Gå til innhold
Fiskersiden

Ølgylt tester julebrus


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

YÆK for noe søtt klisj!

Jeg tror jeg heller hopper til del to av testingen.

I julen hender det jo at man spiser middag, og da kan det av og til være godt å ha noe å drikke ved siden av, og som testing viser er ikke julebrus noe dugelig alternativ, men det er jo koselig med disse røde boksene, som matcher juleduken (min eneste duk for den saks skyld), men er det nå egentlig så godt? Testing må til.

Jeg gikk til innkjøp av diverse røde remedier, og skaffet kontrollgruppe og ekspertpanel, og så var det bare å vente på et opplett slik at fludiumet kunne testes i sitt rette habitat.

For det er vesentlig å plassere øllen i sitt naturlige habitat, og jeg kan for nye lesere enkelt skissere opp hvilke habitat de vanligste hører hjemme i.

Hansa (siden jeg bor i Bergen må jeg vel starte med det) hører hjemme på fotballpubben der stormagede og storkjeftede Brannsupportere går i veien for folk som prøver å spille biljard, og er sånn sett bare å regne som trøstedrikk, styr unna!

Mack er øl som det er naturlig å slepe med seg opp på fjelltopper og i områder med stor skredfare, og har da sånn sett sine bruksområder.

Ringnes hører hjemme i siviliserte lag, der man kjeder vettet av seg. Mao, trøstedrikk det og, styr unna!

Det er bedre å henge seg i rep enn å drikke Tau.

Grans, Pokal og alle disse billige greiene duger når du trenger øl og ikke er så nøye på det, men det hører altså ikke hjemme i jula.

De danske greiene hører hjemme i danmark, fortrinnsvis i store flokker plassert i en sykkelkurv.

CB og Arendalspils hører sommeren til.

Alle disse fæncy flaskene som er så dårlig øl at de må ha kule navn hører ikke hjemme noe sted.

Trønderøl hører trøndere til

Men ett ølslag lages det i Norge som har sitt naturlige habitat ved siden av vann og fiskestenger, nemlig dette:

IMG_20191207_224942.thumb.jpg.28254270976c28c1e80aed9426b84d57.jpg

Det ble opprinnelig laget for at fabrikkarbeidere skulle sitte ved siden av Drammenselva og ikke synes så synd på seg selv. Og det kan fint overføres til fisking. For det er vel ikke akkurat mange som synes synd på seg selv når de sitter ved vann, drikker en øl og venter på fisken.

 

Så det er altså kontrollgruppen. For at juleøllet skal være godkjent må det være bedre enn standardpilsen, ellers kunne de bare ha helt pilsen på røde bokser og done deal.

Nå er ikke akkurat Drammenselva innenfor gangavstand hjemmefra, så testplassen ble valgt utfra tilsvarende kriterier. Strøm i vannet og by synlig. Helt sånn tilfeldig beskriver det Nordnes, så da ble det der.

 

Nå skal det jo sies at ordentlig juleøl skal ha en prosent litt over seks, men hvem pokkern gidder renne ned polet i tide og utide, så testen ble på butikkøl. Men altså er det egentlig bare ett ordentlig juleøl i Norge, og det er dette

IMG_20191207_232336.thumb.jpg.bea92de3f16d447df46afc6a34dfe401.jpg

Så sånn sett er testen helt unødvendig, for det er dette som bør stå på bordet. Men litt objektivitet har aldri skutt gullkatten, og blind ku kan også finne låvedøra, og tilsvarende, så nå var det bare å hanke inn ekspertpanelet.

 

IMG_20191207_232354.thumb.jpg.321f71f7c68c1f9e7e8999c716ac4242.jpg

ehm. Det var visst testobjektet, jajaja.

Min smaksopplevelse var forøvrig at det var godt nok, og digg å sitte med i hånda, men strengt tatt ikke bedre enn den vanlige pilsen.

Ekspertene derimot

IMG_20191208_000602.thumb.jpg.24d4511a27f90b2670d0b3005d3c46b0.jpg

Hadde definitivt sansen for det, men likte de det bedre enn standarden?

 

IMG_20191208_002417.thumb.jpg.c472a1d7586e1fcc6111b68cc0f5d079.jpgIMG_20191208_002359.thumb.jpg.c553a3a3ece0f009e80fe870ed9a5778.jpg

Man skulle jo tro de likte de røde boksene bedre, men nei, det var de grønne de krøllet seg rundt og koste med.

Så dermed er dommen: juleøl er ikke bedre enn vanlig pils.

Såh, da vet du det, men du kommer selvfølgelig til å kjøpe røde bokser allikevel, bare fordi de matcher duken. Fiskere altså!

 

Så er det bare å si god advent med dette bildet av tre gode venner som koser seg en vinternatt, med å ivrig følge med på stangtuppen og gi eff i stundens alvor

IMG_20191208_001526.thumb.jpg.e949f0e9a6462257b2aa89eac066e3f0.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiokulturelt høyst interessant at en bergensmann fremhever et øl fra Drammen. 
Jeg tror ingen (ekte) Oslo-gutt ville skrytt av noe fra Drammen, men det er mulig avstanden fra Drammen til Bergen er såpass stor at fordommer viskes ut ved vannskillet .... 

Kudos til bærumsgutten for å si noe fint om Ringnes. Tipper det satt langt inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Sosiokulturelt høyst interessant at en bergensmann fremhever et øl fra Drammen. 
Jeg tror ingen (ekte) Oslo-gutt ville skrytt av noe fra Drammen, men det er mulig avstanden fra Drammen til Bergen er såpass stor at fordommer viskes ut ved vannskillet .... 

Kudos til bærumsgutten for å si noe fint om Ringnes. Tipper det satt langt inne. 

Nå må du ikke glemme at jeg er nulltegenerasjonsbergenser. Samt hadde ungdomstiden i de traktene, hvor mye tid ble tilbrakt langs elva. Øvre del av drammenselva har jo noe av ihvertfall østlandets vakreste natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lady Knurr skrev:

Jojo, spør du tause pleasere, er det klart du får det svaret du ønsker deg. Hadde du derimot spurt de litt mer taleføre, ville du skjønt at dette er det eneste juleølet man trenger:

IMG_20191209_191208.thumb.jpg.992ed7fb604ed96852e3ad18ca9256d9.jpg:

Dette er som å sammenligne elsykkel med hoppestokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, erik skrev:

Stort sett enig i det meste, men kan legge til at Rignes sitt juleøl på fat slettes ikke er så ille, mye fordi det hverken smaker juleøl eller vanlig Ringnes.

liker argumentasjonen her. Skal teste om jeg tilfeldigvis befinner meg i nærheten av et fat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.