Gå til innhold
Fiskersiden

Østlendinger på vestlandstur for første gang trenger hjelp..


dårligfisker
 Share

Recommended Posts

Hei!

Til sommeren planlegger jeg og en kompis å utforske vestlandet for første gang. Planen er da å kjøre til Odda, for så å følge kysten oppover helt til vi kommer til Trondheim. Planen er jo da å fiske MYE. Vi tenker da både på kystmeite, og fiske fra båt. Om vi tar med en liten båt selv, eller om vi leier forskjellige plasser har vi ikke helt bestemt enda. Uansett ønsker vi å planlegge turen godt på forhånd. Vi ønsker jo først og fremst å fiske når vi er på tur, og ikke bruke dagen på å lete etter fiskeplasser... På fiskeplassene ser vi først og fremst etter artsmangfold, da vi har fått litt sansen for artsfiske. Selv har jeg bare 25 arter foreløpig (derav 19 i saltvann), så har litt å gå på der :) Så noen spørsmål jeg har er:


- Har du tips til fine plasser for kystmeite mellom Odda og Trondheim, og hvilke arter er det mulig å få der?
- Har du tips til fine plasser for å fiske fra båt mellom Odda og Trondheim? (evt. da også et sted vi kan leie båt)
- Har du andre tips eller bidrag for at fiskingen skal bli så bra som mulig?
- Har du tips til plasser vi MÅ få med oss når vi er på vestlandet? Trenger da ikke å være fiskerelatert  :)
 

Mange spørsmål her, så håper de fleste av dere som er litt kjent på vestlandet har noe å bidra med. Jeg skjønner at de fleste ikke vil gi bort sine beste plasser, men da håper vi i det minste vi kan få de nest beste ;) Vi skal sannsynligvis være på hver plass bare en dag eller to, så skal nok ikke få fisket dem helt tomme :D 

All hjelp taes i mot med stor takk! Bare å sende pm dersom du vil dele informasjon du ikke ønsker at alle skal se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er dessverre ingen erfaren fisker (selv om det ikke står på iveren!) og kjenner ikke til noen plasser mellom Odda og Trondheim. Håper du får gode tips fra noen andre. 

Men skal dere innom Bergen, kan det kanskje være en idé å ta seg en tur på Bontelabo og fiske havmus og hai? Du finner mye informasjon om det her inne hvis du søker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.11.2019 at 14.58, Lady Knurr skrev:

Hei, jeg er dessverre ingen erfaren fisker (selv om det ikke står på iveren!) og kjenner ikke til noen plasser mellom Odda og Trondheim. Håper du får gode tips fra noen andre. 

Men skal dere innom Bergen, kan det kanskje være en idé å ta seg en tur på Bontelabo og fiske havmus og hai? Du finner mye informasjon om det her inne hvis du søker. :-)

Må jo nesten få med seg Bontelabo når man først skal på fisketur på Vestlandet :D Fikk havmus da jeg fisket i Skarnsundet i sommer, og det er nok den aller kuleste fisken jeg har fått så langt, så hadde vært gøy å få det igjen! Den eneste haien jeg har fått foreløpig er hågjel, så er vel mulighet for et par arter til her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen ligger da mellom Odda og Trondheim. 

Bontelabo har et rikt artsmangfold om sommeren, men er ikke plassen for havmus da. 

Spør igjen når dere vet dato så skal dere få hjelp her i Bergen 

Et besøk innom campelen må dere også plotte inn, og i det hele tatt er det så mange muligheter her at dere kommer til å slite med å komme videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ølgylt skrev:

Bergen ligger da mellom Odda og Trondheim. 

Bontelabo har et rikt artsmangfold om sommeren, men er ikke plassen for havmus da. 

Spør igjen når dere vet dato så skal dere få hjelp her i Bergen 

Et besøk innom campelen må dere også plotte inn, og i det hele tatt er det så mange muligheter her at dere kommer til å slite med å komme videre. 

Hvilke arter er mest vanlige å få der på sommeren?

Hadde vært supert å fått hjelp, så skal sende på melding når jeg vet eksakt dato!

Høres ut som det blir vanskelig å komme seg vekk fra Bergen med sånne fiskemuligheter ja, men ser ikke på det som noe negativt akkurat :D Skal definitivt stikke innom campelen også!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
7 timer siden, omikk skrev:

har eldre utgave av denne boka..kjøpte med noen sportsfikeblad...

Ikke verst...mange gode tips...så kanskje hjelper det også.

https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Fritid/Fiskeveiboka/I9788242959645

Den har jeg faktisk akkurat lånt på biblioteket. Kjekt å høre at det er nyttige tips i den. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.