Gå til innhold
Fiskersiden

Nøtt! hva slags fisk?


-morten-
 Share

Recommended Posts

Fisken ble funnet på Industriområdet på Orkanger, på land et stykke unna elva som renner ut i fjorden like ved.  tror den har liget der en stund. artikkel i avisa Sør-Trøndelag. ca 70cm lang..  mistenker at det er mink eller et eller annet som har dratt den opp på land..  ser ut som en ukjendt fisk men kan jo hende det er en laks sjøørret som har gått i oppløsning!? litt storeskjell.. Noen som ser hvilken fisk det er?

fisk02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, TT skrev:

he he, jeg skrev "mink i Tydal", mente naturligvis "villsvin"! :blush:

for mink er det vel mer enn nok av der oppe?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, piscator said:

og btw, tror ikke det er en mink som har dratt denne opp på land, og ikke så langt avgårde. Kanskje havørn? Men hvor kommer den fra. 

og mink i Tydal og nå karpe i Orkanger. Hva blir den neste overraskelsen fra trøndersk fauna?

dette er ca 30-50m unna elva. ørn har jeg aldri sett på industriområdet blandt bygningene der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, -morten- skrev:

dette er ca 30-50m unna elva. ørn har jeg aldri sett på industriområdet blandt bygningene der! 

---

ok, mulig den er dumpet av mennesker. Uansett er det jo interessant at en karpe plutselig dukker opp der. Har noen satt ut karper i trønderske vann? Uansett ikke bra, selv om karpene neppe representerer et problem så langt mot nord. Det skal også tilføyes at det har vært karper i Trøndelag tidligere. Det ble etablert karpedammer langs Nidelva i Trondheim i Middelalderen. Dette var helt vanlig innen den katolske kirken, med tanke på å produsere mat. Disse dammene er inntegnet på noen gamle kart over Trondheim. Det ble også funnet en gammel fiskedam i selve Erkebispgården etter brannen der. Trolig var det trønderske klimaet for kaldt for karpe, for de gikk tilsynelatende raskt over til å bruke karuss i stedet for karpe. I dammen i Erkebispgården ble det funnet rester av skjelettet til en karuss, og dammene langs Nidelva ble kalt rud-dammer (ruda er karuss på svensk som kjent). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfoor i all verden skulle noen kjøre ned til et industriområde og dumpe en karpe!   Jeg tror ikke det er en Karpe men at skjellene har utvidet seg...   trodde først det kunne være en storuer som hadde ligget lenge og mistet fargen..  men øynene er jo så små.  funnstedet er ikke langt unna elva.  Jeg vet det er tatt havabbor der dem har fiska etter sjøøret, men den er jo litt stor..

Virker veldig snodig altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut fra bildet, selv om det er dårlig, og fisken har blitt hakket på og begynt å gå i oppløsning, er jeg rimelig sikker på at det er en karpe. Skjellene, kroppsformen, finnenes plassering og utseende er karakteristiske. Vi ser også den lange ryggfinnen som nesten er ødelagt, men hvor den tykke fremre finnestrålen fortsatt er intakt. Øyets plassering høyt på hodet, og formen på kraniet er også typisk karpe. Størrelsen likeså. Du har ikke et bedre bilde som også viser munnpartiet bedre?

men det er uansett et mysterium hvordan en karpe har havnet på et industriområde i Orkanger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasseringen kan hinte om at den er bevisst dumpet. Og karpedammer behøver ikke å være så veldig store. :) 10.000 liter eller så holder for å holde en av disse og det er ikke store pytten når den er utendørs. Det foregår ikke så rent lite "privatimport" av feks gresskarpe, karpe og koi-kryssninger og annet fra Danmark bland hagedam-entusiaster. (Det er et stort og aktivt miljø for dette i Danmark, og enda større i Tyskland.) Disse kjøpes gjerne når de er på størrelse med en håndflate, men de vokser. Ikke alle har tenkt helt igjennom hvordan de skal håndtere karpen sin når den etterhvert blir på størrelse med ungene til naboen.... Nå er det tid for å flytte disse innendørs, noe som byr på endel utfordringer i seg selv og særlig når fisken blir så stor som i dette tilfellet. (Jeg er akvarieentusiast, og der er det mange som også har hagedam.)

 

Det kan være så enkelt som at en av disse har endt opp med en død fisk, og har dumpet den et sted han håpet reven ville gjøre unna renovasjonsjobben. 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Hvis man først skal slenge fra seg en fisk som ikke hører hjemme her, er det bedre at den dumpes på land enn i vannet hvor den kan spre diverse virus/ bakterier/ parasitter etc. Men det desidert beste hadde selvfølgelig vært om den ble lagt i matavfallet der den skulle vært. (Eller ikke importert i det hele tatt, dersom jeg har rett i min antagelse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, den burde vært lagt i matavfall, og definitivt ikke sluppet ut i noe vann eller elv. Selv om en slik enkelt karpe neppe ville representert noe problem i Trønderske elver eller vann. Og apropos eksotiske innslag i den trønderske faunaen. Jeg mener å ha lest at noen for noen år siden tømte et akvarium med piraya i Nidelven. De hadde visstnok svømt omkring noen uker på høsten før temperaturen ble for lav og de forsvant... det blir neppe noen bestand med piraya i Nidelva med det første, skjønt man vet jo aldri hvis den globale oppvarmingen fortsetter...!? ;) kan noen med lokal tilknytning bekrefte denne historien? Men uansett bør man ALDRI tømme akvariefisk ut i naturen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.