Gå til innhold
Fiskersiden

Per Chr
 Share

Recommended Posts

Hei og takk for mange tips  sist. Da va det  lowrance  elite som sto i fokus:)

Det jeg nå lurer på er

Garmin STRIKER? Plus 9sv med GT52HW-TM-svinger dugenes til trolling i ferskvann? Ser HØcOM har det til 6000

Saken er den at det ikke vil bli montert noen gps styrt  el motor på båten, og diverse  nettverk ikke vil bli spes utnyttet. Her er det snakk om å drive trolling ikke så dypt i klare fjellvann.  Lete litt etter  røya for så å kaste  blir det også.

Så er denne pakken  grei, hvor bra er dem? Gi gjerne tips til ting som duger f eks med  svinger utskifting uten at  summer  flyr i luften.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar   Sitter nå med en følelse av  at 10000 for et lodd + svinger er det det koster. og så får en heller tenke  : allverdens  wifi +++ er ting de har puttet i og jeg får bare  ta det med. Brukervennligheten hva anbefales da  av merkene? Eller er det som mye annet: Noen liker mora.... og noen er redd blondiner osv?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, erik skrev:

I prisklassen rundt 10 er Simrad S2009 med feks HST-DFSBL verdt en kikk.

Ja, interface er mye smak & behag og ikke minst hva man er vant til. Personlig er det eneste merket hvor jeg direkte misliker interfacen (dvs jeg sliter med å forstå logikken) hos Humminbird.

Er det samme 2D element som sitter i HST-DFSBL som i hybridsvingeren HDI 50/200 osv? Og får man Chirp med førstnevnte? Og hva er forholdet mellom HST osv og P66? 
 

Mange spm her .... Jeg har en totalscangiver på jolla (fordi den fulgte med ekkoloddet ....), men kunne tenke meg 50 Hz for å se litt dypere. Jolla brukes mest på fjorden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om elementet i 50/200-HDI og HST-DFSBL er 100% identisk vet jeg ikke, men de presterer uansett så likt at forskjellen i så tilfelle blir mest akademisk. :) Ja, begge kan chirpes som lav og høy.

HST-DFSBL og P66 er litt forskjellige, konevinkelen er forskjellen rent praktisk. Jeg foretrekker uansett HST-DFSBL mot Lowrance/ Simrad da jeg synes den gir bedre bilder enn P66 på disse. (Ellers er P66 min «malgiver», den har jeg hatt på alle båter jeg har eid de siste 20-ish årene og bruker den som referanse mot andre givere og alle ekkoloddmerker.)

Du vil fort finne ut at det er 200kHz (eventuelt høy chirp) du vil bruke på dypere vann uansett hvilken av disse ekkoloddgiverne du ender på. Årsaken er konevinkelen. 35 grader for 50kHz på HST-WSBL og 44 for P66, er noe man bruker på grunt vann (0-40) ved leting etter pelagisk fisk. Skal man se etter fisk tettere på bunnen blir disse konene for store nesten uansett dybde.

HST-WSBL er både kraftigere og mer følsom enn feks TotalScan, så på dypere vann får du bedre resultater også på 200kHz. Et eller annet sted i blogg-historikken vår ligger det feks litt skjermbilder av vertikalfiske etter sei på drøye 100 meters dyp, med HST-DFSBL. Det går fint å se både jiggen og seien i 2-5 kilosklassen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar! 
Jeg har HDI versjonen på hyttebåten, men har til dags dato bare brukt 2D funksjonen, så da er det rundt en tusing eller så å spare på HST versjonen. Dog har jeg til nå bare funnet den med blå plugg. Og adapterkabelen er jo ikke helt gratis den heller, så det må tas med i regnskapet. 
 

Når jeg skrev 50 Hz tenkte jeg for øvrig ikke først og fremst på frekvens, men modellbetegnelse. Ting går tidvis litt i surr fremdeles ....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.