Gå til innhold
Fiskersiden

JerkBaitfiske etter sei...


Recommended Posts

Hei! Noe som kom over meg i disse tider før avreise til Saltstraumen, var at det hadde vært morsomt å prøvd seien med jerkbaitutstyr og en litt mer dyptgående wobbler der oppe! Er det noen som har prøvd dette?

Det er klart at en havabbor, makrell eller sei biter på en fristende wobbler sm kommer forbi... Og hvorfor ikke stor SØ?

*Brainstorming*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fiska lyr med poppere og andre ytgående beten, fått en sø og forøvrig, makrellen jeg har prøvd meg på var bare nysgjerrig. Men er det ikke slik i Saltstraumen at man helst må komme litt ned for de store? Av jerkbaits er det veldig få som har noe spes bra gange på mer enn 5 meter. De synker jo men pga vinkel på lina funker det ikke spes bra å jerke dem.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har opplevd og erfart det at den større seien står dypere enn den mindre seien.

Så jeg kunne tenkt meg å prøvd en skikkelig dyptgående wobbler (fordi den har bedre gange enn en sildesluk) til seien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du stå på land(?) er jeg ganske sikker på at du ikke kommer dypt nok med en wobler. Skal du dorge bør den blyes ned eller du bør bruke rigg. Bruk heller en stor jigg viss du skal stå på land og du ikke vil bruke sluk/pilk. Da kommer du mye dypere og du kan få den til å bevege seg bra. Husk at det også er mye stor lyr i området rundt straumen. Lyrpersen min på 8,3 kg er herfra, tatt på shadjigg. Den går ofte mye grunnere en storseien og burde være mulig å få på wobler fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hade liksom ikke tenkt meg noen jerkbaitstang, men er bare litt interessert i tanken om å få stor sei på wobbler. + at Jerkbaitstenger kaster større wobblere enn andre stenger (correct me if im wrong...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, en jerkstang er 6'-6'5" over dette kalles det gjerne for bucktail stenger, crankbait osv osv. Den grommeste stanga jeg har tar kastevekter opp til 5oz ca 150 gram, eller den er klassifisert for det. Mens bucktailstanga mi (7'2") tar halvparten, og det er den jeg bruker til wobblerfiske. De 6 foterne er grymt styva, så man bør helst over 50-60gram for å få noe sving på de.

Svenske jerkbait stenger er noe mykere i aksjonen enn de muskystengene jeg bruker, men fortsatt sjelden over 6.5'

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok ikke det med kastelengde som er det viktigste med jerkbaitstenger. det som er viktig er vel stivheten for å holde bra gange og kontakt med jerkbaitet,i tillegg til å ha stiv stang for å gjøre skikkelig tilslag. Slik jeg forstod det etter å ha sett en Gäddfeber. Så om det er karpestanga du har tiltenkt dette fisket, trur jeg jerkbaits er lite hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lina er for kontakten :D . Stivheten i stanga er for å at man ikke skal miste kraft fra jerket, jerker man med en myk stang, så bøyer jo stanga seg og man får mindre utslag. Lina hjelper til der og. Har planer om jerk/popper fiske etter sei senere i år, dog ikke i saltstrømmen.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror du skal fokusere på jigger og pilker dersom du skal fiske fra land ja. Ellers er det jo bare å leie en båt og teste dorging med magnumvobblere der, men da bør du ha ei stang med real rygg dersom du bruker de drøyeste og mest dyptgående vobblerne, og ikke minst bør båten ha noen solide stangholdere.

Bomber 26A, Rapala Deep Tail Dancer, Rapala Down Deep Husky Jerk ol. er vobblere som drar ned på anstendige dyp. Men de gir stor motstand, og man skal fortsatt ha rygg til å kroke fisken. Sjekk ellers AoF nr. 3/2004 der det står en bra sak fra Saltstraumen. Men de fiska selvsagt fra båt. Ingen hemmelighet at over 90% av storfisken der tas av båt av gutta som kan The Game....

Sjelden man hører om tyske turister som lemper de store dyra. En storfiskplass fra land er uansett Oksebåsen. Bare pass på så du ikke blir revet uti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.