Gå til innhold
Fiskersiden

C-map kart fra Gofree


zapp
 Share

Recommended Posts

8 minutter siden, erik skrev:

Tok en avsjekk her mot min kontakt i C-Map. Forsøk på å kopiere en brikke vil ikke ødelegge den originale brikken, men kopien vil ikke fungere.

 

Hei

Vel da er jeg like langt, Hadde vært greit å ha en kopi om brikken ble ødelagt. 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, erik skrev:

Kan legge til at så lenge du tar vare på brikken (bruker skikkelig kortholder når den ikke er i plotteren) så vil jeg argumentere for at du har fem års reklamasjonsrett på dette, minimum tre år. Innen den tid kan det kanskje være lurt med en ny en uansett.

Klarte jo i helgen å ødelegge en Navionics brikke :blush:

Ser det ligger noen genesis logger på c-map kartet. Disse er riv ruskende feil. Er lomme kjent i de områder.

Ved første øyekast så virker det som det er logget i fot

Hvordan blir loggene kvalitetssikret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-Map brikker av nyere dato inneholder endel Genesis-data, i prinsippet det samme som du kan laste ned fra C-Map Genesis (til en annen tom brikke) og bruke i plotteren din. Dette er kartdata basert på brukerdata, og vil ha varierende kvalitet. 

Kvalitetssikringen som sådan er den beste av alle variantene av brukerdata i kart som finnes der ute, dvs dataene er basert på en reell sonarlogg som noen (feks meg) har lastet opp og som går gjennom endel trinn før den godkjennes for Genesis. Jeg bruker systemet en hel del selv, og i all hovedsak er kvaliteten god. (Logger fra saltvann korrigeres også mot tidevansstabell.) Genesis på plotteren din har dybder i meter, akkurat som dybdene i navigasjonskartet.

Det kan være greit å nevne at hos Navionics sitt Sonarcharts-lag som også er basert delvis på brukerdata fra før de stengte for dette i saltvann, så er Sonarcharts en kombinasjon av data fra offisielle kilder (feks sjøkartet) og brukerdata. Mens for Genesis er det foreløpig kun brukerdata. Det å kun bruke brukerdata er selvfølgelig en fordel der de offisielle kildene tar feil, men en ulempe der de offisielle er riktige og den som logger er på bærtur (feks ved å kjøre for fort eller han helt feil vinkel på ekkoloddgiveren sin.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, erik skrev:

C-Map brikker av nyere dato inneholder endel Genesis-data, i prinsippet det samme som du kan laste ned fra C-Map Genesis (til en annen tom brikke) og bruke i plotteren din. Dette er kartdata basert på brukerdata, og vil ha varierende kvalitet. 

Kvalitetssikringen som sådan er den beste av alle variantene av brukerdata i kart som finnes der ute, dvs dataene er basert på en reell sonarlogg som noen (feks meg) har lastet opp og som går gjennom endel trinn før den godkjennes for Genesis. Jeg bruker systemet en hel del selv, og i all hovedsak er kvaliteten god. (Logger fra saltvann korrigeres også mot tidevansstabell.) Genesis på plotteren din har dybder i meter, akkurat som dybdene i navigasjonskartet.

Det kan være greit å nevne at hos Navionics sitt Sonarcharts-lag som også er basert delvis på brukerdata fra før de stengte for dette i saltvann, så er Sonarcharts en kombinasjon av data fra offisielle kilder (feks sjøkartet) og brukerdata. Mens for Genesis er det foreløpig kun brukerdata. Det å kun bruke brukerdata er selvfølgelig en fordel der de offisielle kildene tar feil, men en ulempe der de offisielle er riktige og den som logger er på bærtur (feks ved å kjøre for fort eller han helt feil vinkel på ekkoloddgiveren sin.)

Da er det bare å logge opp på nytt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppfølging her.

C-Map holder på å endre på hele systemet sitt for oppdatering av kartbrikker (altså navgiasjonsbrikker med kjøpt innhold, ikke kart lastet ned direkte fra C-Map Genesis til egen minnebrikke). Foreløpig forventet endring skal gå live i løpet av vinteren, og vil gjøre det enklere å få oppdatert eksisterende kartbrikker slik at feks Genesis-laget oppdateres. En velkommen endring for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.