Gå til innhold
Fiskersiden

Varme vinterstøvler


Vidario
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...
Den ‎02‎.‎12‎.‎2019 at 12.07, Vidario skrev:

Hei

Må ha noe varmt på føttene når jeg skal på skreifiske i mars/april.

Skal stå i en alubåt.

Så langt ser jeg kun støvlene fra Polyver eller Muckboots som reelle alternativer.

Er det noen som har erfaringer?

Skuffende lite respons - er det ingen som fryser på beina??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på det samme, siden jeg stort sett alltid er iskald på tærne. Men siden jeg heller ville bruke de få grunkene jeg har på fiskestæsj, endte jeg opp med en kriseløsning som har fungert greit nok i vinter (også hele dager ute på alubåt i kuldegrader):

1. Grisebillige støvletter fra Jula i størrelse minst to nummer for stor

Jeg har brukt disse på alle mine turer i høst/vinter: https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/sko/fritidssko/boots/vinterstovler-007937/#tab04 )

Disse ser forresten hakket bedre ut: https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/sko/fritidssko/boots/vinterstovler-005089/

2. Tynne ullsokker

3. Klistre fotvarmere på tærne (jeg liker de du får 10 for kr 99 av på XXL)

4. Tjukke raggsokker

Eventuelt et par tynne sokker til under om du ønsker det. Denne løsningen er ikke ideell når du må klatre rundt i skauen for å komme til en egnet fiskeplass (snakker av erfaring her) siden skoene er altfor store, men fungerer helt greit når du står noenlunde i ro. Skoene er ikke varme i det hele tatt i seg selv, det er komboen flere lag, fotvarmer og luft som gjør at det funker. 

Og så håper jeg du får svar fra noen som har peiling på det du faktisk spurte om. ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lady Knurr skrev:

Jeg har lurt på det samme, siden jeg stort sett alltid er iskald på tærne. Men siden jeg heller ville bruke de få grunkene jeg har på fiskestæsj, endte jeg opp med en kriseløsning som har fungert greit nok i vinter (også hele dager ute på alubåt i kuldegrader):

1. Grisebillige støvletter fra Jula i størrelse minst to nummer for stor

Jeg har brukt disse på alle mine turer i høst/vinter: https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/sko/fritidssko/boots/vinterstovler-007937/#tab04 )

Disse ser forresten hakket bedre ut: https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/sko/fritidssko/boots/vinterstovler-005089/

2. Tynne ullsokker

3. Klistre fotvarmere på tærne (jeg liker de du får 10 for kr 99 av på XXL)

4. Tjukke raggsokker

Eventuelt et par tynne sokker til under om du ønsker det. Denne løsningen er ikke ideell når du må klatre rundt i skauen for å komme til en egnet fiskeplass (snakker av erfaring her) siden skoene er altfor store, men fungerer helt greit når du står noenlunde i ro. Skoene er ikke varme i det hele tatt i seg selv, det er komboen flere lag, fotvarmer og luft som gjør at det funker. 

Og så håper jeg du får svar fra noen som har peiling på det du faktisk spurte om. ;-) 

 

Tusen takk for morsomt svar, du skriver godt!

Det viktigste er jo ikke å ha peiling, men faktisk mene noe :-) Du har jo virkelig testet

Har sett på de Jula-skoa, spontant betraktet jeg de som tynnlefser i skoform. Heller mot den dyrere varianten, kan hende den er vanntett til og med :-)

Det er ulike religioner ifm tynn ull + tykk ull eller kun tykk ullsokk direkte på hud. En sa til og med at du bør ha plastpose på beina så fotjamsen ikke kommer ut i skoa. Ref Børge Ousland som hadde søppelsekk på inni soveposen på siste tur. 

Har en i nær slekt som skal skaffe meg sokker med varmetråder i  - det kjenner jeg blir digg.

Jula Mjøndalen  - det blir tur dit på lørdag! Selv om postnr er 3050.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjipe plaststøvlene er faktisk helt vanntette, men til den prisen gjelder det selvsagt begge veier. Ikke rette skoene når været blir så varmt at det er fare for svetting (ikke  at jeg ville drømme om å finne på noe sånt). 

 

Men selv om du går for bedre sko (som jeg anbefaler hvis det er grisekaldt der du skal, geografi er ikke min sterkeste side...), er prinsippet veldig bra.

Selv blir jeg kald av raggsokker rett på foten, faktisk har jeg det varmest med et tynt lag bomull eller syntetisk innerst. Sokker med varmetråder i høres ut som noe en Lady bør ha. Hvor er butleren når man trenger ham??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladies svetter selvsagt ikke på bena  - det er helt ut i 2020.

Det skjønner selv en trønder i Drammen :-)

Det finnes mye som går på batterier, egnet også for Ladyer i bergen. Velger i denne omgang  - av ren dannelse - kun å nevne såler . Det er noen rimelig som duger bra på kjell & company sin nettbutikk. 

Endret av Vidario
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

Jeg bruker de julastøvlene på jobb nør jeg losser bilen i snø og mange blå grader, de er faktisk ganske gode, mye for pengene til den prisen.

Et lite tips til å unngå fuktige sko er å lage en mal av en innleggssåle, og så klippe ut en masse av de i kartongpapp. Da er det bare å ta av skoene, kaste de brukte og legge inn et par nye. Min bestefar som var fisker brukte ofte dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Papptrikset har jeg forresten hørt før, men det har gått i glemmesboka :-)

Men disse julastøvlene skal jeg jaggu kjøpe - kun 250 kr! Verdt et forsøk uanset hva du skal bruke de til rundt forbi.

Nå fant jeg også et par Muckboot på tilbud, så jeg gikk i den fella også .:o

Det blir førstevalget når jeg skal opp til Lofoten i mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn sokk+tett plastpose+tykk ullsokk fungerer veldig bra på turer du svetter før du er framme. Har gjort det flere ganger uten å fryse.

Siden du blir søkkvåt på benene bør innersokken være laget av kunsfiber. Føttene kan bli seende litt guffne ut etter slike turer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.