Gå til innhold
Fiskersiden

Kulelager til Ambassadør


TT
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Jeg regner med at det lageret er 3 x 10 x 4 mm, som på andre 7000C etc. For sikkerhets skyld så kan du måle - målene er indre diameter ( = akseltykkelse) x ytre diameter x bredde. 

Slike er lett tilgjengelige på Ebay og mange andre nettsteder, men pass på at de er "rustfri" og beregnet på fiskesneller.

Ikke kjøp de aller billigste, men påse at de har en "ABEC" klassifisering som er minst like bra som original-lageret (vanligvis ABEC 3, men kjøp gjerne ABEC 5 eller 7).  Pass på at lagrene ikke oppgis å være innsatt med grease - det hender.

Det er som regel liten grunn til å spandere de aller dyreste lagrene på ei så stor snelle, om du ikke har en spesiell grunn til å ville ha slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.1.2020 at 17.47, TT skrev:

Noe slikt:  

https://www.ebay.com/p/1524529805

Jeg får ta ut lageret og måle det. Jeg har et digitalt skyvelær som ikke akkurat er slitt ut ....

Yep, det er en bra selger å kjøpe fra, og så vidt jeg vet er det ikke noe galt med disse "Hong-Kong" lagrene (bortsett ifra at noen av de er innsatt med fett - som enkelt kan vaskes ut med bremserens e. l.). De er (ganske mye) bedre enn de originale ABU-lagrene i 7000C når det gjelder rotasjon - men jeg har ikke brukt slike lenge nok til å si noe om levetiden. Ceramic hybrid bør imidlertid vare lengre enn lagre med stålkuler - og de er billige.

Mine favorittlagre I 3 x 10 x 4 til mindre sneller er imidlertid disse; <https://www.ebay.com/itm/3-x-10-x-4-ABEC-9-CERAMIC-BEARINGS-WITH-NYLON-CAGE/351717362231?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 >

Ikke bruk aceton til rensing av noen av disse lagrene.

Endret av dagniko
Tilføyelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎25‎.‎01‎.‎2020 at 17.48, dagniko skrev:

PS;

Måling av innvendig diameter på slike små lagre med skyvelær er ikke optimalt, målingen vil alltid bli litt for lav.  Det fungerer som regel bedre å måle spolens aksel på det stedet lageret skal sitte/har sittet. 

Jeg målte begge deler.

Da har jeg bestilt to slike lager du linket til. Det er så vidt jeg kan huske, første gang jeg har bestilt noe på ebay, så det er jo en slags milepel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Status: lager mottatt og montert! 
 

Men når jeg demonterte snella så jeg at alle de små «loddene» som utgjør kastebremsen var borte. Det skal Vel sitte inntil fire små lodd på krysset på spolen. 
 

Jeg antar det går an å få tak i slike, men jeg et tips om hvor jeg skal starte å lete hadde vært gull. En ny spole er også aktuelt.

Det blir litt laksefiske denne sommeren også, og jeg har vurdert å kjøpe en ny snelle, men det er litt kult å holde liv i dette gamle klenodiet. Snella er faktisk en premie fra laksefestivalen i Lågen den sommeren jeg var 15 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, TT skrev:

Status: lager mottatt og montert! 
 

Men når jeg demonterte snella så jeg at alle de små «loddene» som utgjør kastebremsen var borte. Det skal Vel sitte inntil fire små lodd på krysset på spolen. 
 

Jeg antar det går an å få tak i slike, men jeg et tips om hvor jeg skal starte å lete hadde vært gull. En ny spole er også aktuelt.

Det blir litt laksefiske denne sommeren også, og jeg har vurdert å kjøpe en ny snelle, men det er litt kult å holde liv i dette gamle klenodiet. Snella er faktisk en premie fra laksefestivalen i Lågen den sommeren jeg var 15 år. 

Hør med BlakDog Tackle i England, bare å google. De skaffer alt innen ei uke. Ivertfall i normale tider. 
Jeg får min derfra. 

Mye snasent der foresten :-D


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.1.2020 at 19.13, abbor skrev:

Mitt er heller ikke slitt ut, men batteriet er normalt tomt når jeg skal bruke det;)

Pga av sånt bruker jeg godt gammeldags analogt. Samme med GPS....men har kart og kompass :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rubjo skrev:

Hør med BlakDog Tackle i England, bare å google. De skaffer alt innen ei uke. Ivertfall i normale tider. 
Jeg får min derfra. 

Mye snasent der foresten :-D


 

Tnx! Jeg fant dem på nett, og det ser lovende ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.