguleringer av motorbruken, men muligheten til faktisk å få en farkost på vannet. Det sier seg selv at man ikke bærer med seg en robåt på fjellet, men også en Ally veier 20-25 kg og gir visse faktiske begrensninger.

Med packrafter og lignende oppblåsbare greier, er denne fysiske barrieren imidlertid i ferd med å viskes ut. Den letteste raften jeg har sett til nå, veier rundt 900 gram, hvilket betyr at man har "båt" og årer på under 2 kg. Det betyr igjen at man kan ha med seg "båt" overalt der man kan gå. Etter min vurdering er det liten tvil om at fiske fra slik "båt" i mange situasjoner er mer effektivt enn fiske fra land, og dette kan bety at fiskepresset i mindre tjern og fjellvann kan øke. Så det er kanskje her diskusjonen om "båtfiske" bør tas, ikke ved spørsmålet om bruk av motor.

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Her synes jeg (igjen) OFA går foran med et godt eksempel, der de diversifiserer godt innenfor sitt område slik at man har vann der alle flytende farkoster er forbudt å fiske fra, man har bellyvann og man har "båtvann" (kanovann). Nå har selvfølgelig OFA et betdyelig antall vann å gjennomføre dette på, mens det lokale grunneierlaget kanskje har en håndfull vann. Men det er fortsatt mulig å lage begrensninger som er vel så effektive, i form av baglimit, maksmål, begrenset antall båtkort, kortere fisketid for båtkort etc.

Samtidig er det noe selvmotsigende ved at man i dag kan dundre over et islagt vann med snøskuter mens dyrelivet må holde seg for ørene og skiløpere flest skvetter veggimellom. Men du kan ikke gli lydløst over det samme vannet i 2 knop noen måneder etterpå i en kano med elektrisk fremdrift. 

Der jeg personlig gjerne skulle sett en endring i lovverket er i form av at det burde vært enklere å få dispensasjon, feks for bevegelseshemmede, eldre etc. Med en moderne trampekajakk holder du perfekt dorgehastighet uten å bli svett engang. Så sånne som meg trenger ikke å ha med (el)motor i småvann, sånne som meg kjøper seg rett og slett ut av hele problemstillingen. Med et visst minimum av fysisk form og de nødvendige 40 båtlappene til en trampekajakk er man i mål og kan dorge/ fiske/ overfiske/ komme til nye plasser  (stryk det som ikke passer) akkurat som man måtte ønske.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.