Gå til innhold
Fiskersiden

WTF, surfstangen knakk etter to kast!


Lady Knurr
 Share

Recommended Posts

I et spontant, forvirret øyeblikk på Black Friday skulle jeg bestille en billig karpestang som jeg kan låne bort til venner jeg drar med på tur. Klikket litt feil og endte opp med en surfstang fra samme merket, denne:

http://R.T. Refined Surf 13' 100-250g

Da den først var i hus, ble jeg egentlig glad for feilen, den var jo kul og jeg har aldri prøvd surf. I dag fikk jeg tak i en snelle å ha på og dro for å teste godsakene på Bontelabo. Brukte søkke på 110 g og pulley med makrell. Kjempegøy! Men da jeg dro til for å snelle opp etter kast nr 2, knakk stangen umiddelbart. Ikke hadde jeg fisk på, ikke satt den fast. Den har ikke falt i bakken eller opplevd noe som helst som skulle tilsi at den er blitt svekket. Kun blitt fraktet innpakket i bil fra hjemmet til første test i kveld. 

Er det noen mulighet for at dette er min feil? Hva kan jeg ha gjort? Synes jeg har begynt å kaste ganske bra. 

Karpestangen (prologic, tror jeg) jeg har hatt siden i sommer har fått rikelig med juling, uten at den ser ut til å plages med det.

Kostet bare 300 spenn, men er skikkelig skuffet her jeg står, var jo så gøy. IMG_20191209_215248.thumb.jpg.e0088caaa6d839bdb4e4f00793d4270a.jpg

IMG_20191209_214341.thumb.jpg.fcce6407532cb25e4d6a79e3cd94599b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ølgylt skrev:

Rigg opp med snøre og knyt fast i noe som ikke flytter på seg (neglebeskuende peiskosere eller grieghallen) og stram til det du klarer. Hvis den knekker eller knitrer er det skade

Kan jeg knytte neglebeskueren fast i peisen eller vil lydeffektene hindre meg i å høre eventuell knitring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg hadde jo sett for meg at gudene ville sende litt moro min vei, for tort og svie og sånt. En småflekket rødhai, en finfin havmus, kanskje en dvergulke. Men neida, ikke så mye som en havmus. Jeg begynner å mistenke at desemberfiske og jeg ikke blir venner. Uttelling hittil i måneden er én hvitting og én hågjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å utdype dette med knaking/ knitring: Første gang en stang spennes opp vil den lage litt lyd, det er helt normalt. Lakk og lim sprekker opp litt histen og pisten, og det lager bittelitt lyd. Men dyp og urovekkende knaking, gjerne fulgt av sprekkdannelser eller gråhvite striper på stangemnet, er et dårlig tegn.

Fest sena i noe tungt, og løft til du oppnår testkurven på stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket den andre stangen, og den virker helt fin. Men så var den også pakket i en ordentlig hylse. Skittfiske sier de skal sjekke stangen for produksjonsfeil og at jeg eventuelt får ny del. Så håper jeg det går i orden. Savner allerede surfstang, det var definitivt noe man kan bli avhengig av. 

Takker og neier for gode råd, mine herrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.