Gå til innhold
Fiskersiden

12 gode råd


erik
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, erik skrev:

Undertegnede blottlegger sjela og forsøker å komme med noen råd til aspirerende sportsfiskeprofiler. Kanskje noen av de eksisterende også?

IMG_4803.jpg

 

Knall bra skrevet.

Fra nå av ligger Team Colibri på desktop'en på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra her. Egentlig enig i det meste. Men med fare for å fremstå som en asosial gammel knark (hvilket kanskje ikke er så langt unna sannheten?), sitter jeg likevel igjen med ett (eller egentlig flere) spørsmål. HVORFOR? Du er jo selv inne på det, hvorfor skal man anstrenge seg SÅÅ mye for å vise seg frem for andre? Er det for sin egen eller andres del man fisker? Balansen mellom selvskryt og det i det hele tatt å offentliggjøre en fangst er hårfin. Hvorfor er det et mål å bli en ambassadør for en eller annen aktør? Selv om det kanskje følger litt penger og posisjon med på kjøpet, binder man ikke da seg selv på hender og føtter, slik at man ikke får fisket på egne premisser?

Og til det å gi råd. Ja, man bør dele sine GENERELLE erfaringer med andre. Og gjerne spesifikke utstyrstips, som kroker, fortommer etc. Det har jeg forsøkt i diverse fora opp gjennom årene. Og du Erik har jo vært helt suveren til å dele dine kunnskaper om båtelektronikk. Strålende! Men av og til får jeg inntrykk av at mange spør om for mye. Jeg forstår at folk vil ha konkrete tips, men da synes jo premisset å være at fisking er en slags eksakt vitenskap, hvilket det ikke er. Fjerner det ikke noe av sjarmen dersom man hver gang man skal ut skal bli "gjetet" til fangst, og dermed "uten anstrengelse" skumme fløten av det andre har brukt årevis på å finne ut av? Er det ikke noe av poenget at man selv skal utforske og finne sine egne løsninger? Får inntrykk av at mange av dagens unge nærmest forventer at det bare er å dra rett ut og innkassere suksessen. Dette er i beste fall en vrangforestilling om hva fisking handler om. Målet er en fjern drøm, men det er veien dit - prosessen - som betyr noe. Og HVIS man endelig lykkes etter årevis med hard, målrettet og tålmodig satsning, da er jo tilfredsstillelsen så utrolig mye større, uansett om man deler det med andre eller ikke.

Jeg forstår at det med anerkjennelse og posisjon er viktig når man er ung, jeg skal ikke sitte på noen høy hest. Jeg har også vært der. Og hvis ingen hadde delt noe som helst, ville jo fiskemiljøet blitt enda mer asosial og "skulende" enn det allerede er. Vi ser jo hva som har skjedd med dette forumet. At noen sjelden eller aldri offentliggjør fangster har nok primært med tre faktorer å gjøre; 1) ikke å fremstå som selvskrytende, 2) latskap, 3) at man ikke vil undergrave egen virksomhet. Ville jo være jævlig kjipt dersom gromplassen er opptatt neste gang man skal ut i sitt "hemmelige" vann. Så kommer det naturligvis litt an på hvilket vann vi snakker om... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt det. :)

For min egen del er jeg utvilsomt en asosial gammel knark. Sær og egen har jeg alltid vært, men nå har jeg også blitt gammel. :D

Alle dyr som lever i flokk eller grupper har et visst behov for anerkjennelse fra flokken sin. Om ikke annet for å bli inkludert i fellesskapet når flokken gir full gass og løper fra et rovdyr, men også mer kompliserte sammenhenger som rang følger tett etter dette behovet. Her skiller nok ikke vi oss så veldig mye fra andre dyr. Den drivkraften er sterk, og nødvendigvis sterkest hos yngre fordi de ikke er sikre på sin plass i flokken enda. Trangen til anerkjennelse avtar for de fleste etterhvert som de mener de har funnet sin plass. Jeg tror mye av det vi ser på nett (og gjør selv) henger sammen med dette. 

Ellers helt enig i at det å finne veien til sukess i seg selv er et mål. Dog er fisking et såpass stort tema at jeg gjerne tar i mot tips og hint selv for å gjøre veien enklere, uten at det betyr at den blir ferdig asfaltert og skiltet hele veien. Feks fisker jeg selv stort sett i ganske store vann, og er da gjerne veldig interessert i å vite hvor byttefisken oppholder seg. Ikke nødvendigvis med GPS-koordinater, men ett hint om generelt område sparer meg for mye leting og gir et mer effektivt fiske. Resten av det som skal til står jeg for selv. Som så ofte ellers er litt hjelp fint, men for mye blir bare feil for alle parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, erik skrev:

Enig i alt det. :)

For min egen del er jeg utvilsomt en asosial gammel knark. Sær og egen har jeg alltid vært, men nå har jeg også blitt gammel. :D

Alle dyr som lever i flokk eller grupper har et visst behov for anerkjennelse fra flokken sin. Om ikke annet for å bli inkludert i fellesskapet når flokken gir full gass og løper fra et rovdyr, men også mer kompliserte sammenhenger som rang følger tett etter dette behovet. Her skiller nok ikke vi oss så veldig mye fra andre dyr. Den drivkraften er sterk, og nødvendigvis sterkest hos yngre fordi de ikke er sikre på sin plass i flokken enda. Trangen til anerkjennelse avtar for de fleste etterhvert som de mener de har funnet sin plass. Jeg tror mye av det vi ser på nett (og gjør selv) henger sammen med dette. 

Ellers helt enig i at det å finne veien til sukess i seg selv er et mål. Dog er fisking et såpass stort tema at jeg gjerne tar i mot tips og hint selv for å gjøre veien enklere, uten at det betyr at den blir ferdig asfaltert og skiltet hele veien. Feks fisker jeg selv stort sett i ganske store vann, og er da gjerne veldig interessert i å vite hvor byttefisken oppholder seg. Ikke nødvendigvis med GPS-koordinater, men ett hint om generelt område sparer meg for mye leting og gir et mer effektivt fiske. Resten av det som skal til står jeg for selv. Som så ofte ellers er litt hjelp fint, men for mye blir bare feil for alle parter. 

vi er tydeligvis helt på linje, Erik! og jeg tror du har helt rett i din (evolusjonære) analyse av hvorfor det er viktigst med anerkjennelse når man er ung, og man enda ikke har funnet sin plass i flokken enda. Da jeg var ung følte jeg hele tiden at jeg hadde noe å bevise. Hvordan skulle jeg ha noen som helst troverdighet dersom jeg ikke hadde noe å vise til? I dag føler jeg det ikke slik lenger. Men jeg har fortsatt en viss ærgjerrighet med tanke på å lykkes med mine prosjekter, om enn ikke utad. Det er fortsatt viktig å bevise overfor meg selv at jeg duger. Det skal ikke så mye til før selvtilliten får seg en knekk dersom det går en stund uten en eneste opptur... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.