Gå til innhold
Fiskersiden

Garmin Livescope LVS12 rigget for isfiske


erik
 Share

Recommended Posts

Litt oppfølging til artikkelen om portabelt ekkolodd 6.0, i form at stativ for å bruke Garmin LiveScope til isfiske.

IMG_8628.JPG

http://teamcolibri.blogspot.com/2020/01/garmin-livescope-lvs12-rigget-for.html

 

Så er det bare å satse på OK forhold fremover så jeg får brukt herligheten på noe annet enn tusenbrødre. :D

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rage skrev:

Jeg kan dessverre ikke lese.

Kommer med alderen det der, å kommentere på ting man ikke har lest. Bare sjekk kommentarfeltet til ymse nettaviser etc, smekk fult av folk som hverken har lest det de kommenterer på, eller en eneste bok noen sinne. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TT skrev:

Hvor kjøper du RAM-fester? 
 

Jeg synes fort det blir fryktelig dyrt om det kjøpes på Mjøsservice eller andre norske butikker .... 

Jeg shopper rundt. Noe fra Mjøs, noe fra Thale, noe fra Clas Ohlson og noe fra eBay.

Denne gangen kom alt fra boden, brukte bare ting jeg hadde liggende fra andre prosjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å spille djevelens advokat; hvor stor nytte har man EGENTLIG av dette? Kan noen av dere som bruker slikt stasj, uansett hvor morsomt og spennende det er, dokumentere at det har økt effektiviteten på isfisket? får dere flere og større abbor? Og blir det ikke tungt å dra rundt på dette på isen, selv med pulk? Bidrar ikke dette til at man blir for statisk? At det koster for mye i form av både tid og krefter å flytte på seg hvis nødvendig? Og bruker man ikke uforholdsmessig stor del av turen på teknologien fremfor å fiske? Og rent praktisk; skal man bruke denne teknologien bør man vel alltid borre to hull, ett til loddet, og ett til å fiske gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, piscator skrev:

for å spille djevelens advokat;

1. hvor stor nytte har man EGENTLIG av dette?

2. Kan noen av dere som bruker slikt stasj, uansett hvor morsomt og spennende det er, dokumentere at det har økt effektiviteten på isfisket? får dere flere og større abbor?

3. Og blir det ikke tungt å dra rundt på dette på isen, selv med pulk? Bidrar ikke dette til at man blir for statisk? At det koster for mye i form av både tid og krefter å flytte på seg hvis nødvendig?

4. Og bruker man ikke uforholdsmessig stor del av turen på teknologien fremfor å fiske?

5. Og rent praktisk; skal man bruke denne teknologien bør man vel alltid borre to hull, ett til loddet, og ett til å fiske gjennom?

1. Nytteverdien ved sportsfiske er vanskelig å dokumentere sånn i det store og hele, å dokumentere nytten av det ene mot det andre innen sportsfiske når nytteverdien av sportsfiske som helhet vil variere fra person til person, tror jeg ikke jeg skal begi meg inn på. :) Ved fisket som jeg holdt på med da jeg testet utstyret, er nytteverdien at ungene ser hva som skjer under isen, noe som øker motivasjonen (når det ikke napper), pluss at diverse turgåere med spørsmål ala "Er det fisk her da?" lett kunne overbevises. Kall det folkeopplysning for liten og stor.

Ekkolodd som viser umiddelbar bevegelse i vannet har ellers nytteverdi ved at du ser om det er fisk der du er, og hvordan den reagerer på det du serverer. Basert på førsnevnte kan man velge å flytte på seg om det ikke er fisk å se, basert på sistnevnte kan teknikk, utstyr eller agn endres.

2. Ved fiske etter tusebrødre er det bortimot null effekt, så lenge vi regner antall tusenbrødre i posen som det avgjørende. Effekten ved å flytte seg raskt er mye større enn effekten man får fra det jeg nevner under punkt 1. Ved fiske etter større abbor, og fiske der man sitter mer statisk, drar man veklser på det jeg nevnte i 1. 

3. I pulk spiller vekten liten rolle for min del. Dagen jeg testet dette var det ikke føre for pulk mellom bilen og isen, og da var det utvilsomt tungt å bære på. Men normalt vil jeg ikke bruke slikt utstyr ved svært mobilt fiske i det hele tatt, dette var først og fremst en tur for å teste at oppsettet som sådan fungerte.

4. Det blir fort opp til den enkelte, en subjektiv sak kan du si. Noen synes "skogens ro" er primærmålet med fisketur. Andre synes teknologi i seg selv er artig, en slags hobby i hobbyen ala fluebinding for fluefiskeren. Jeg er nok oftere i siste kategori enn den første, men det varierer fra tur til tur. Utstyr ala dette er ikke med meg på hver tur, det kommer an på hva jeg føler for der og da.

5. Der man forventer større fisk, ja utvilsomt. I dette tilfellet hadde jeg ingen forhåpning om abbor over 50g, og da anser jeg risikoen for at snøret skal sette seg i pinnen som minimal.

 

Kan legge til at det tidvis er frustrerende også. Med teknologi ser man hvor mange fisk som ikke bryr seg om det man presenterer, og som heller ikke biter etter justering av teknikk/ utstyr/ agn. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste er et viktig punkt - og også lærerikt. Tror jeg har lært mer av en sesong i forhold til hvordan jeg skal fiske (teknikkmessig) med både mysk og balanse med ekkoloddet enn jeg har gjort de siste ti årene uten. På dager hvor man meiter med statiske stenger så kan jo trua gå litt opp også om det brått kommer masse byttefisk gjennom giversignalet til ekkoloddet. Har også  gått rundt og scannet rundt agnfiskene som henger der, ser om de er i rett høyde, om den har hengt seg opp, eller om det står rovfisk rundt som ikke tar, for å nevne noen eksempler.

 

Har sett dette spesielt på abbor, hvor det står 3-4 klædder rundt agnfisken og bare titter på den uten å bry seg. Da har jeg sluppet ned balansen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har ikke jeg testet live scope, men vanlig ekkolodd kontra blindfiske er for meg natt og dag. Ved ekkolodd kan du faktisk se om det er fisk på plassen, hvordan de reagerer og endre strategi alt ettersom. Ved blindfiske vet man ingen ting med mindre man treffer fisken med dagens resept. Dessuten er det veldig gøy å se fiske følge balansen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.