Gå til innhold
Fiskersiden

Er det torsk jeg har funnet på ekkoloddet?


tåkeferd
 Share

Recommended Posts

Det kan godt hende erik. Det ser jo ut som om fisken er gigantisk men det er nok pga at det er så grunt. Fikk tre langer på 2-3 kg på 70 meters dyp en annen dag. Dei såg jeg på loddet før jeg slapp ned og det såg ut som småfisk. Utrolig spennende, selv om det er vanskelig å bedømme størrelsen på fisken før jeg slipper ned. Kan en svær rug’ på 50 meter vise seg som en liten bue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette med å lese bildet på et ekkolodd har sine "issuer" . Det er ikke størrelsen på fisken som avgjør hvor kraftig ekkoet er.

Den ene faktoren er hvor stor svømmeblære fisken har, og hvor mye gass det er i denne. Den andre faktoren er spordslagene fra fisken.

ekko fra svømmeblæra er typisk utslagsgivende på alle frekvenser, mens spordslagene er utslagsgivende på høye.

Det du ser på bildet du har posta er nok som erik sier, større sild eller noen få i tett formssjon som bryter ut av hovedstimen.

Mahrell f,ex har ikke svømmeblære, men den svømmer med veldig krappe slag med sporden, det gjør den synlig på ekkolodd med høy frekvens. Haier derimot som f.ex pigghå er tilnærmet usynlig, da de svømmer med mye roligere bevegelser.

Kort summert. det er ikke alltid ekkobilde står i forhold til størrelsen på fisken

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.